به گزارش ایرنا، هنرمندان که اهالی فرهنگ و هنر کشور محسوب می شوند موضوعات مختلف را به دلیل فرهیختگی خود از نگاه فرهنگی و هنری نگاه کرده و بر اساس آن دیدگاه فرهنگی به رویدادهای مختلف نظیر فعالیت های سیاسی دارند.
یکی از تاثیرگذارترین اقشار بر روی افکار عمومی جامعه که تاثیری ماندگار دارند هنرمندان هستند که مردم نیز بر روی این گروه از مردم جامعه نگاهی موشکافانه و دقیق دارند و گاها بسیاری از مردم و به خصوص جوانان آنان را الگوی خود قرار می دهند.
هنر دارای ظرایف و لطایف خاصی است که انتقال پیام ها با هنر توسط هنرمندان بسیار گویا و تأثیر گذارتر است و نقش و حضور جامعه هنرمندان در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی،اقتصادی و فرهنگی با شور و حال هنری بر مردم تأثیر بسزایی دارد.
دیدگاه های هنرمندان نسبت به رویداد مهم انتخابات جذاب و شنیدنی است و ایرنا مرکز استان با تنی چند از این هنرمندان، گفت گویی درباره اهمیت موضوع انتخابات داشته است.
مهران رجبی بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان در خصوص نقش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، گفت: قدرت یک کشور فقط موشک های آن کشور نیست برای اینکه موشک ها به درستی به هدف زده و عملیاتی شوند، لازم است که پشتوانه ی مردمی بالایی داشته باشند.
رجبی افزود: صندوق رای و داشتن یک آرای بالا بهتر از داشتن یک زرادخانه بزرگ موشکی برای حفظ کشور و امنیت کشور است.
وی اظهار داشت: اگرچه موشک ها برای حفظ کشور کار خود را می کنند ولی موشک برای رسیدن به هدف درست باید همراه با پشتوانه ی مردم باشد.
وی گفت: اگر مراجعه به صندوق های رای نکنید انتظار قدرت زیادی از کشور نباید داشته باشید. حتما مردم به پای صندوق های رای بروند و حضور حداکثری ، هدف گیری قدرت ایران را بیشتر می کند.
حسین پاکدل، نویسنده، بازیگر و کارگردان ایرانی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هنر در ذات مُبلّغِ دموکراسی است، اگر از نُت های موسیقی، صوت و سکوت به موقع و در اندازه را بگیرند، هیچ قطعه آوای شکیلی شکل نمی گیرد و اگر در انبوه رنگ ها حد و اندازه را به هم بریزند، هیچ نقش جمیلی بر پرده پرداخته نمی شود.
این نمایش نامه نویس، مجری، تهیه کننده و مدیر دهه های 60 و 70 پخش شبکه اول سیما، افزود: در هنر نمایش هم اگر هر کس به موقع و در اندازه سخن نگوید و به وقت شنوا و با حضور نباشد، درام و دمکراسی بر صحنه می میرد.
وی اظهار داشت: اجتماع زنده هم همین است، اگر معتقدیم جامعه نیازمند آزادی افکار و به رسمیت شناختن حقوق همگان است، اعلام حضور کنیم تا هر فکر و اندیشه به اندازه وزنش عرض اندام کند.
پاکدل گفت: اگر دغدغه هایی داریم، اگر از تک صدایی نگران و ناراحت ایم، اگر عده ای میدان می یابند که منافع کلان ملی را به مخاطره بیاندازند، خوش فکرها را به میدان بفرستیم.
وی بیان داشت: اگر می بینیم در مسیر تدبیرها و امیدها سنگ می بارند تا سرمایه های ملی را در هیاهو به سرنوشتی دچار کنند که دیدیم، اگر به بهانه قانون، اقداماتی غیرمعمول می شود، راهی جز این نداریم که با اتکا به قانون و از طریق صندوق آرا اعلام نظر کنیم.
نویسنده و کارگردان فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، افزود: با اعلام حضور پای صندوق های رأی تا آنجا که می شود سرنوشت خود را به دست درایت، عقل و ایمان و زیبایی بدهیم تا جمود و تنگ نظری به عُزلت رانده شود.
وی تاکید کرد: با رأی خود ثابت کنیم خواستار ارتباط همراه با احترام متقابل با جهان هستیم، با رأی ما مدیران و مسئولین دلسوز و فهیم که از اتفاق کم هم نیستند، با تلاشی مضاعف و سری بلند، به کار و تلاش خود ادامه می دهند.
پاکدل اظهار داشت: پس با هر عقیده و گرایش، اگر طالب شنیدن سمفونی با شکوه زیست با عزت انسانی هستیم و تماشای نقش های چشم نواز و درام های وزین پرعبرت، راهی جز حضور پای صندوق رأی نداریم و بی تفاوتی، معنایی جز فرار از مسئولیت و سپردن اختیار به غیر ندارد.
وی با تاکید بر اینکه من رای می دهم، از تمام دوستان هنرمند خود خواست که مخاطبان و علاقه مندان خود را تشویق کنند رأی بدهند.
این هنرمند عرصه تلویزیون گفت: ما سلول به سلول عاشق سرزمین مان هستیم، ما هنرمندیم، مُبلغّانِ دمکراسی، ما اهل حس و منطق و عقل هستیم، آرزو سازیم، دنیا را و جامعه خود ایران عزیز را به سامان و زیبا می پسندیم، پس با رأی دان به مصلحانِ عقل اندیش، مسیر آینده را روشن و تاریکی های راه را جارو کنیم، بیایید، بیایید پای صندوق های رأی همدیگر را ببینیم!
داوود فتحعلی بیگی، پیشکسوت عرصه تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون نیز در خصوص اهمیت حضور در انتخابات، گفت: شرکت در انتخابات ضروری است زیرا به تعیین سرنوشت ما مربوط می شود و چه ما شرکت کنیم و چه شرکت نکنیم فردی انتخاب خواهد شد، پس بهتر است از حق و حقوق قانونی، سیاسی و اجتماعی که به ما واگذار شده و حق طبیعی خودمان هست، استفاده کنیم.
وی افزود: اینکه نخواهیم شرکت کنیم، لطمه بزرگی می زنیم و دشمنان آب و خاک و کسانی که مخالف استقلال مملکت هستند، سرو وصدا می کنند که این حکومت پایگاه اجتماعی ندارد، از طرف دیگر ما با انتخاب خودمان می توانیم کسی را بر کرسی بنشانیم که بتواند در راستای اهداف ملی و منافع ملی و رفع شدن مشکلات مردم قدم بردارند.
وی اظهار داشت: در نظام های نوین حکومتی که از یک قرن پیش آرام آرام شروع شده و در کشور به شکلی از دوره مشروطیت آغاز شد و یک ظاهری ماند و اکنون این شرایط فراهم است، چرا نباید انتخاب کنیم، مطمئنا در بین افرادی که تائید صلاحیت شده اند کسانی هستند که قدم های بزرگی برای این مردم بردارند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان البرز افزود: مردم به هنرمندان علاقمند هستند، اگر شرایطی فراهم شود که بتوانند هنرمندان مردم را از طریق رسانه های جمعی دعوت به مشارکت کنند، می تواند موثر واقع شود.
این پیشکسوت سینما و تئاتر در خصوص نقش هنرمندان در حضور حداکثری مردم در انتخابات، بیان داشت: هر هنرمندی نمی تواند به سراغ یک کاندیدایی رفته و برای او تبلیغ کند که مورد پسند نیست ولی تبلیغ و تشویق عمومی بسیار موثر است.
وی همچنین در خصوص انتخاب افراد اصلح و مورد اعتماد مردم، گفت: وجود افرادی که خوش نام بوده و یا سابقه قبلی حضور در مجلس را دارند نیز بسیار در انتخاب و رای مردم موثر است، زیرا اقدامات شایسته آنان در دوره های قبلی اگر مورد رضایت مردم بوده بسیار موثر در آرا است.
ناصر باکیده دیگر هنرمند و فعال عرصه سینما نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: با گذشت چندسال از پیروزی انقلاب، حضور و نقش مردم یکی از اساسی ترین و پایه ای ترین مواردی بوده که خط مشی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور را در مراحل مختلف تعیین کرده است.
وی افزود: با پشت سرگذاشتن مراحل مختلف و بحران هایی که شاید به شکلی در دوران ابتدای انقلاب وجود داشت و حملاتی که علیه جمهوری اسلامی می شد که نمونه آن دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بود، رفته رفته فضای سیاسی کشور ما به سمت و سوئی رفت که مردم و طیف های مختلف نقش خودشان و مسئولیت خودشان در مقاطع تاریخی نشان دادند.
باکیده که در عرصه های مختلف تولید فیلم همچون منشی صحنه، طراح صحنه، دکور، طراح دکور و دستیار دکور فعالیت کرده، اظهار داشت: قطعا هنرمندان با توجه به این پروسه زمانی که در جریان انقلاب اسلامی شکل گرفت، به لحاظ ارائه کارهای خودشان و نقش خودشان در جامعه پخته تر و مطرح شدند.
وی گفت: در این گونه مقاطع همچون انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان و یا شوراهای اسلامی شهر هنرمندان ما حضور وسیعتری را گذشته از نگرش ها و طیف های مختلف و جناح بندی های سیاسی و انتخاباتی که وجود دارد، خواهند داشت.
باکیده افزود: احساس می شود که نقش هنرمندان به عنوان بخشی از لیدرهای جامعه ما که برای مردم شناخته شده اند می تواند حائز اهمیت باشد که این نقش با نگرشی که به شکل بی طرفی به سمت تشویق و ترغیب مردم برای حضور در این جریان باشد می تواند شکل بگیرد.
وی در خصوص نقش هنرمندان برای حضور حداکثری مردم در انتخابات تصریح کرد: امروز مدعی هستیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و در بستر این فرهنگ چند طیف همچون روحانیت، علما، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، اهالی فرهنگ و هنرمندان و معلمین فعالیت می کنند که این مجموعه نقش تعیین کننده ای در ترغیب مردم برای حضور در انتخابات و جریان سازی های فرهنگی دارند.
وی گفت: هنرمندان به لحاظ چهره های تاثیرگذار و دوست داشتنی که در بین مردم دارند، می توانند مردم را برای حضور بیشتر تشویق کرده و هم اینکه خودشان نقشی را در احراز کرسی های و پست هایی که به شکل کاندیدا وجود دارد، داشته باشند.
باکیده در پایان افزود: همچنین هنرمندان می توانند مشاورین حوزه های رسانه ای و تبلیغاتی خوبی برای کاندیداها باشند و جریان سازی فرهنگی و ارائه درست مطالب از طرف کاندیداها به مردم داشته باشند.
یک هنرمند عرصه تئاتر و سینما با بیان اینکه شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است گفت: در این میان هنرمندان نقش مهمی برای روشن شدن افکار عمومی و تشویق آنان برای مشارکت در انتخابات را بر عهده دارند.
ابوالفضل همراه افزود: هنرمندان باید نسبت به مقوله انتخابات و تشویق هر چه بیشتر مردم به حضور همه جانبه درانتخابات حساس بوده و بی تفاوت از کنار آن نگذرند.
وی افزود: انتظار هنرمندان و آحاد جامعه نیز از کاندیداها این است که این نکته را هیچگاه فراموش نکنند که نظام، انقلاب و امنیتو آرامش امروز را مدیون خون شهدا هستیم و در صورتی که در این مسیر حرکت کنند هیچگاه دچار مشکل نخواهند شد.
همراه با اشاره به اینکه دولتهای گذشته تاکنون اقدامات خوبی را انجام داده اما ناکافی بوده اظهار داشت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری هر چه برای این مردم کار کنیم کم بوده و برای تلاش و کار ، می توان بیشتر فعالیت کرد.
وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده این را بداند که چهار سال خیلی سریع می گذرد و از همان لحظه ای که کار خود را آغاز کرد باید اثرگذاری و حضور خود را نشان داده و از لحظه لحظه دوران مسئولیتش برا ی خدمت به مردم استفاده نماید.
اصغر نقی زاده دیگر هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: هر چه میزان حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد دشمنان جرات اینکه بخواهند به کشور ما نگاه چپ کنند را نخواهد داشت.
وی افزود: هنرمندان با توجه به تاثیر گذاری که در میان مردم دارند می توانند با روشن ساختن هر چه بیشتر افکار عمومی و تبیین نقش مهم آنان در ساختن کشور و دفاع از نظام و انقلاب نقش خود را ایفا کنند.
نقی زاده گفت: هنر همواره نقش مهمی در تمامی عرصه های کشور داشته و با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات این بار هنرمندان با استفاده از مولفه هنر می توانند در خنثی سازی توطئه های دشمنان که همیشه به دنبال این بودند که با ناامید کردن مردم حضور را در انتخابات به حداقل برسانند نقش بسزایی داشته باشند.
وی ادامه داد: تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات یک وظیفه همگانی است و هنرمندان نیز با جایگاه والایی که دارند می توانند تاثیر بسیار زیادی در انجام این وظیفه داشته باشند.
نقی زاده در ادامه با بیان اینکه کاندیداها حرف هایی بزنند که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند اظهار داشت: رئیس جمهور آینده گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشد و با تبعیت از فرامین رهبری در رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور تلاش نماید.
6156/7414/خبرنگاران:وحیده عسکری نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.