یکی از نمادهای مشارکت همگانی در تصمیم گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا است تا کوهی از مشکلات شهری که با زندگی روزمره هر ایرانی در شهر و روستا عجین است را برطرف کرده و به امور آنان سامان دهد.
از سوی دیگر همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی با انتخابات ریاست جمهوری سبب شده در برخی از مواقع این انتخابات مهم و تاثیرگذار به حاشیه رانده شود، درحالی که از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت انتخاب اصلح در این حوزه نیز شاهد تحولات چشمگیری در مدیریت شهری خواهیم بود.
بند یکصد قانون اساسی در سال 1377 محقق شد و جمهوری اسلامی در زنجیره‌ تکمیل دولت ‌سازی خود، شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عنوان نهادی نوپا برای ارتقاء سطح کارآمدی نظام راه اندازی کرد.
انتخابات شوراها را می توان انتخابی برای حل مسایل جاری در شهر و روستا دانست که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و گاهی اوقات نیز کم توجهی به آن توانسته زیان های بسیاری را وارد کند.
در ادامه سلسله میزگردهای ایرنا مرکز البرز این بار با حضور دو تن از اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها نمایندگان مردم کرج در مجلس و مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز به بررسی اهمیت های انتخابات شوراها پرداخته شده است.
محمد جواد کولیوند نائب رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا کشور دراین باره گفت: شوراهای اسلامی مظهر مشارکت همگانی اقشار مختلف مردم در تعیین سرنوشت شهرها و روستاهای کشور هستند و به عنوان نهادی غیر سیاسی، از بطن مردم به صورت محلی به حل مشکلات می پردازند.
**ضرورت انتخاب افرادی اصلح برای شوراها
کولیوند افزود: همه باید برای ورود افرادی متخصص و متعهد و ارزشی و ولایتمدار به این نهاد تلاش کنیم اما این حضور باید حضوری آگاهانه همراه با شناخت برای ورود افراد توانمند برای عرصه تصمیم گیری شوراهای اسلامی باشد.
این نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: سوابق اجرایی ، بهره مندی از تجربه و دانش لازم از مشخصه های مهم داوطلبان شوراهای اسلامی به شمار می رود.
وی ادامه داد: اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی در اصل هفتم و سوم قانون اساسی مشخص شده و یکی ازا رکان تصمیم گیری در شهرها و روستاها است.
**تاکید امام خمینی (ره) بر سپردن امور به مردم
کولیوند با اشاره به تاکیدات امام راحل (ره) دراین زمینه، خاطرنشان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی بارها فرمودند که باید امور و کارها را به خود مردم واگذار کرد بنابراین خود مردم با حضور در این عرصه مشارکتی از بین خود توانمندها را برای سازندگی بیشتر انتخاب کنند.
وی خاطرنشان کرد: باید کسانی را در شورای شهر وارد کرد که به لحاظ کمی و کیفی بتوانند تاثیرگذار باشند و این مهم محقق نمی شود مگر به خواست مردم دلسوز استان ها و شهرهای کشور که انتخاب آگاهانه دارند.
**شوراها عرصه مشارکت مردم در تصمیم گیری ها
نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها شوراهای اسلامی شهر و روستا را مصداق بارز مشارکت مردم در تصمیم گیری و تصمیم سازی کلان کشور دانست و گفت:
به همین دلیل است که انتخابات شوراها را نباید کوچک شمرد و به مردم توصیه کرد که انتخاب اصلح در این انتخابات نیز بسیار اهمیت دارد زیرا قرار است امور جاری شهرها و روستاها به دست آنان سپرده شود.
**شوراها پارلمان شهری
کولیوند گفت: این درست است که شوراها را پارلمان شهری می خوانند و بر این اساس باید تلاش کرد که افرادی کارآمد، متعهد و متخصص و آشنا به مسایل مدیریت شهری را وارد این پارلمان کرد تا بهترین تصمیمات برای شهر و روستا اتخاذ شود که نتیجه آن نیز آبادانی بیشتر خواهد بود.
نائب رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای کشور همچنین تصریح کرد: در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها که بر عهده مجلس شورای اسلامی است دقت نظر بسیار بالایی صرف می شود و بر این اساس است که تمام رفتارهای داوطلبان در این عرصه با دقت بررسی و رصد می شود تا از همین ابتدا گام های آنان بر مبنای قانون باشد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون باید مبنای فعالیت داوطلبان انتخابات شوراها باشد، گفت:‌ بدون شک نمی توانیم اهمیت انتخابات شوراها را کمتر از دیگر انتخاب ها بدانیم و بر این اساس است که هیات نظارت بر انتخابات با جدیت و دقت بسیار در بررسی صلاحیت ها عمل کرده است.
**شوراها محلی برای پیشبرد و توسعه شهرها و روستاها
نماینده دیگر مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراهای استان البرز نیز گفت: برای پیشبرد سریع برنامه های محلی نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر و روستا شکل گرفت.
عزیز اکبریان در این میزگرد تاکید کرد: دراین پارلمان محلی تصمیمات سازنده ای برای مدیریت شهری گرفته می شود که با ورود افراد متخصص و اگاه به مشکلات شهری هر منطقه می توان بهتر عمل کرد.
وی ادامه داد: در آیات و روایات قرآنی بارها بر مشورت گرفتن از یکدیگر تاکید شده و در این نهاد مردمی شورا تلاش می شود تا از بین مردم افراد برای هماهنگی هرچه بیشتر در زمینه رفع مشکلات تلاش کنند که با اعتماد عمومی نیز همراه است.
وی تاکید کرد: درواقع شوراهای اسلامی شهر و روستا بهره گیری از خردجمعی افرادی است که با آگاهی هرچه بیشتر از مسائل و مشکلات وارد عرصه عمل شده اند تا به توسعه و پیشرفت شهر کمک کنند.
**ضرورت آشنایی اعضای شورا با قوانین شهری
این نماینده مجلس گفت: بنابراین کسانی که می خواهند وارد شوراهای اسلامی شوند باید به قوانین و مقررات اداره شهر و روستا آشنا بوده و بتوانند وظایف خو درا به درستی انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مردم نیز باید با آگاهی هرچه بیشتر از وظایف و تکالیف شوراهای اسلامی نسبت به حضور آگاهانه در انتخابات اقدام کنند.
خیرالله ترخانی دبیر ستاد انتخابات استان البرز نیز در این نشست به موضوع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پرداخت و آن را در گرو برقراری شرایطی امن و عادلانه دانست.
ترخانی با اشاره به اینکه از 21 تا 27 اردیبهشت کاندیدای شوراها فرصت تبلیغات دارند، گفت: خارج از این زمان هر گونه تبلیغ تخلف محسوب می شود و اقداماتی که از سوی کاندیداها صورت می گیرد رصد شده و در نهایت در روند تایید و یا رد صلاحیت ها تاثیر خواهد داشت.
**حرکت مجریان بر مدار قانون
وی گفت: فرصت های قانونی برای تبلیغات مشخص است ولی تبلیغات زود هنگام برای شوراها آغاز شد که بارها اخطار و تذکر در رابطه جرم بودن این اقدامات صورت گرفته و هر گونه اقدام خلاف قانون رصد شده و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
این مسئول با اشاره به لزوم فعالسازی کمیته امحا فرمانداری ها افزود: این کمیته باید نظارت مستمر داشته باشد تا تبلیغات غیر قانونی توسط این کمیته در اسرع وقت امحا شود.
وی اضافه کرد: از مردم انتظار می رود که با حضور با شکوه خود پای صندوق های رای، تمامی توطئه ها و برنامه های دشمنان را خنثی کنند.
نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی و دیگر عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان البرز نیز با اشاره به اهمیت انتخابات شوراها و ضرورت اجرای دقیق آن بر مبنای قانون، گفت:‌ برگزاری چندین انتخابات باشکوه در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نشانگر اهمیت و تأثیرگذاری آرای ملت بر تعیین سرنوشت جامعه در حوزه‌های مختلف است.
**شوراها نماد حاکمیت اراده مردم
این عضو هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان البرز افزود:‌ این نظام بر اساس اراده و مطالبه اقشار مختلف ملت پایه‌گذاری و تأسیس‌شده است.
نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با گذر زمان و طی کردن هر چه بیشتر مسیر انقلاب، ابعاد جهانی این واقعه عظیم بیش‌ازپیش شکوفا می‌شود.
**انتخابات شوراها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی
بهمنی تصریح کرد:‌ انتخابات شوراها در حقیقت گامی برای تحقق کامل قانون اساسی و تشکیل پارلمان شهری برای تصمیم گیری های مهم برای شهرها و روستاها بوده و این نوع تصمیم سازی ها به دلیل ارتباط مستقیم با مسایل جاری مردم در شهرها و روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا و تاکید قانون اساسی بر آن نیز نشان دهنده توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به نقش و جایگاه مردم در تصمیم گیری ها و نقش تنوع فکرها، مشورت ها و دیدگاه ها در اداره امور کشور است.
نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد همچنین گفت:‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا می تواند نظام را در حرکت به سمت اهداف والای انقلاب سوق دهد. شوراها می توانند در چارچوب تکالیف قانونی خود به رفع مشکلات مردم بپردازند و نقش خود را در مدیریت شهرها و روستاها ایفا کنند.
8029/1535 خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.