مجریان، ناظران، انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان چهار وجه برگزاری انتخابات را تشکیل می دهند و هم پیمانی آنان برای برگزاری انتخابات با لحاظ همه جوانب قانونی می تواند حماسه سیاسی دیگری را در 29 اردیبهشت ماه رقم بزند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان البرز در ادامه سلسله میزگردهای خود در خصوص تبیین اهمیت انتخابات به ویژه حضور حداکثری مردم در آن و تاکید بر توجه به قانون در برگزاری انتخابات، نشست دیگری را با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز و 2 تن دیگر از مجریان انتخابات برگزار کرد و در آن به جوانب مختلف برگزاری انتخابات پرداخت.
شرکت کنندگان در این میزگرد برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند با حضور حداکثری مردم را نقشه امیدبخش برای نظام و باعث تحکیم وحدت در کشور عنوان کردند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت:‌ خوشبختانه مردم ما با درک صحیحی از مفهوم انتخابات توانستند به نیکی شایستگی خود را در بعد ملی، منطقه ای در دوره های مختلف انتخابات به اثبات برسانند.
**پیروزی ها در سایه وحدت
حقیقی افزود: امام بزرگوار در سایه این وحدت بود که توانست انقلاب را به پیروزی رسانده و مسیر شکوهمندش را ادامه داد، امروز نیز مقام معظم رهبری به عنوان فرزند شایسته ایشان این مسیر را با قوت و قدرت ادامه می دهد و برای ایشات وحدت و میثاق ملی آنقدر مهم بود که سال گذشته را به این نام نامگذاری کرد.
وی ادامه داد: اگر این انتخابات به کمتر از اتحاد و حدت منجر شود همه ضرر کرده ایم لذا در یازده مرحله می خواهیم کاری کنیم که ارکان انتخابات عملیاتی شود.
وی با اشاره به اینکه ارکان انتخابات 4 مورد است گفت: برگزاری انتخابات سالم به این معنی که قانون را به معنای واقعی اجرا کنیم، اینکه انتخابان رقابتی باشد و ذی نفعان بدون هیچ گونه عوام فریبی قانون را رعایت کنند از جمله ارکان انتخابات است.
حقیقی افزود: رکن سوم برگزاری باشکوه انتخابات است که در این خصوص یک وظیفه بر عهده ما مجریان انتخابات و وظیفه دیگر بر عهده مردم است.
وی گفت: وظیفه ما این است که به مردم تضمین بدهیم قانون را در همه مراحل انتخابات مراعات می کنیم و آنچه که اراده ملت باشد در کمال امانتداری تحویل مردم دهیم و تحت هیچ شرایطی از قانون کوتاه نمی آییم.
رئیس ستاد انتخابات استان البرز با بیان اینکه کسی حق زیاده خواهی از قانون ندارد و قانون فصل الخطاب همه انتخابات است، تاکید کرد: وظیفه جامعه نیز این است که اقشار مختلف مردم از هر گروه، دسته، صنف، اصحاب رسانه، جوانان ، احزاب سیاسی، اندیشمندان و دانشگاهیان تماشاچی نباید باشند چون می خواهیم به دنیا نشان دهیم که در وحدت در منافع و مصالح ملی سرآمد هستیم برای این سرآمدی نباید کسی تماشاچی باشد.
**رعایت الزامات رقابت سیاسی
حقیقی افزود: همچنین مردم باید قدرت تحمل یکدیگر را بالا برده، از هم قهر نکرده، به هم مارک نچسبانیم و با رعایت چنین مواردی به همین اندازه عوام فریبی کاهش می یابد.
وی افزود: اگر قرار باشد در انتخابات عوام فریبی باشد مشکل ایجاد می شود لذا تحمل خود را باید بالا ببریم تا بستر عوام فریبی ایجاد نشود ،اصحاب رسانه و گروه ها باید تلاش خود را بکنند تا فضای یاس، ناامیدی و تخریب و تهدیدهای مصنوعی را شناسایی کنند ، چرا که همه ما نقطه مشترکی داریم و در آن می خواهیم اتحاد و وحدت را می خواهیم به رخ همه بکشیم.
**نقد منصفانه و ارائه راهکار
حقیقی ادامه داد:‌ انتقادها باید منصفانه باشند و منتقدان حتما همراه با انتقاد، راهکار و پیشنهاد ارائه دهند و کسانی که از انتقاد فرار می کنند جوهره مدیریت در جمهوری اسلامی را ندارند.
معاون استاندار البرز چهارمین رکن را برگزاری انتخابات در امنیت کامل عنوان و تصریح کرد: انتخابات باید در امنیت کامل برگزار و امنیت عمومی و امنیت خاص انتخابات باید تضمین شود.
**امنیت انتخابات اصلی مهم
معاون استاندار البرز گفت: در انتخابات افرادی کاندیدا می شوند، ستادهایی دارند سخنران هایی وجود دارد که می خواهند از کاندیداهای خود دفاع کنند ، افرادی که در چارچوب قانون بخواهند فعالیت کنند وبرای شور و شوق و باشکوه برگزار شدن انتخابات برنامه بگذارند هیچ کسی حق ندارند مخل امنیت آنها باشد.
حقیقی افزود: در صورتی که همه بر اساس قانون فعالیت کنند ما نیز آنها را حمایت خواهیم کرد ،من یقین دارم که اگر همه ما به ارکان انتخابات عمل کنیم اتحاد و همدلی را می توانیم ارتقا دهیم.
وی ادامه با اشاره به اینکه اعتماد، رضایت و مشارکت مفهوم های اتحاد و همدلی است، بیان داشت: اگر مردم به ما اعتماد کنند، رضایت آنها جلب شده و مشارکت می کنند، برای جلب اعتماد مردم باید ارکان انتخابات اجرا شود و در اجرای آن همه مسئول هستیم.
حقیقی با اشاره به اینکه امیدواریم یک انتخابات در تراز جمهوری اسلامی برگزار کنیم افزود: همه وظیفه دارند چون در قبال جمهوری اسلامی موظفند،چرا که موقعیت امروز ما در کشور در سایه وحدت ایجاد شده است.
رئیس ستاد انتخابات البرز گفت:یکی از ویژگی های ارکان وحدت این است که رابطه منتقدان با دولت چگونه باید باشد اینها باید انتقاد کنند کسانی که از انتقاد فرا کنند جوهره مدیریت جمهوری اسلامی را ندارند، اما این انتقاد باید منصفانه بوده و منتقدان همراه با انتقاد خود راهکار و پیشنهاد دهند.
حقیقی افزود: مردم آنقدر هوشمند هستند که خارج از این گونه انتقادها را نمی پدیرند چرا که همه مردم ما در را ه جمهوری اسلامی جانفشانی و ایثار کرده اند و نظام، انقلاب، کشور و دولت و خدمتگذاران خود را دوست دارند.
وی ادامه داد: رابطه دولت با منتقدان هم رابطه مناسبی باشد انتقادهای درست را بپذیریم و منتقدان مشکلات را توضیح تا بتوان نسبت به رفع آنها اقدام کرد ، روح پاک را جاری کنیم ،روح جوانمردی را در همه حال در نظر بگیریم و مستند حرف بزنیم.
معاون استاندار البرز افزود: درست است که انتخابات یک نوع مبازره است اما در آن به دنبال جامعه دو قطبی نیستیم، نامزدها راجع به برنامه هایشان صحبت کنند نه این که دیگران را تخریب کنند.
دبیر ستاد انتخابات استان البرز نیز در این نشست به موضوع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پرداخت و آن را در گرو برقراری شرایطی امن و عادلانه دانست.
خیرالله ترخانی گفت: زمانی می توانیم مشارکت حداکثری مردم را داشته باشیم که در فضایی امن و عادلانه انتخابات را برگزار کنیم از این رو برای تحقق این امر، تدابیر لازم در استان البرز اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: روند رسیدگی به تایید یا رد صلاحیت داوطلبان عضویت در شوراهای شهر و روستا در هیات اجرایی پایان یافته و به هیات نظارت رسیده است که در فرصت چند روزه پس از رسیدگی توسط فرمانداری ها در 2 اردیبهشت ماه به کاندیداها ابلاغ می شود، بنابراین رد شدگان از 3 تا 6 اردیبهشت ماه فرصت اعتراض داشته و آمار نهایی در هفدهم اردیبهشت منتشر خواهد شد.
ترخانی با اشاره به اینکه از 21 تا 27 اردیبهشت کاندیدای شوراها فرصت تبلیغات دارند، گفت: خارج از این زمان هر گونه تبلیغ تخلف محسوب می شود و اقداماتی که از سوی کاندیداها صورت می گیرد رصد شده و در نهایت در روند تایید و یا رد صلاحیت ها تاثیر خواهد داشت.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و موضوع تشکیل هیات اجرایی افزود: هیات اجرایی تمامی فرمانداری ها و بخشداری تشکیل شده است.
ترخانی با اشاره به اینکه انتشار اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز 6 و 7 اردیبهشت ماه خواهد بود، افزود: برای کاندیداهای ریاست جمهوری برخلاف شوراها که 7 روز برای تبلیغات فرصت دارند، این مهلت 20 روزه تعریف شده است.
این مسئول گفت: تعداد شعب و صندوق ها باید از سوی هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود که این امر نیز در موعد مقرر مشخص خواهد شد.
وی افزود: برای اعضای شعب و نمایندگان فرمانداران نیز آموزش هایی در دستور کار قرار دارد، تا انتخاباتی بدون حاشیه و قانونمند در استان البرز برگزار شود.
ترخانی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تمامی اقدامات مقدماتی برگزاری انتخابات انجام شده است.
**حرکت مجریان بر مدار قانون
وی گفت: فرصت های قانونی برای تبلیغات مشخص است ولی تبلیغات زود هنگام برای شوراها آغاز شد که بارها اخطار و تذکر در رابطه جرم بودن این اقدامات صورت گرفته و هر گونه اقدام خلاف قانون رصد شده و برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
این مسئول با اشاره به لزوم فعالسازی کمیته امحا فرمانداری ها افزود: این کمیته باید نظارت مستمر داشته باشد تا تبلیغات غیر قانونی توسط این کمیته در اسرع وقت امحا شود.
وی اضافه کرد: از مردم انتظار می رود که با حضور با شکوه خود پای صندوق های رای، تمامی توطئه ها و برنامه های دشمنان را خنثی کنند.
ترخانی گفت: زمانی می توانیم مشارکت حداکثری مردم را داشته باشیم که در فضایی امن و عادلانه انتخابات را برگزار کنیم از این رو چنین تدابیری در استان البرز اندیشیده شده است.
وی افزود: امکانات سخت افزاری برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در 6 شهر استان البرز فراهم شده و آموزش های لازم برای مربیان فناور صورت گرفته است و در کمترین زمان ممکن این آموزش از طریق مربیان تا تمام سطوح کاربران فناور شعب انجام خواهد شد.
**حضور در انتخابات یک تکلیف
ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار شهرستان ساوجبلاغ نیز در این نشست گفت:‌ همانگونه که رهبری و امام (ره) فرمودند شرکت در انتخابات یک وظیفه و تکلیف در کنارش یک حق قانونی است .
وی اضافه کرد: شرکت در انتخابات به این جهت وظیفه است که حضور و مشارکت مردم در عرصه سیاسی برای تعیین سرنوشت چهار ساله خودشان و سپردن سکان دستگاه اجرایی و انتخاب نفر دوم کشور ، اهمیت جایگاه ریاست جمهوری به عنوان ناظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و رییس هیات وزیران و تشکیلات اجرایی کشور و هماهنگ کننده وناظر سه قوه از جایگاه و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
پالیزگیر با بیان اینکه شرکت گسترده در انتخابات دلخوشی نظام و مسئولان است و از طرفی باعث سرشکستگی دشمن می شود اظهار داشت: انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز امورات یک شهر و روستا را برای یک دوره چهار ساله در دست یک مجموعه است و اگر فردی که متعهد ،متخصص و اهل تعامل باشد راس کار بیایند هم برای توسعه و آبادانی آن روستا و شهر مهم و هم برای مجموعه مسئولین نظام و مسئولین محلی خوب هست. وی تصریح کرد: با گذشت بیش از چهار دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هم اکنون شورا به مرحله نوجوانی رسیده، هجده سال از عمر آن می گذرد و به یک بلوغ خوبی رسیده است.
فرماندار ساوجبلاغ گفت: برای اینکه آینده یک روستا و شهر به نحوی مطلوبی به صورت قانونی پیشرفت کند، لازم است که مردم از برنامه های افراد استفاده و نفر اصلح را به دور از مسایل قومی قبیله ای و حتی حزبی نفر اصلح را گزینش کنند.
**اخلاق انتخاباتی ضرورتی اجتناب ناپذیر
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی جز یکی از شئونات مهم نظام است تاکید کرد: اخلاق سیاسی در انتخابات بایستی بیشتر نمود پیدا کند ، در کشور ما بعد از انقلاب بیش از 35 تا انتخابات در آن برگزار شده و یکی از بهترین کشورهایی که در آن دموکراسی ایجاد شده است.
فرماندار شهرستان ساوجبلاغ گفت: متاسفانه در پاره ای موارد اخلاق سیاسی توسط برخی جریانات سیاسی رعایت نمی شود و بار هر وسیله ای و هر امکانی به دنبال خارج کردن رقیب خودشان هستند.
پالیزگیر افزود:بایستی هر فردی و هر جریان سیاسی برای انتخابات برنامه خودش را به مردم ارائه دهد، از تخریب رقبای خود خودداری کنند چرا که این تخریب ها نتیجه عکس خواهد داشت و این را بارها به تجربه دیده ایم.
وی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی مساله ای است که بارها از سوی مقام معظم رهبری به آن تاکید شده است، افزود: برخی افراد و جریان های سیاسی در انتخابات این مسایل را رعایت نکرده اند، تهمت، سیاه نمائی، افترا، کوچک نشان دادن اقدامات، بزرگ نشان دادن مشکلات اقداماتی بوده که برخی رقبا نشان می دهند ولی در نهایت نتیجه عکس می گیرند.
7414/1535خبرنگاران:وحیده عسکری-حکیمه کشاورز**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.