سرهنگ اردشیر جابری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با با آرزوی سالی خوش و تفرجی توائم با نشاط در طبیعت از مردم خواست تا در روز طبیعت قبل از حرکت و ورود به جنگل و مرتع تصمیم بگیرند که تفرجی بدون آسیب و تخریب در طبیعت داشته باشند.
وی در ادامه دیگر توصیه هایی در جهت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست داشت که به شرح زیر است:
- کیسه زباله همراه داشته باشیم و در پایان تفرج پسماند غذا و ظروف یک بار مصرف را درون آن ریخته و به اولین مکان دپوی زباله ها منتقل کنیم.
- از شکستن شاخه درختان و افروختن آتش در مناطقی که دارای پوشش گیاهی و درخت می باشد ، خودداری کنیم.
- از تخریب زمین با بیلچه یا اشیاء مشابه برای استقرار چادر مسافرتی و .... بپرهیزیم زیرا باعث تشدید فرسایش و شستشوی خاک در اثر باران می شود.
- از تردد اتومبیل در سطح جنگل و مرتع که باعث کوبیدگی خاک شده و کاهش نفوذ پذیری نزولات جوی را به دنبال خواهد داشت پرهیز کنیم.
- آب رودخانه را آلوده نکنیم و از ریختن زباله ها در آن جدا خودداری کنیم.
- از انداختن طناب بر روی شاخه رختان و نیز بستن تاب به دلیل آسیب رساندن به درختان اجتناب نماییم.
- از رها کردن ظروف یکبار مصرف مانند بطری نوشابه، ظروف یک‌بار مصرف و شیشه ای و ... به دلیل تجزیه نشدن و آلودگی خاک پرهیز کنیم.
- در تفریح خانوادگی حتی المقدور از افروختن آتش گسترده که به پوشش گیاهی و تاج درختان آسیب می رساند خودداری کرده و درصورت نیاز به قدر کفایت و مختصر ایجاد و در زمان ترک طبیعت از خاموش شدن کامل آن با سنگ، خاک یا آب اطمینان حاصل کنیم.
- تفریح و تفرج به گونه ای باشد که در پایان بدون خدشه ای به طبیعت و محیط زیستمان همراه باشد.
- از رها نمون بطری های شیشه ای و یا شیشه های شکسته در طبیعت خودداری کنیم که این موضوع باعث تمرکز نور خورشید شده و موجبات آتش سوزی در فصول گرم سال را فراهم می آورد.
- از انجام اعمالی که موجبات فرسایش و تخریب ونابودی گونه های گیاهی و جانوری را موجب می شود اجتناب کنیم.
جابری در پایان تاکید کرد که فراموش نکنیم که طبیعت میراث ما نیست بلکه امانتی است الهی که ما مکلف به صیانت وحفاظت از آن برای خود و آیندگان می باشیم.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.