رحیم بنا مولایی روز یکشنبه در نهمین نشست اتاق فکر تعامل صنعت و دانشگاه استان گفت: ناهمواری ها در مسیر توسعه در صورتی هموار خواهد شد که صنعتگران حاصل تلاش های ارزشمند علمی و پژوهشی دانشگاهیان را همراه با تجربیات خود به کار گیرند.
وی اظهار کرد: در جهان امروز تولید سنتی یک نواخت و تکراری روشی کهنه و تاریخ مصرف گذشته است، لذا به صنعتگران توصیه می شود با استفاده از طرح های علمی و پژوهشی محصولاتی تولید کنند که از لحاظ جذابیت و مشتری پسندی، در بازار صادرات حرف برای گفتن داشته باشد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز با تاکید بر ضرورت عارضه یابی پیرامون دلایل رکود حاکم بر صنعت گفت: بررسی راهکارهای رهایی اقتصاد جامعه از این وضعیت تعامل صنعت و دانشگاه و بهره گیری از طرح های پژوهشی در کنار تجربیات تلخ و شیرین صنعتگران بستر را برای دستیابی به راهکارهای مناسب برای رفع بسیاری از مشکلات بخش تولید فراهم خواهد کرد.
بنا مولایی، اتاق بازرگانی را پل ارتباط بخش تولید با مراکز علمی وپژوهشی و ادارات دولتی معرفی کرد و به فعالان اقتصادی توصیه کرد برای طرح مشکلات و پیشنهادات با این اتاق در ارتباط باشند.
***پژوهشی ارزشمند است که نیاز جامعه را تامین کند
رئیس اتاق بازرگانی البرز تهیه پژوهش های دانشگاهی را که نیاز جامعه را برطرف نمی کند و در آرشیو کتابخانه ها تلنبار شده به عنوان یک معضل نام برد.
وی گفت: تحقیق و پژوهش در صورتی ارزشمند است که با هدف رفع نیازهای جامعه به ویژه در بخش تولید تهیه شده باشد.
***جای خالی شهرک های تحقیقاتی در کشور
رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز در ادامه اظهاراتش به جای خالی شهرک های تحقیقاتی در کشور اشاره کرد و افزود: در اکثر کشورها شهرکهای تحقیقاتی راهگشای رفع مشکلات اقتصادی هستند، اما تا کنون دانشگاههای ما حتی برای ایجاد یک شهرک تحقیقاتی نیز وارد عمل نشده اند.
***فعال سازی مرکز تحقیق و پژوهش در اتاق بازرگانی
دبیر کل اتاق بازرگانی استان البرز نیز در این نشست از تلاش برای فعال سازی مرکز تحقیق و پژوهش بیش از پیش در این اتاق خبر داد.
مسعود قاسمی اظهار کرد: هدف این است که ارتباط صنعت و دانشگاه به نحوی تقویت شود تا پژوهشگران علاوه بر تحقیق و پژوهش، عملاً در صنعت نیز سهیم باشند و نقش آفرینی کنند.
***ضرورت تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرج نیز در این جلسه ضرورت تقویت هر چه بیشتر ارتباط صنعت و دانشگاه را مورد تاکید قرار داد.
رضا عزتی افزود: در استان 18 هسته فناوری وجود دارد که می تواند بستر ساز مناسبی در راه تحقق شعار تعامل میان صنعت و دانشگاه باشد.
وی همچنین پیشنهاد کرد: انجام طرح های تحقیقاتی مشترک بین دانشگاه با شهرک های صنعتی می تواند درگسترش تعاملات این دوبخش در جهت رفع مشکلات بخش صنعت تاثیر گذار باشد.
***ضرورت تربیت دانشجو در رشته مورد نیاز صنعت
در ادامه یکی از صنعتگران حاضر در این نشست ضرورت تربیت دانشجو در رشته های مورد نیاز بخش صنعت را مورد تاکید قرار داد.
محمود دهخدا گفت: چرا باید دانشگاه ها با صرف هزینه های کلان فارغ التحصیلانی را تربیت کنند که کارایی نداشته و مشکل گشای بخش تولید نباشد.
وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید رشته هایی که زمینه اشتغال ندارند حذف و تنها در رشته هایی دانشجو تربیت کنند که جامعه به آن نیاز دارد.
***راه اندازی مراکز آرندی در دانشگاه ها
جعفر جهان‌پناه رئیس بنیاد نخبگان البرز سخنران دیگر این نشست بود که به وجود نیروهای برتر تخصصی دارای برند در این بنیاد اشاره کرد افزود: ایجاد و راه اندازی مراکز آرندی در دانشگاه ها با هدف برقراری و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه ضروری است.
***بررسی چالش های در مسیر توسعه اقتصادی
مدیر فناوری پارک علم و فناوری البرز در سخنانی ضرورت ایجاد اکوسیستم تولید ثروت در کشور را مورد تاکید قرار داد.
مسعود سعیدی گفت: معضل حاد کنونی، چالش هایی است که در مسیر توسعه اقتصادی کشور مانع ایجاد کرده است.
وی افزود: رفع این معضل در گرو ایجاد اشتغال و تولید ثروت پایدار است.
وی همچنین از شرکتهای دانش بنیان و هسته های فناوری به عنوان موتور پیشران صنعت کشور نام برد.
7411/1535خبرنگار:سیده فرناز مرتضوی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.