به گزارش ایرنا حمیدرضا شرف خان شامگاه شنبه در اولین سمینار تخصصی پل در کرج افزود: واقعیت این است که ما اکنون وارث پل هایی هستیم که می تواند نتیجه سال های متمادی بی توجهی، سرمایه گذاری ناکافی، نحوه مدیریت و نگهداری نامطلوب و روش های عکس العملی نسبت به روند تخریب و فرسودگی آنها باشد.
وی در این سمینار که توسط مرکز علمی، کاربردی شهرداری کرج در باشگاه میلاد این کلانشهر برگزار شد، گفت: این در حالی است که با توجه به روند رو به افزایش جمعیت و ترافیک شهری، پل ها به یکی از اجزا کلیدی و زیرساختی شبکه حمل و نقل تبدیل شده و هزینه های ناشی از بروز هرگونه مانع و توقف در سرویس‌ دهی آنها، بسیار سنگین و زیانبار خواهد بود.

وی که مشاور و ناظر در دوره سوم شورای اسلامی کرج بوده است، خاطرنشان کرد: هرگونه بی توجهی به طراحی، کیفیت مصالح مصرفی، نظارت، تعمیر و نگهداری، حفظ ایمنی، ترمیم و بازسازی پل ها، موجب خواهد شد که این ابزار و سازه ارتباطی با سرعت بیشتر از آنچه انتظارمی رفت، رو به تخریب و نابودی رود.
شرف خان تاکید کرد: پل ها اکنون با متوسط عمر مفید 120 سال ساخته می شود و اگر نظارت و مدیریت دقیقی صورت نگیرد، این میزان می تواند تا یک چهارم و حتی تا یک پنجم کاهش یابد.

به گفته وی، یکی از مشکلات و موانع فعلی در ساخت پلها در کلانشهرها، هزینه تمکلک محدوده پل و جلب رضایت معارضان است که تامین آن در مواردی تا چند برابر هزینه ساخت سازه پل تمام می شود.

وی ادامه داد: از این رو سازندگان ناگزیر می شوند که از رمپ ها و بخشی از مسیرهای پیش بینی و تعریف شده پلها بکاهند که در این صورت، کاربرد آنها به حداقل کاهش یافته و کارآیی لازم را در رفع ترافیک نخواهند داشت.
وی که با ارایه تصویر و محاسبات انواع پل به وسیله ویدئو پروژکتور در این سمینار برای حاضران توضیح می داد، به پل سرحد آباد کرج اشاره کرد و افزود: این پل که برروی خط آهن تهران – کرج – تبریز توسط راه و شهرسازی در این منطقه ساخته شده، اکنون در کمتر از دو دهه دچار تخریب و ناپایداری شده است.
شرف خان تصریح کرد: استفاده از مصالح غیراستاندارد و بی کیفیت، رعایت نکردن اصول فنی و عدم ترمیم و نگهداری به موقع، عمر مفید این پل را کاهش داده و دچار فرسودگی زود رس کرده است به نحوی که به بازسازی کامل نیاز دارد.
این استاد رشته عمران و معماری دانشگاه تاکید کرد: این در حالی است که ما با بکارگیری یک سیستم مدیریتی اصولی و کاربردی، می توانیم با طراحی مناسب، استفاده از مصالح با کیفیت، نظارت کافی، تعمیر و نگهداری، بازسازی با هزینه کم در مراحل اولیه تخریب، ایمنی، پایداری و سلامت پلها را به عنوان سرمایه ملی حفظ کنیم.
وی، برای جلب توجه بیشتر به اهمیت پلها به عنوان سرمایه ملی و نقش روز افزون آنها بخصوص در ترافیک کلانشهرها، پیشنهاد کرد: درس پل سازی و آثار مثبت آن در زندگی شهری در سرفصل دورس دانشگاهی رشته عمران گنجانده شده و گذراندن واحدهای آن از اختیاری به اجباری تبدیل شود.
وی در این سمینار یک روزه که با حضور شماری از صاحب نظران، کارشناسان و مهندسان برگزار شد، ضمن ارایه تصویر انواع پل، روشهای مهار و پیشگیری از تخریب، تازه ترین یافته علمی در این زمینه، استفاده از سازه های جدید، افزایش ایمنی، ارتقا کیفیت و بالا بردن عمر مفید پل ها را مورد بررسی قرار داد.
7410/ 6155مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.