مریم قهرمانی صارم روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با تبریک فرا رسیدن هفته درختکاری اظهار داشت: سرانه فضای سبز کرج حدود 3 متر مربع بوده که 12 متر مربع کمتر از استاندارد جهانی است.
وی با اشاره به مشکلات آلودگی هوا و آسیب های طبیعی در کلانشهر کرج افزود: توسعه فضاهای سبز در مناطق کم برخوردار از جمله حصارک و حاشیه های غربی و شرقی این کلانشهر ضروری است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: به منظور تزئین و کیفیت های محیطی از نظر بصری و زیست محیطی و ضرورت بهره گیری از تدابیر لازم برای ارتقاء و رسیدن به استانداردهای فضای سبز باید موضوعات زیست محیطی و فضای سبز در کرج مدیریت شود.
وی ادامه داد: کاهش آثار غالب بادهایی که از غرب به شرق کرج می وزد نیازمند اجرای طرح های درختکاری و ایجاد فضای سبز در مناطق حاشیه ای غربی این کلانشهر است.
قهرمانی صارم با اشاره به اینکه کاشت درخت سنت حسنه و اسلامی است و همه باید در این عرصه وارد میدان شویم وسبزینگی را به کلانشهر کرج بازگردانیم.
وی اظهار داشت: براساس مطالعات و بررسی های وزارت مسکن و شهرسازی سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز شهری در شهرهای ایران بین 7 تا 12 متر مربع برای هر نفر است .
قهرمانی صارم گفت: این رقم در مقایسه با شاخص محیط زیست جهانی (20 تا 25 متر مربع برای هر نفر)رقم کمتری است.
این عضو شورا افزود: با وجود این در شهرهای مختلف کشور نیز این رقم با توجه به ویژگی های متفاوت جغرافیایی و اقلیمی آنها با اختلافاتی همراه است که میزان آن را طرح های مصوب هریک از شهرها تعیین می کنند.
وی بیان داشت: در مجموع آنچه از دیدگاه محیط اجتماعی در ارتباط با فضای سبز اهمیت دارد میزان فضای سبز عمومی است یعنی فضای سبز که رفت وآمد عموم مردم در آنها بدون مانع باشد یا به تعبیردیگر فضای سبز اجتماعی.
وی افزود: بنابراین مفهوم سرانه فضای سبزتنها می تواند برایآن نوع فضای سبزبه کاررود که برای گذراندن اوقات تفراغت ،بازی و تفریح مهیا شده است .
نکته ای که در خصوص فضای سبز از اهمیت بالایی برخوردار است، مکان یابی موضوع مهمی است تعدادی از بخش های شهری دارای چنین نقاط کانونی ارزشمندی از زندگی هستند که برای ایجاد پارک های محلی یا میادین عمومی مناسب به نظر می رسد.
وی ادامه داد: بر این اساس مکان یابی فضای سبز باید از اصولی چون سلسله مراتب و دسترسی ، تبعیت کند.
قهرمانی صارم اظهار داشت:مرکزیت فضای سبز به این مفهوم است ، فضای سبز حتی المقدور در مرکز محله ناحیه و یا منطقه شهری مکان یابی شود.
این عضو شورای شهر گفت: همچنین فضای سبز در مقیاس های متفاوت اعم از پارک محله ای، منطقه ای و امثال آنها باید ساختار کالبدی متناظر خود، انطباق داشته باشد، به عنوان مثال پارک منطقه ای در محدوده منطقه پیشنهاد شود.
وی ادامه داد: دسترسی به این مفهوم که پارک شهری باید از چهارجهت به شبکه ارتباطی دسترسی داشته باشد تا بدین طریق هم جمعیت بیشتری از آن استفاده کنند و هم امکان نظارت اجتماعی و امنیت پارک افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب امکان بهره برداری دیداری از جلوه های زیبای پارک برای رهگذران از چهار جهت فراهم شود.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش توسعه فضاهای سبز کرج گفت: سازمان پارکها و فضای سبز این کلانشهر طرح های توسعه ای خوبی در دست اقدام دارد که از جمله آنها طرح فضای سبز 400 هکتاری در منطقه باغستان است.
این عضو شورا افزود: امسال 150 هکتار از این طرح به سرانجام رسیده و قرار است سال آینده 500 هکتار دیگر در محدوده غربی کرج به فضای سبز تبدیل شود.
قهرمانی صارم اظهار داشت: به تازگی پارک 4 هکتاری در ایستگاه کوهستان باغستان آماده بهره برداری شده است.
وی گفت: همچنین پارک 8 هکتاری نیز در کلانشهر کرج و در مسیر تخلیه نخاله ها احداث شده که اقدام خوبی برای کنترل سیلاب ها به شمار می رود.
وی اظهار داشت: در این پارک گونه های مقاوم کاشته شده که در پیشگیری از فرسایش خاک تاثیر گذار است.
عضو شورای شهر کرج یکی از طرح های تاثیر گذار در توسعه فضاهای سبز، ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب برای آبیاری این فضاها دانست و گفت: سازمان پارک ها باید در محدوده فضاهای سبز اقدام به ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب کند.
وی افزود:در بسیاری ازمناطق کرج مردم با کمبود فضای سبز مواجه هستند که ایجاد فضای سبز در این مناطق ضروری به نظر می رسد.
قهرمانی صارم بیان داشت: با اجرای طرح های فضای سبز باید چشم اندازهای بصری این کلانشهر را به بهترین شکل ممکن آراسته کرد.
7410/1535خبرنگار:مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.