نشست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان البرز به طور منظم هر هفته برگزار شده و مصوبات خوبی در این زمینه دارد. برخی از نشست های این ستاد هم با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در البرز برگزار می شود.
سید حمید طهائی استاندار البرز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و لزوم اطلاع رسانی در خصوص عملکرد دستگاه ها در این زمینه، خاطر نشان کرد که باید گزارشی از عملکرد دستگاه ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به مردم ارائه شود.
وی گفت: باید در خصوص آمارهای ارائه شده دقت بیشتری صورت گیرد چراکه این بخش بسیار مهم بوده و راستی آزمایی نیز در این خصوص ضرورت دارد.
در کارگروه تسهیل و رفع موانع استان در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل تاکنون 105 جلسه و یکهزار و 100 پرونده مطرح شده که یکهزار و 545 مصوبه داشته است.
یکهزار و 20 مصوبه اجرایی و عملی شده و 377 میلیارد تومان تسهیلات از این طریق به واحدهای تولیدی و صنعتی استان پرداخت شده است.
استاندار البرز در این باره گفت:‌ در سال جاری از منابع داخلی بانک ها 3 هزار و 500 میلیارد تومان پرداختی برای راه اندازی، تسهیل و حل موانع به واحدهای تولیدی اعطا شده است.
استاندار البرز گفت که تاکنون بیش از 75 درصد وظایف و مسئولیت های واگذار شده در ستاد اقتصاد مقاومتی به دستگاه های استان البرز، عملی و اجرایی شده و تا پایان سال گزارش نهایی و آمار دقیق اعلام می شود.
بر اساس اعلام استاندار البرز از ابتدای سال 95 و نامگذاری آن به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری، به 273 واحد تولیدی استان البرز تسهیلات اقتصاد مقاومتی واگذار شده است.
البته گام هایی که امسال برای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شده کامل کننده اقداماتی است که در سه سال و نیم گذشته صورت گرفته است. استاندار البرز در این باره گفت که رشد 35 درصدی طرح های صنعتی، 80 درصدی صدور پروانه های بهره برداری، 50 درصدی سرمایه گذاری صنعتی، 149 درصدی اشتغال صنعتی و 32 درصدی معافیت های گمرکی با نرخ ارز دلار پس از برجام از جمله اقدامات صورت گرفته در استان البرز محسوب می شود.
در دولت تدبیر و امید برای راه اندازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط البرز 1692میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و 40 هزار شغل نیز در استان ایجاد شده است.
به گفته مسئولان استان البرز در سال 92 حدود 14 هزار و 800 نفر در استان بیمه بیکاری دریافت می کردند که این میزان اکنون به 11 هزار و 700 نفر رسیده است.
در دهه فجر امسال نیز 300 واحد تولیدی به بهره برداری رسیده و برغم مهاجرت گسترده به این استان، نرخ بیکاری در استان ثابت مانده است.
** تخصیص 995 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهوری
رئیس جمهوری و کاروان تدبیر و امید 26 آبان ماه سال جاری آخرین سفر استانی خود را به استان البرز انجام دادند که در جریان این سفر 995 میلیارد تومان اعتبار برای استان در نظر گرفته شد.
بر اساس اعلام سید حمید طهائی استاندار البرز این اعتبار 4 برابر سرجمع اعتبارات عمرانی و جاری استان در سال 95 است و تخصیص کامل آن می تواند البرز را با شتاب بیشتری به سمت رشد و توسعه هدایت کند.
** تحقق 40 درصدی اعتبارات سفر رئیس جمهوری
استاندار البرز اعلام کرد که تا کنون 40 درصد این اعتبار در بخش های مختلف اختصاص یافته و قرار است بقیه اعتبارات نیز به مرور طی 2 سال تخصیص یابد.
حجم سرمایه‌گذاری خارجی پیش از سال 92 صفر بوده که پس از آغاز به کار دولت تدبیر و امید میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در استان به 26 میلیون دلار در سال 92 رسید و اکنون در سال 95 به 530 میلیون دلار رسیده است.
هیات هایی از 20 کشور اروپایی و آسیایی در دولت یازدهم به استان البرز سفر کرده اند که تعداد قابل توجهی از شرکت های مربوط به این کشور در طرح ها و پروژه های صنعتی استان سرمایه گذاری کرده اند.
در سال 94 شش شرکت سرمایه گذاری خارجی و در سال 95 نیز 10 شرکت خارجی با بررسی ظرفیت های استان البرز در این استان اقدام به سرمایه گذاری کرده اند که عمده این سرمایه گذاران خارجی از کشورهای اروپایی بوده اند.
**البرز در مسیر توسعه قرار گرفته است
540 واحد صنعتی نیمه فعال و راکد در سه سال گذشته در استان البرز با حمایت ها و اهتمام دولت به طور مجدد راه‌اندازی شده که با راه اندازی این واحدها 10 هزار نفر مشغول به کار شده اند.
540 واحد صنعتی نیمه فعال در استان البرز در 3 سال و نیم گذشته فعال شده اند که تعدادی از آنها در 17 سال گذشته تعطیل بوده اند که راه اندازی دوباره این واحدها 10 هزار نفر را در استان مشغول به کار کرده است.
در بخش سرمایه گذاری و اشتغال در سه سال و نیم گذشته همچنین 273 واحد با 206 میلیارد ریال سرمایه گذاری در این استان در زمینه های صنایع غذایی و تولیدی فعال شده است.
**دومین سفر رئیس جمهوری به استان و افتتاح 11 طرح مهم صنعتی
حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در دومین سفر خود به استان البرز در کمتر از 3 ماه به استان البرز 11 طرح مهم صنعتی و تولیدی این استان را به بهره برداری رساند.
3 طرح بزرگ صنعتی شامل افتتاح خط تولید فروکتوز، گلوگز و گلوتن ذرت و فاز توسعه ذخیره سازی و نگهداری غلات در سیلو در شهرستان ساوجبلاغ و شروع عملیات احداث یک طرح جدید در شرکت زرنام با حضور رئیس جمهوری آغاز شد.
این مجتمع با ظرفیت 400هزارتن شامل 15 هزارتن گلوتن ذرت و 70هزار تن گلوکز وشربت و 315هزارتن فروکتز و شربت است. 210 هزار تن ذخیره سازی و نگهداری غلات در سیلو نیز در زمینی به مساحت 4000مترمربع در زیر بنای 21 هزار و 527 متر مربع به بهره برداری رسید.
روحانی در مراسم افتتاح بزرگترین مجتمع فرآوری غلات کشوری در شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به این که دولت در سال اقتصاد مقاومتی با همه توان وارد عمل شده است، گفت: با میدان دادن به بخش خصوصی شاهد حرکت خوبی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.
رئیس جمهوری ضمن بیان این که با بهره برداری از پالایشگاه غلات زر 6هزار و 500 اشتغال پایدار ایجاد شد، افزود: مردم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، به ندای رهبر معظم انقلاب پاسخ مثبت داده و دولت با همه توان وارد عمل شده است.
علاوه بر این، 8 طرح صنعتی و تولیدی استان البرز با دستور رئیس جمهوری و از طریق ویدئو کنفرانس در شهرستان های اشتهارد، ساوجبلاغ و نظرآباد به بهره برداری رسید.
1535/6155خبرنگار:مریم صوفی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.