به گزارش ایرنا، سیل مهاجرت ها، گسترش شهرنشینی و توسعه صنایع بیش ار 2 دهه است که سیمای بکر و زیبای طبیعت و زمین های کشاورزی ساوجبلاغ را مورد تخریب قرار داده و وضعیتی نامناسب در منطقه به وجود آورده است شرایطی که مسئولان استانی و منطقه را به اتخاذ روش های سخت پیشگیرانه وا داشته است.
احداث چهار دیواری ها با انگیزه تغییر کاربری زمین های کشاورزی و ملی
برای احداث ویلا و بناهای مسکونی در این 2 دهه دل باغ ها و اراضی سر سبز منطقه را شکافته و سیمایی ناهمگون به وجود آورده است.
در این میان اقدامات مخرب زیست محیطی برخی افراد سودجو نیز مزید برعلت شده تا رنگ و بوی ساوجبلاغ دگرگون شود، منطقه ای که جاذبه های طبیعی و دشت های سر سبزش هزاران گردشگر را به سوی خود فرا می خواند اکنون با رها شدن فاضلاب ها در دل اراضی، بوی نامطبوع لحظه ای درنگ را در برخی مناطق ساوجبلاغ دشوار می کند.
با این توصیف باید گفت که بی توجهی برخی مانند رانندگان لجن کش ها، نامهربانی ها و جفا برطبیعت بکر و زیبای ساوجبلاغ بیشتر شده است، موضوعی که دست اندرکاران عرصه محیط زیست را برآن داشته تا به اتخاذ برخورد قانونی با متخلفان بپردازند.
از سوی دیگر تاخیر در احداث یا تکمیل شبکه فاضلاب شهری و روستایی و از سوی دیگرنبود امکان مدیریت فاضلاب ها، شاهد تخلیه آنها در محیط زیست هستیم .
اکنون این روند بنا به گفته دوستداران محیط زیست به معضلی بزرگ برای بهداشت و طبیعت منطقه تبدیل شده و درواقع خطری برای سلامتی مردم به شمار می رود.
آنطور که کارشنان می گویند:آلودگی فاضلاب ها به انواع میکروارگانیسم ها (باکتری اشرشیاکلی، ویروس های روده ای)، موادآلی (محلول و غیر محلول)، مواد معدنی محلول، مواد روغنی شناور، مواد معلق و کلوئیدها، در صورت تخلیه در منابع پذیرنده محیط زیست، ضمن انتشار و شیوع انواع بیماری ها، خسارت های جبران ناپذیری در محیط زیست ایجاد کنند.
به عنوان مثال با ورود مقادیر زیادی مواد آلی قابل تجزیه بیولوژیکی حاصل از فضولات دامی و انسانی و پسماندهای غذایی و غیره در آب باعث کاهش اکسیژن محلول در آب، ایجاد شرایط بی هوازی و در نتیجه ایجاد تعفن و متصاعد شدن گازهای بدبو می کند.
مواد روغنی یا چربی های موجود در فاضلاب نیز به علت تاخیر در تجزیه شدن یا عدم تجزیه سبب ایجادآلودگی شده و اثرات و عوارض سوء بر انسان و محیط زیست وارد می کنند.
فردین حکیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : ساماندهی فاضلاب ها به عنوان یکی ازاولویت ها در راستای حفظ سلامتی مردم است که در صورت عدم مدیریت یا رهاسازی فاضلاب خام به محیط، سلامت و بهداشت عمومی به مخاطره خواهد افتاد.
وی ادامه داد: با توجه به عدم تکمیل و راه اندازی شبکه جمع آوری فاضلاب شهری و روستایی ، مردم ناگزیراقدام به رهاسازی فاضلاب های شهری به چاه های جذبی می کنند.
وی بیان داشت: این فاضلاب خام و آلاینده پس از هدایت به چاه های جذبی به عمق آبهای زیر زمینی نفوذ کرده و در دراز مدت سبب ایجاد آلودگی و کاهش کیفیت منابع آب شده و از سوی دیگر در زمان سرریز شدن چاه های جذبی، این فاضلاب ها توسط خودروهای لجن کش یا حمل فاضلاب تخلیه می شود.
حکیمی گفت : مشکلات زیست محیطی و نارضایی مردم از آنجایی شروع می شود که تانکر های حمل کننده فاضلاب به جهت عدم تعیین مکان مناسب برای تخلیه فاضلاب از سوی متولیان امر، اقدام به تخلیه فاضلاب یا لجن در اراضی پیرامون شهر و یا در کانال های آب کشاورزی می کنند.
وی ادامه داد: به علت بارآلودگی بالا و وجودعوامل بیماری زا و از طرفی مصارف مستقیم آب این کانال ها برای امر کشاورزی و ... ، علاوه بر انتشار عوامل بیماری زایی، منجر به تجمع جانوران و حشرات، ایجاد چشم اندازی نامطلوب و بوی مشمئز کننده شده و از منظر زیست محیطی نیزمشکل آفرین می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ با اشاره بر اینکه عمده واحد های صنعتی این شهرستان دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند ، اظهار داشت : بیشتر تخلفات تخلیه فاضلاب مربوط به تخلیه فاضلاب خانگی بوده و نمونه آن توقیف تعداد چهار خودروی حمل کننده فاضلاب توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست در چهار ماه گذشته است.
وی گفت: این تانکرها حین تخلیه فاضلاب دراراضی اطراف شهرهشتگرد یا کانال های آب کشاورزی توقیف و متخلفان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
حکیمی اظهار داشت : مشکلات عدم ساماندهی خودروهای لجن کش و تعیین مکان مشخص برای مدیریت این فاضلاب ها از جمله مشکلات زیست محیطی استان البرزاست.
وی ادامه داد: به رغم پیگیری های متعدد در سنوات قبل در سطح استان البرزو اعلام آمادگی دستگاه های مسئول برای رفع این معضل ، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این موضوع همواره به عنوان یکی از دغدغه های زیست محیطی و تهدید کننده سلامت عمومی مطرح است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ گفت: با توجه به گستردگی مراکز سکونتگاهی و حوزه فعالیت خودروهای حمل فاضلاب، امکان برخورد قانونی با متخلفان وجود ندارد و عملا غیر ممکن خواهد بود.
وی اظهار داشت: تنها راهکار پیشنهادی برای پیشگیری از این تخلفات، بررسی امکان پذیرش فاضلاب های خانگی در تصفیه خانه های فاضلاب شهری با هماهنگی و مشارکت متولیان امر به ویژه آبفای شهری، شهرداری ها و اتحادیه کامیونداران است .
وی شناسنامه دار کردن و ساماندهی خودروهای حمل فاضلاب را از دیگر اقدامات پیشگیرانه برشمرد.
حکیمی در ادامه از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در زمینه تخلیه فاضلاب های شهری یا صنعتی مراتب را بلافاصله از طریق شماره تلفن 12-44225811 به اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ اطلاع دهند.
1535/6155 خبرنگار: مریم صوفی ** انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.