به گزارش ایرنا، پروفسور منوچهر جعفریان روزشنبه درهمایش تغذیه صحیح که از سوی آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج برای رابطان مدارس برگزار شد افزود: ما 2 نوع تغذیه که شامل تغذیه جسم و روح می شود داریم که در هریک باید آگاهانه رفتار کنیم تا سالم بمانیم.
وی اظهار کرد: تغذیه جسم نیاز به پنج ماده غذایی شامل پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح دارد و تغذیه روح هم وابسته به پنج فاکتور هدف‌دار بودن، اعتماد داشتن به دیگر انسان‌ها،اعتقاد، عشق و اراده است.
وی بیان کرد: باید برای حفظ و ارتقای ضریب سلامتی بیشتر از میوه و سبزی استفاده کنیم و از گوشت فاصله بگیریم زیرا گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محکوم می‌شود به گونه ای که تمام دنیا به گیاه‌خواری روی آورده اند.
وی خطاب به حاضران گفت: برای سلامتی خود بخندید، ببخشید و فراموش کنید زیرا این سه عامل مهم برای سلامت روح و روان انسان همانند تغذیه سالم ضرورت دارد.
این متخصص و پژوهشگر تغذیه گفت : باید در سبد غذایی روزانه خانواده بیشتر از میوه و سبزی استفاده کنیم و ازمصرف گوشت فاصله بگیریم.
جعفریان اضافه کرد: درکشورهای ژاپن، سوئیس و آمریکا رویکرد غذایی مردم به سمت گیاه‌خواری پیش می‌رود و در ایران نیز باید مردم برای حفظ و ارتقاء ضریب سلامتی خود به سمت طرح جایگزین غذایی که همان گیاه خواری است هدایت شوند.
وی در ادامه سخنانش به ‌سبک غلط طبخ در ایران اشاره کرد و خاطر نشان شد: این طبخ غلط باعث شده سبوس و پوسته ارزشمند گندم یا برنج در ایران دور ریخته شود زیرا با دور ریختن پوسته گندم و برنج با دست خود این پل را خراب می‌کنیم چون اگر آب برنج آبکشی‌شده را به آزمایشگاه بفرستید، می‌بینید که سرشار از ویتامین ب1 است.
وی تمام املاح و نیاز بدن انسان را در پوست گندم دانست و گفت: متاسفانه این پوست جداسازی شده و در اختیار مرغ‌ها قرار داده می‌شود.
پروفسور جعفریان با اشاره به اینکه آرد سفید زندگی را کوتاه می‌کند ادامه داد: ما در فرآیند آزمایشی در آزمایشگاه 2 دسته موش را انتخاب کردیم ، به یک دسته آرد سفید دادیم که همه موش‌ها بعد از 2 هفته مردند اما به موش‌های دسته دوم در سالن دیگر گندم با سبوس داده شد که بعد از 2 هفته مشاهده کردیم همه می‌جهیدند و این پژوهش ثابت کرد که آرد سفید کشنده است.
به گفته وی، در کشور سوئیس سبوس‌ گندم یا برنج در بسته‌های کوچک به قیمت یک فرانک فروخته می‌شود اما در ایران مشاهده می کنم که سبوس‌ها در کیسه‌های بزرگ مقابل نانوایی ها قرار دارد.
این پژوهشگر تغذیه به یکی از خاطرات خود اشاره کرد و افزود: از یکی از این نانوایی ها پرسیدم چند گرم سبوس‌به من بدهید که شاطر نانوایی گفت، همه را بردارید که گفتم چه خوب من دیگر نمی‌روم سوئیس .
وی گفت : سبوس بدن‌ انسان را چربی‌زدایی می‌کند لذا اگر مردم بدانند سبوس در زندگی روزمره چه خاصیتی دارد هرگز آن را دور نمی ریزند.
پروفسور جعفریان با اشاره به اینکه سبوس چربی‌های اضافی را همراه صفرا می‌گیرد و از سیستم گوارش جدا می‌کند تصریح کرد: سبوس ها موجب می شود که صفرا به جای اول خود باز گردد و چربی دفع شود.
وی به مردم توصیه کرد که برای حفظ و ارتقای خود سلامتی سبوس بخورند و بعد از سه هفته به آزمایشگاه بروند و خواهند دید که کلسترول بدن آنها پایین آمده است.
وی گفت : مردم سبوس را از نانوایی‌ها تهیه کنند و هر روز صبح در یک لیوان شیر حل کرده و مصرف نمایند.
این متخصص و پژوهشگر تغذیه ادامه داد: بهترین سبوس در پوست سیب است که سرشار از پکتین است و اجازه نمی‌دهد علاوه بر چربی املاح خطرناک مثل سرب و جیوه در بدن باقی بماند.
جعفریان در بخش دیگری از سخنانش به رژیم غذایی در ایران اشاره و یاد آور شد: لازم است بدانید که دنیا رژیم‌های لاغری را مردود می‌داند زیرا غذاها ربطی به چاقی یا لاغری انسان ندارد.
وی بیان کرد:امروز تئوری ' کم بخور لاغر شوی ' هنوز در ایران رایج است اما این تئوری در دنیا رد شده است.
متخصص و پژوهشگر تغذیه ادامه داد: در واقع سوءتغذیه است که انسان را چاق می‌کند زیرا در اثر سوءتغذیه‌ای که ما در ایران داریم، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شود و این هورمون‌ها باعث چاقی یا لاغری می‌شوند.
وی از چاقی، بی‌خوابی و ناامیدی به عنوان سه عاملی که عمر انسان را کوتاه می کند نام برد.
جعفری گفت : اگر می‌خواهید 120 سال عمر کنید و سالم بمانید، شب‌ها غذای پختنی نخورید یعنی در واقع شب ها را روزه بگیرید تا تاثیر آن را در سلامتی حود ببینید لذا سعی کنید از ساعت شش عصر به بعد چیزی نخورید چون وعده غذایی سنگین برای شام باعث می‌شود قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ کند و اعضایی که در طول شب باید استراحت کنند مجبور به کار باشند.
وی تاکید کرد: پنج عضو که شامل مغز، قلب، ریه، کبد و کلیه‌ها می شود هرگز نمی خوابند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج نیز در این همایش گفت: پروفسور جعفریان پس از 45 سال دوری از وطن به ایران بازگشته و به صورت رایگان اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی تغذیه در کشور با هدف ترویج فرهنگ صحیح تغذیه می کند که این اقدام ارزشمند قابل تحسین است.
قاسم پوستین دوز اظهار کرد: بدون عادات خوب غذایی مهمترین عامل در سلامتی انسان است که باید دانش آموزان را با شیوه های مناسب تغذیه آشنا کنیم.
کارشناس امور بانوان آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج نیز هدف از برگزاری این همایش تخصصی را آگاهی بخشی به بانوان ، انتقال نکات آموزشی این نشست به مادران دانش آموزان در مدارس و ترویج فرهنگ تغذیه مناسب در خانواده ایرانی برشمرد.
فاطمه رمضان زاده افزود: تغذیه درخانه و مدرسه باید مورد توجه قرار گیرد و این مسائله تنها از طریق آموزش صحیح به خانواده ها امکان پذیر است.
وی گفت: باید به مادران دانش آموزان یاد آوری کنیم که هر روز صبح، صبحانه کودک خود را قبل از اینکه به مدرسه برود، آماده کنند چون وعده صبحانه نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر انتشار دهنده: محمد عزیزپور

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.