اواخر بهمن سال گذشته بود که ، نخستین خبر مبنی بر درگیر شدن تعدادی از هموطنانمان با ویروس کرونا  در خروجی خبرگزاری و رسانه ها قرار گرفت، انتشار این خبر با توجه به برخی مشکلات دیگر

 سبب شد تا بر میزان نگرانی مردم نیز افزوده شود.

کرونا تبدیل به تیتر یک رسانه ها و صحبت اصلی در کوی و برزن و محافل خصوصی شد، بازار شایعات در این میان داغ تر از همیشه و عده ای فرصت طلب نیز در این میان تلاش کردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، اگر چه نتوانستند از چنگال تیز عدالت رهایی یابند و به مجازات اعمال خود رسیدند.

کرونا و کوس رسوایی غربی ها

 در میان تمام اخبار داغ کرونایی، مساله مهمی وجود داشت که شاید جامعه به آن خیلی دقت نکرده و یا به سادگی از آن گذار کرد و آن نیز این بود که در شرایطی که کشور ما با یک ویروس که می توانست جان بسیاری از مردم را درگیر نماید، در حال دست و پنجه نرم کردن بود، مدعیان حقوق بشر و کشورهایی که بارها ایران ما را به دلایل مختلف مورد تحریم های ظالمانه قرار داده بودند، در این روزهای کرونایی نیز بیکار ننشستند و با اعمال تحریم های جدید نشان دادند که نه تنها بویی از انسانیت نبردند، بلکه  این بار کوس رسوایی خود را نواختند و جهان بیشتر از همیشه روی شیطان صفت آنها را شناخت.

غرب و در راس آنها آمریکا، با تشدید تحریم ها در روزهایی که نه تنها کشور ما بلکه تمام جهان درگیر کرونا شده است، پوشالی بودن قدرت خود را بیشتر از همیشه ثابت کردند، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی هایش بیان داشت که رفتار آمریکا در بحران کرونا با ایران تغییری نخواهد کرد.

فشارها در این شرایط به کشورمان بیشتر از هر زمانی وارد شد، این در حالی بود که ایران با موانع زیادی از جمله دسترسی به بازارهای مالی بین المللی مواجه بود، اما گویی مدعیان انسان دوستی هنوز به این باور نرسیدند که کرونا مرز نمی شناسد، تبدیل به یک اپیدمی خطرناک جهانی شده و مقابله با آن نیازمند همکاری تمام کشورهای دنیا است.

به موازات گسترش همه گیری جهانی کرونا، ایران نیز خواستار لغو سازوکارهای تحریمی که بر حوزه دارو و درمان نیز آثار جدی گذاشته است، شد  که این خواسته ایران با واکنش های مثبت بین المللی نیز روبرو شد.

لجاجت آمریکا در لغو تحریم ایران

در حالی که تعدادی از کشورهای دنیا خواستار لغو این تحریم ها علیه ایران به دلیل شیوع کرونا شده بودند، آمریکا تعدادی از شرکت های فعال در بخش پتروشیمی و چندین دانشمند هسته ای ما را مورد هدف تحریم های تازه قرار داد.

نکته قابل توجه تر این بود که رسانه ها از جمله بلومبرگ با اشاره به لجاجت دولت آمریکا در لغو تحریم ها علیه ایران با وجود شیوع ویروس کرونا نوشت که: دولت ترامپ حتی طرف های خارجی را برای انجام کمک های بشردوستانه به ایران می ترساند.

اگر چه آمریکایی ها مطرح می کردند که کالاهای بشردوستانه از جمله دارو ،و تجهیزات پزشکی از تحریم ها معاف هستند و ایران محدودیتی در زمینه واردات این کالاها ندارد، اما تحریم و فشارهای چند ساله گذشته آمریکا علیه کشورمان در واقع سبب شده تا تعدادی از شرکت ها و بانک ها خارجی تمایلی به تجارت با ما را نداشته باشند.

ناتوانی ابرقدرت مدعی در برابر کرونا

 در حالی سیاستمداران آمریکایی از شیوع کرونا در کشورمان ابراز شادی و به دنبال آن دست به تحریم زد که گمان نمی کردند که این ویروس به زودی خودش را نیز خواهد گرفت، قهقه مستانه خیلی طول نکشید و طبق آخرین خبر در تاریخ بیست و چهارم فروردین ماه برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده تمام ۵۰ ایالت این کشور در وضعیت اضطراری قرار گرفتند.

اعمال قوانین اجباری و ماندن در خانه در هفته های اخیر در ۴۲ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا اجرایی شده، اما از سوی دیگر رکورد اقتصادی و تاثیر کرونا بر تجارت ضربه مهلکی بر اقتصاد آمریکا وارد کرده و انتظار می رود تا پایان ماه جاری میلادی شمار بیکاران آمریکا به ۲۰ میلیون نفر برسد.

کشتی تحریم های کرونایی به گل نشست

 این شرایط در آمریکا در حالی ایجاد شده که کشور ما قبل از آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شد، اما باید گفت که ایران در کنترل این ویروس با وجود اینکه با مشکلات زیادی دست به گریبان بود، بسیار بهتر از این ابرقدرت عمل کرده، این در حالی است که در روزهای نبرد باکرونا، فشارها تحریم ها نیز بر کشورمان نیز افزوده شده بود و  این وضعیت می توانست کشور ما را در شرایط بسیار خطرناکی قرار دهد.

 اما اینها تنها یک روی سکه بود، روی دیگر سکه این بود که مدعیان دفاع از حقوق بشر هنوز به این باور نرسیدند که هر چیزی را شاید بتوانند از ایران و ایرانی ها بگیرنداما  یک چیز را نمی توانند و آن روحیه خود باوری است.

در روزهایی که مردمان دیگر کشورها از جمله آمریکا با کمبود مواد بهداشتی حتی دستمال کاغذی مواجه شده و قفسه های فروشگاه هایشان خالی از مواد غذایی بود، اگر چه در روزهای نخست کشور ما نیز کمبود های شدیدی در  مواد ضدعفونی و بهداشتی مواجه بود، اما هیچگاه قفسه های فروشگاه هایمان خالی نشد و امروز به وفور می توان مواد ضدعفونی و بهداشتی را در داروخانه و فروشگاه های بزرگ خریداری کرد.

نکته مهم دیگر این است که شرایط تحریم سبب شده بود که برای تولید بسیاری از کالاها با مشکل مواجه شویم، اما به جرات می توان گفت که کرونا با تمام بدی و مشکلاتی که برای اقتصاد و سلامت مردم این دیار ایجاد کرد اما سبب شد تا اندکی به خودمان آمده و نگاه هایمان را هر چه بیشتر به داخل معطوف کنیم.

شاید باور این جمله کمی سخت باشد، اما تا پیش از این تحریم ها سبب شده بود تا در تولید کش برای ماسک نیز دچار مشکل باشیم و برای تامین آن مجبور به واردات، اما کرونا در کنار تحریم موجب شد تا تولید کنندگان داخلی دست به کار شده و امروز دیگر برای تامین کش نیاز به نگاه به خارج نباشیم.

 تولیدکنندگان و جوانان این مرز و بوم به خصوص طی ۲ ماه گذشته در تولید بسیاری از محصولات از جمله ماسک، مواد ضدعفونی، کیت های تشخیص کرونا و موارد دیگر در واقع گل کاشتند، شرایط کرونایی به خوبی این مهم را نشان داد که با کمی خودباوری و توجه بیشتر به تولیدات  داخل می توانیم در بسیاری از بخش ها تحریم ها را شکست داده و خودکفا شویم.

دستگاه های مختلفی از جمله سامانه تشخیص پونومی ویروس کووید ۱۹، دستگاه ایرانی تولید ماسک، سامانه جامع حرارت سنجی بدن از جمله دستاوردهای است که تولیدکنندگان ایرانی با هدف مقابله با این ویروس و با وجود تحریم های گسترده تولید کردند، دستاوردهایی که دشمنان در خواب هم نمی دیدند که ایرانی ها با اندک توان خود بتوانند این چنین افتخار آفرینی کنند.

امروز در حالی ایران اسلامی توانسته در مبارزه با ویروس کرونا، دستاوردهای بسیار مهمی با تکیه بر توان داخلی به دست بیاورد که کشورهایی که تلاش می کردند تا با تحریم های گسترده و مانع تراشی، سدی برای توسعه تولید این مرز و بوم ایجاد کند.

تا رسیدن به غایت نهایی اگر چه راه طولانی در پیش داریم، اما روزهای کرونایی به ایرانی ها ثابت کرد که تنها بر توان خودشان تکیه کنند .در ادامه این گزارش به گوشه ای از دستاوردهای جوانان ایرانی می پردازیم، دستاوردهایی که با گستره تولید آنها به زودی صادر و شاید آنانی که به دنبال تحریم ما بوده و هستند خود به مصرف کننده این تولیدات ساخت ایران تبدیل شوند.

ایران داروی درمان ضایعه ریوی بیماران مبتلا به کرونا را تولید کرد

از نخستین اخبار کرونایی در خصوص دستاوردهای تولیدکنندگان و جوانان ایرانی می توان به تولید داروی درمان ضایعه روی بیماران مبتلا به کرونا در کشور اشاره کرد، مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا  در نشستی که اسفند ماه گذشته با خبرنگاران گفت: محققان ایرانی ترکیب دارویی برای درمان ضایعه ریوی بیماران مبتلا به کرونا را تولید کردند.

وی گفت: این دارو از ترکیب سه داروی موجود به دست آمده است که مدت بستری بیماران کرونایی را به چهار روز کاهش می‌دهد.

قانعی تصریح کرد: ما ضایعه ریه را شناسایی کردیم و این دارو، بهبود ضایعه ریه را هدف قرار می دهد.

وی افزود: ضایعه ریوی منجر به بستری، رفتن به بخش ICU و حتی در مواردی منجر به فوت بیمار می‌شود.

ساخت کیت تشخیص کرونا توسط متخصصان ایرانی

خبر خوشحال کننده بعدی این بود که ایران موفق به ساخت کیت تشخیص کرونا توسط متخصصان اش شد، کیت هایی که به گفته کارشناسان کیفیت آنها در حد مشابه خارجی اعلام شده و قابلیت صادرات این محصول به دیگر کشورها نیز وجود دارد.

کیت تشخیصی ویروس کرونا، ساخت ایران که بخش خصوصی و دولتی ایران به دنبال آن است تا با گسترده شدن خطوط تولید و ظرفیت های موجود، به یکی از صادر کنندگان این حوزه تبدیل شود، کیت هایی که از نمونه مشابه خود در دنیا چیزی کم ندارد.

راه اندازی نخستین خط تولید کیت سرولوژی کرونا کشور در کرج

از دیگر دستاوردهای دانشمندان کشورمان می توانیم به راه اندازی نخستین خط تولید سرولوژی کرونا کشور در کرج اشاره کرد که شنبه گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

کیت های آزمایشگاهی سنجش آنتی بادی های ضد ویروس کرونا توسط شتاب دهنده فناوری آزمایشگاهی سیناپس تهیه و از روز شنبه گذشته توسط شرکت دانش بنیان پیشتاز طب به تولید انبوه رسید.

بهروز حاجیان مدیر عالم پیشتاز طب در گفت وگویی با ایرنا اظهار داشت: با تلاش محققان جوان و حمایت پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه بقیه الله، بیمارستان مسیح دانشوری و گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران جز معدود کشورهای دنیا قرار گرفت که با توانایی ساخت کیت سرولوژی کرونا را کسب کرده و این موضوع دستاورد مهمی برای نظام سلامت کشور می تواند به همراه داشته باشد.

وحید یونسی مدیر عامل شتابدهنده سیناپس نیز در خصوص ویژگی های این کیت تشخیصی عنوان می کند که با بهره گیری از کیت جدید سرولوژی می توان سابقه برخورد افراد جامعه و نحوه پاسخ های سیستم ایمنی افراد به ویروس کرونا را مورد بررسی و پایش قرار داد.

این کیت جدید بر اساس سنجش آنتی بادها بوده و مشخص می کند که آیا آنتی بادی علیه این ویروس در بدن فرد بوجود آمده یا خیر، که این خود بیانگر سابقه برخورد فرد با ویروس از یک هفته تا ماه ها بعد از آن است.

وی ادامه داد: کیت های تشخیص قطعی مولکولی کرونا از طریق ترشحات مجاری تنفسی انجام می گرفت، اما این کیت با استفاده از خون میزان آنتی بادی بدن را مشخص می کند.

زمان انجام این تست حدود ۷۵ دقیقه است و کارکنان مشاغل خاص مانند پرستاران، کادر درمان و حمل و نقل از اولویت بالاتری برای استفاده از این کیت برخوردار هستند.

در واقع می توان گفت که کاربرد اصلی این کیت برای سیاست گذاری است اینکه در کدام مناطق وضعیت قرمز بوده و شیوع بیشتر یا سابقه ویروس در هر منطقه با این تست ها به چه شکل است.

تولید محصولاتی منطبق با استانداردهای بین المللی در ایران

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در حاشیه راه اندازی نخستین خط تولید کیت سرولوژی کرونا در شهرک صنعتی بهارستان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت:  اتفاق های خوبی در تمام زمینه ها صورت گرفته که بدون حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیدن به آن ممکن نبود.

وی اضافه کرد: این روزها نیز کادر درمان در خط حمله قرار دارند و ما به عنوان پشتیبان هستیم و  کمک می کنیم تا شرکت ها پا گرفته و بتوانند نیازهای کادر درمان و سیستم پزشکی کشور را تامین کنند.

ستاری گفت: خوشحالیم که این اکوسیستم فعال را در شرکت های دانش بنیان داریم که محصولاتی با مقیاس های انبوه و استانداردهای بین المللی می توانند تولید وعرضه کنند.

وی با بیان اینکه کارهای بزرگی در حوزه مقابله با کرونا صورت گرفته اظهار داشت: در حوزه هایی از جمله مواد ضدعفونی نیز کارهای خوبی صورت گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش به خوبی عمل کرده است. 

وی افزود: در بخش تجهیزات پزشکی روزی ۴۰ ونتیلاتور پیشرفته در داخل کشور ساخته می شود، این در حالی است که بسیاری از کشورها مشکل ونتیلاتور دارند و ۲ شرکت سازنده این دستگاه ها  تا قبل از بحران کرونا، تجهیزات شان را به اروپا نیز صادر می کردند.

ستاری گفت: در بخش هایی از جمله سی تی اسکن، طی یک تا یک ماه و نیم گذشته تعداد قابل توجهی از این دستگاه ها به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده شده و تجهیزات مربوط به اتاق آی.سی .یو و احیا نیز در داخل کشور ساخته می شود.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید می شود افزود: برای تولید محدودیتی نداشته ایم و بحثی نیز برای واردات به صورت انبوه نبوده چرا که شرکت های داخل هر داروی جدیدی که کمیته علمی تصویب کند که برای مقابله با کرونا کارایی دارند، ظرف یک هفته تا ۱۰ روز می توانند داخلی سازی کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حوزه بیوتک زبانزد است خاطر نشان کرد: بزرگ ترین شرکت های بیوتکنولوژی را در منطقه داریم و در خاورمیانه بی رقیب هستیم، در کشور همسایه ترکیه یک داروی بیوتک نداریم، این در حالی است که در کشور ما بیش از ۲۴ داروی بیوتک تولید می شود.

وی در ادامه با اشاره به تولید بیش از ۱۰۰ هزار کیت تشخیص کرونا در هفته در کشور گفت: ۳ نوع کیت به تولید انبوه رسیده یکی کیت های تشخیص کرونا و دیگری کیت هایی است که مشخص می کند که چه کساتی پیش از این مبتلا بودند حتی افرادی که هیچ علامتی نداشتند که ماهی هشت میلیون تست می توانند انجام بدهند.

ستاری گفت: بخشی از شرکت های ما نیز در حوزه کیت های استخراج کار می کنند که به تولید انبوه رساندند و این سه نوع کیت در داخل کشور به تولید انبوه رسیده و نیازمندی کل کشور و نیازمندی صادرات را می تواند تامین کند.

وی با بیان اینکه این  اتفاق بزرگی برای کشور است افزود: با اضافه شدن مابقی شرکت های دانش بنیانی که در این حوزه در حال کار کردن هستند، می توانیم یکی از صادر کنندگان جدی انواع کیت های تشخیص کرونا در انواع مختلف باشیم.

ستاری ادامه داد: می توان ادعا داشت که محصولی وجود ندارد که در داخل آن را نسازیم، چه در حوزه تجهیزات پزشکی، تجهیزات اتاق عمل، تجهیزات آی سی یو و انواع تجهیزاتی که به درد مقابله با کرونا می خورد، خطوط تولید ماسک، بحث های ضدعفونی و کیت های تشخیص در تمام این حوزه ها در داخل کشور رویدادهای بسیار خوبی داشتیم.

وی با بیان اینکه ۶ شرکت تائیدیه های مربوطه را برای تولید کیت های کرونا اخذ کردند گفت: البته این کیت ها انواع مختلفی دارد که بزرگ ترین شرکتی که در حال کار کردن است شرکت پیشتاز طب  است.

ستاری افزود: در بخش هایی از جمله تجهیزات پزشکی و هوش مصنوعی نیز اتفاق های خوبی رخ داده و امیدواریم تمام اینها مقدمه ای باشد برای اینکه به این باور برسیم که اکوسیستم فعال در حوزه بیوتک و حوزه های دیگر داشته باشیم تا در یک چنین بحران هایی به سرعت وارد عمل شده و بتوانند نیازهای کشور را برطرف کنند.

وی ادامه داد: امروز مهم این است که شرکت هایی داریم که زمانی که با یک رویداد جدید که در دنیا نیز تازگی دارد، مواجه می شوند در این سطح از فناوری قرار دارند که رویداد را بتوانند تشخیص، مدل سازی، طراحی  و به تولید انبوه برسانند و این مساله ای است که در تمام صنایع به آن نیاز داریم.

افزایش پنج برابری تولید ماسک در کشور

مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۲۰۰ هزار عدد ماسک در کشور تولید می شد ،اعلام کرد که این رقم اکنون به تولید روزانه یک میلیون عدد رسیده و افزایش پنج برابری در یک ماه گذشته داشته است.

کیوان گردان  در بازدید از واحدهای تولید کننده ماسک در شهرک صنعتی اشتهارد استان البرز افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از نخستین روزهایی که وزارت بهداشت و درمان  برای تامین مایحتاج و ملزومات مرتبط با کرونا اعلام نیاز کرد، بخش های مختلف آن بسیج شدند.

وی اضافه کرد: تا پیش از شیوع ویروس کروتا، روزانه ۲۰۰ هزار عدد تولید انواع ماسک های مختلف در کشور داشتیم که  بخش دیگری از نیاز کشور با واردات تامین می شد، اما با شیوع این ویروس دیگر وارداتی صورت نگرفت و حتی چندین محموله که هماهنگ شده بود که در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد متوقف شد.

گردان با بیان اینکه تمام بار بر عهده واحدهای تولیدی قرار گرفت ،خاطر نشان کرد: به همین منظور  طی یک ماه گذشته تلاش های بسیاری برای تامین مواد اولیه و حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام شده است، در واحدهای تولیدی ماسک لحظه به لحظه ظرفیت شان را بالا بردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال افزایش ظرفیت ها به خصوص در تولید ماسک کشور هستیم گفت: با راه اندازی یک واحد جدید دیگر درشهرک صنعتی اشتهارد و افزایش ظرفیت یک شرکت تولید کننده تخصصی ماسک های ان ۹۵، استان البرز قطب اصلی ما برای تولید انواع ماسک های مختلف می شود و در چند هفته آینده بعد از اینکه دستگاه ها به مدار تولید برسد، ظرفیت تولید ماسک در کشور به چندین میلیون عدد در روز خواهد رسید.

وی ادامه داد: در استان اصفهان، خطوط تولید ماسک در حال افزایش است  ضمن آنکه واردات تجهیزات مورد نیاز ماسک سازی در حال انجام است.

مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یک کار جهادی در وهله اول توسط تولید کنندگان انجام ما نیز در وزارتخانه شب و روز کنارشان بودیم تا این اقدام ها صورت گیرد.

گردان در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش تولید الکل در کشور اشاره کرد و افزود: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، تولید الکل روزانه زیر ۲۰۰ هزار لیتر بود امروز روزانه بیش از ۲۸۰ هزار لیتر در حال تولید است.

وی ادامه داد: با افزودن ۲۰۰ هزار لیتر نیز از ذخایر قبلی، می توان گفت که  حدود ۵۰۰ هزار لیتر در زمان حاضر الکل به واحدهای تولید کننده مواد ضدعفونی تزریق تا این تولید را انجام بدهند.

گردان به تولید لباس بیمارستانی اشاره کرد و گفت: به همین منظور نیز تلاش های زیادی انجام و قراردادهای مختلفی نیز در حوزه نساجی و پوشاک منعقد شده تا لباس های کاورال که در بخش های درمانی استفاده می شود را تولید و در اختیار بخش درمان قرار دهند.

سخن پایانی 

هر آنچه که گفته شد بخش کوچکی از دستاوردهای بزرگی است که جوانان وصنعتگران این مرز و بوم به خصوص در روزهای کرونایی، به منصه ظهور گذاشتند، تولیدات و دستاوردهایی که امروز موجب شده تا دنیا بیشتر از همیشه پی توانمندی این مرز و بوم پی برده و توانستیم مرز خودباوری و توانستن را جبران کنیم.

در آخر گزارش خود را با این جمله امیر المومنین حضرت علی(ع) به پایان می رسانیم که هر که نهایت تلاش خود را برای رسیدن به هدف به کار گیرد، به تمام خواسته هایش می رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.