گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

انتقادات یک اقتصاددان: انتظار رای دهندگان به روحانی، تعیین یک تیم قوی برای حل مسائل اقتصادی کشور بود/ بخشی از نابسامانی های فعلی اقتصادی به دولت سابق بازمی گردد/ تیم اقتصادی مناسبی برای اداره اقتصادی کشور تعیین نشده است

تغییر رویکرد و فضای توسعه ای که باید در کشور به وجود داشته باشد، تاکنون به وجود نیامده است. به همین خاطر است که شاهد ناآرامی ها در کشور هستیم. این مسأله نشان می دهد که تیم اقتصادی مناسبی برای اداره اقتصادی کشور تعیین نشده است.
بهمن آرمان اقتصاددان

پایگاه خبری جماران: این روزها بحث ترمیم یا تغییر تیم اقتصادی دولت بیش از پیش مطرح و آنچه مهم خوانده می شود، چگونگی آن است. اما کارشناسان می گویند؛ تغییر چه در کابینه باشد چه در برنامه های دولت، یک ضرورت است و دولت بایستی مسیر اقتصاد کشور را به جاده اصلی خودش باز گرداند تا در نهایت شاهد خروج از وضعیت فعلی و بازگشت آرامش و ثبات به حوزه اقتصادی باشیم.

در همین رابطه، یک کارشناس اقتصادی معتقد است: تیم اقتصادی متشکل از عده ای از وزرا است و اینکه صرفاً وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی را به عنوان تیم اقتصادی دولت در نظر گیریم، کار درستی نیست. تیم اقتصادی علاوه بر این ها از وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است. اگر همین تیم اقتصادی بر سر کار بماند، تصورم این است که امروز ما، بهتر از فردایمان خواهد بود.

 

انتظار رای دهندگان به روحانی، تعیین یک تیم قوی برای حل مسائل اقتصادی کشور بود

 

بهمن آرمان در گفت و گو با خبرنگار جماران، با تاکید بر ضرورت تغییر تیم اقتصادی دولت گفت: تغییر یا ترمیم کابینه، امری طبیعی است. یعنی رئیس جمهور این اجازه را دارد که اگر وزیری بعد از اخذ رأی اعتماد از مجلس، به قول ها و برنامه های خود عمل نکند، تغییراتی در کابینه به وجود آورد. به طور مثال، ظرف دوهفته اخیر دیدیم که دوتن از اعضای کابینه «خانم ترزا می» در انگلستان، به دلیل اختلاف نظرهایی که با ایشان بر سر جدایی این کشور از اتحادیه اروپا داشتند، استعفا داده و دو نفر دیگر جایگزین آنها شدند.

وی افزود: در آلمان نیز دیده می شود که «وزیر کشور» به دلیل اختلاف نظرهایی که در مورد مهاجرت ها وجود داشت، تهدید به استعفا کرد. بنابراین در ایران نیز طبیعی است و باید چنین کاری صورت گیرد. متاسفانه تیم اقتصادی دولت آقای روحانی در دوره یازدهم، بسیار ضعیف و ناهماهنگ بود. از این رو، مشخص نبود چه کسانی و درباره چه مسأله ای تصمیم گیر هستند. در صورتی که  انتظار رای دهندگان این بود که یک تیم قوی برای حل مسائل اقتصادی کشور، تعیین شود.

بخشی از نابسامانی های فعلی اقتصادی به دولت سابق بازمی گردد

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر اغراق صورت نگرفته باشد، بخشی از نابسامانی های فعلی اقتصادی به دولت سابق بازمی گردد. در همین راستا، یکی از دلایل خاموشی ها در کشور این است که ما به میزان معینی در سال دارای «رشد مصرف» هستیم که به علت وارد مدار شدن واحدهای تولیدی درحال ساخت، اتفاق می افتد. به طور مثال، ما در زمینه فولاد که یک صنعت شدیداً انرژی بر است، در زمینه کاشی و سرامیک و آلومینیوم، واحدهایی داریم که در آستانه بهره برداری هستند.

وی با بیان اینکه، مصرف در حال افزایش است و مصرف خانگی نیز شاهد رشدی محدود است، گفت: طبق برنامه، ما باید 5000 مگاوات در سال به ظرفیت نیروگاه های خود اضافه می کردیم، اما چنین نکردیم. حال با خاموش کردن واحدهای پرمصرف، طبق اطلاعاتی که دارم؛ حداقل در دو واحد بزرگ فولادسازی(خوزستان و مبارکه) به دلیل نبود برق، ناچار به کاهش تولید شدیم.

اینکه صرفاً وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی را به عنوان تیم اقتصادی دولت در نظر گیریم، کار درستی نیست

 

آرمان یادآور شد: تیم اقتصادی متشکل از عده ای از وزرا است و اینکه صرفاً وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی را به عنوان تیم اقتصادی دولت در نظر گیریم، کار درستی نیست. تیم اقتصادی علاوه بر این ها از وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده است. در علم اقتصاد به این وزارت خانه ها، لقب «وزارت خانه های اقتصادی» داده شده است. حتی در کشورهایی که به دوره «فراصنعتی» پاگذاشتند، این وزارت خانه ها کلیدی هستند.

وی با بیان اینکه، امروز در زمینه نفت، شاهد افزایش تولید نفت خام یا همان فروش ثروت ملی بودیم، اما در زمینه پتروشیمی نه، گفت: آقای زنگنه علیرغم اینکه تنها 8درصد از گاز طبیعی مورد نیاز در صنایع پتروشیمی مصرف می شود، قیمت گاز طبیعی را یکباره به 4 برابر میانگین خلیج فارس رساند. ایشان نه تنها در زمینه ساخت پالایشگاه ها و صنایع پایین دستی با ارزش افزوده بالا عملکردی ندارد، بلکه حتی معاونانش نیز می گویند، پتروشیمی و ساخت پالایشگاه های جدید در دستور کار آقای زنگنه به عنوان «وزیر» نیست.

در وزارت کشاورزی، هنوز «الگوی کِشت» تعریف نشده است

این کارشناس اقتصادی افزود: ما چیزی به نام «وزارت نفت» در ایران نداریم، بلکه آنچه که هست؛ فردی به نام آقای «بیژن نامدار زنگنه»است که تمامی تصمیم ها را خودش می گیرد؛ درست همانند آقای «احمدی نژاد» که می گفت من از همه شما کارشناس تَرَم. در مورد وزارت راه و شهرسازی نیز، با آنکه اقداماتی در حال انجام است، ولی ناتوانی وزارت راه وشهرسازی در استفاده از ابزارهای مالی جدید باعث شده که اقدام خاصی را بدین معنا که گفته شود سالانه 500 کیلومتر آزادراه یا ریل راه آهن در کشور ساخته شده، مشاهده نکنیم.

در زمان آقای هاشمی، ما سومین دوره توسعه خود را براساس آمار و ارقام سپری می کردیم؛ یک دوره آن از سال 1306 تا 1319 و دوره دیگر از سال 1343 تا 1356 بود و آمارهایی که از دوره 8ساله ریاست جمهوری ایشان«آقای هاشمی» باقیمانده، نشان دهنده مثبت بودن شاخص های کلیدی اقتصاد در دوره وی است.

 

وی بیان کرد: در وزارت کشاورزی نیز هنوز «الگوی کِشت» تعریف نشده است، در صورتی که در وزارت کشاورزی آمریکا، یک شرکت که بزرگترین تولیدکننده پاره ای از محصولات کشاورزی است، شاید مجموعا بیشتر از 2000 نفر در تمامی ایالت ها پرسنل نداشته باشد؛ اما تنها کاری که کرده، تعیین الگوی کشت است. بدین معنا که تعیین می کند چه میزان سویا یا گندم کاشته شود و به قیمت آنها نیز کاری ندارد، بلکه قیمت آنها را بورس کالای شیکاگو تعیین می کند. ما همین کارهای جزئی را هم انجام ندادیم.

مجموعه فعلی، به مراتب از دولت یازدهم ضعیف تر است

 

بهمن آرمان گفت: متاسفانه با آنکه آقای نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هستند، ما تاکنون کاری غیر از سخنرانی و نوشتن مقاله از ایشان ندیدیم؛ در حالی که وی در مرکز قدرت است و خیلی کارها می تواند انجام دهد که نمی دهد. دیگران نیز به همین شکل، به عنوان مثال، آقای نهاوندیان هم فردی منفعل است و عملکرد وی در اتاق بازرگانی کاملاً مشخص است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه فعلی، به مراتب از دولت یازدهم ضعیف تر است، گفت: از وزیر اقتصاد گرفته تا سایر وزرای اقتصادی، نه مناسب هستند و نه کاری که به آنها محول شده را به درستی انجام می دهند. در زمان آقای هاشمی، ما سومین دوره توسعه خود را براساس آمار و ارقام سپری می کردیم، یک دوره آن از سال 1306 تا 1319 و دوره دیگر از سال 1343 تا 1356 بود و آمارهایی که از دوره 8ساله ریاست جمهوری ایشان«آقای هاشمی» باقیمانده، نشان دهنده مثبت بودن شاخص های کلیدی اقتصاد در دوره وی است.

تیم اقتصادی مناسبی برای اداره اقتصادی کشور تعیین نشده است

 

او افزود: در آن مقطع، آقای هاشمی شرطی با وزرای خود گذاشت و به آنها گفت که من کار می خواهم. ایشان گفت: خودم به اندازه کافی سیاسی هستم، لذا شما فقط باید کار کنید. وزرای آن دوره هم واقعاً کار کردند. اما آقای روحانی بسیار شبیه آقای خاتمی است. بدین معنا که اهل توسعه نیست و همکاران خود را از کسانی انتخاب کرده که برای کاری که به آنها واگذار شده، مناسب نیستند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: تغییر رویکرد و فضای توسعه ای که باید در کشور به وجود داشته باشد، تاکنون به وجود نیامده است. به همین خاطر است که شاهد ناآرامی ها در کشور هستیم. این مسأله نشان می دهد که تیم اقتصادی مناسبی برای اداره اقتصادی کشور تعیین نشده است. متاسفانه درب نهاد ریاست جمهوری از زمان آقای خاتمی به بعد، به روی نخبگان و دلسوزان کشور بسته شده است.

بخشی از مشکلات امروز اقتصاد به دوران پس از سازندگی باز می گردد

 

وی بیان کرد: علیرغم اینکه من در زمانی که آقای جهانگیری وزیر صنعت و معدن بود، مشاور ایشان بودم، اما امروز وقتی مواردی را به صورت کتبی به ایشان متذکر شدم، پاسخی از سوی ایشان دریافت نکردم. در حالی که در زمان آقای هاشمی، به نقطه نظرات کارشناسی ام توجه می کردند و دست افراد بسیار باز بود. باید گفت که فضای عجیبی به وجود آمده و نمی توان کاری انجام داد. رویکرد این افراد را نمی توان تغییر داد، زیرا هر فردی دارای شخصیت و ژن خاصی است.

بهمن آرمان در ادامه گفت:  بخشی از مشکلات امروز اقتصاد به دوران پس از سازندگی بازمی گردد، یعنی در دوره آقای خاتمی، احمدی نژاد و 5 سالی که آقای روحانی رئیس جمهور هستند، مشکلات روی هم انباشته شده و به وضع فعلی رسیده است.

اگر همین تیم اقتصادی بر سر کار بماند، امروز ما بهتر از فردایمان خواهد بود

 

وی با اشاره به سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: در این سازمان، فردی را قرار دادند که دانش کافی برای این کار را ندارد و حتی زمانی که آقای رجایی سلماسی دبیرکل پیشین بورس به ایشان پیشنهاد کرد که بورس جای پیچیده ای است و کارها به این سادگی نیستند، از این رو ماهانه جلساتی بگذارند و چند نفر را به همراه او دعوت کنند تا به وی کمک کنند؛ اما رئیس جدید اصلاً اعتقادی به مشورت با دیگران ندارد و گمان می کند که می تواند همه کارها را یک تنه انجام دهد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی کشور در آینده اظهار داشت: از آنجا که آدم های کوچک در رأس کار قرار گرفتند، انتظار کارهای بزرگ از آنها نمی رود. اگر همین تیم اقتصادی بر سر کار بماند، تصورم این است که امروز ما، بهتر از فردایمان خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.