در این نشست دکتر طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات و دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس پیشین کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

انجمن اندیشه و قلم با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست روابط اقتصادی ایران با جهان سوم را برگزار می کند.

به گزارش جماران، در این نشست دکتر طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات و رئیس پیشین بانک مرکزی  و دکتر غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس پیشین کمیسیون اقتصاد و رئیس اسبق کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

این نشست، روز شنبه ساعت ١٦ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در میدان ولیعصر، ابتدای خیابان دمشق، پلاک ٩ برگزار می‌شود.

حضور در این نشست برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

در پیش درآمد این نشست آمده است:

  انتخاب شعار نه شرقی نه غربی، به‌عنوان خط مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، موجب شد که به‌صورت طبیعی دیپلماسی ایران به سوی توسعه و تعمیق رابطه با کشورهای در حال توسعه یا جهان سوم پیش رود.

کشورهای جهان سوم نیز طبعا برای تعمیق و توسعه رابطه با جمهوری اسلامی ایران، بدنبال انگیزه و منافع ملی خود بودند که اولین و متداول‌ترین نوع منافع، منافع اقتصادی حاصل از رابطه با ایران بود.

در مواردی نظیر رابطه با سوریه در زمان جنگ، منافع متقابله حاصله برای ایران از نظر نظامی یا سیاسی وجود داشت اما در رابطه با بسیاری از کشورهای دیگر حتی همین منافع نظامی و سیاسی متصور نبود.

از اشکال رابطه اقتصادی ایران با کشورهای جهان سوم  در قالب فروش غیرنقدی نفت، کمک‌های نقدی و کالا، سرمایه‌گذاری در پروژه ‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی می‌توان نام برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.