گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح کرد؛

تحلیل رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از تأثیر انتخابات سال 96 بر بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به تأثیر انتخابات های سال آینده در بازار مسکن، گفت: ممکن است یک ماه قبل و یا بعد از انتخابات بازار مسکن شاهد رکود باشد ولی انتخابات هیچ تأثیری در قیمت مسکن نخواهد داشت.

حسام عقبایی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در مورد تحقق وعده رشد مسکن در نیمه دوم سال 95 اظهار کرد: ما وعده رشد معاملات مسکن در نیمه دوم امسال را داده بودیم اما از ابتدای سال 95 در شهر تهران شاهد افزایش حجم معاملات بودیم. همواره در ماه هایی که از سال 95 می گذرد ما شاهد افزایش و رشد حجم معاملات مسکن در شهر تهران بودیم و هستیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: بر اساس آمارهایی که ما داریم طی ماه های گذشته شاهد افزایش حجم معاملات بودیم ولی میزان این افزایش به حدی نبوده که ما بگوییم به رونق رسیدیم و مردم جامعه کاملا رشد را لمس کنند.

وی در زمینه میزان معاملات مسکن در کل کشور نیز گفت: ما در کل کشور نه تنها رشد نداشتیم بلکه کاهش حجم معاملات هم داشتیم. به جهت کاهش حجم معاملات در شهرستان ها میانگین سطح معاملات در کشور پایین آمده و باعث این شده که میزان معاملات ما در کشور سیر نزولی داشته باشد.

عقبایی افزود: در مجموع پیش بینی من این است که ما تا پایان سال شاهد افزایش حجم معاملات هستیم؛ ولی تا پایان سال رشد قیمت مسکن نداریم. در سال آینده هم با توجه به اینکه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا را داریم، بازار مسکن تحت تأثیر قرار می گیرد. لذا بازار مسکن تا اول تابستان سال آینده افزایش قیمت ندارد ولی رشد معاملات به طور ملایم پیش خواهد رفت. ممکن است یک ماه قبل و یا بعد از انتخابات بازار مسکن شاهد رکود باشد ولی انتخابات هیچ تأثیری در قیمت مسکن نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: من جزء موافقین افزایش تسهیلات بانکی بودم. یعنی اعتقادم بر این بود که در شرایط فعلی اقتصاد کشور افزایش تسهیلات بانکی می تواند قدرت خرید مردم را بالا ببرد و کمک کند به اینکه ما شاهد رشد معاملات مسکن باشیم و کمک کند به اینکه روند توازن بین عرضه و تقاضا بیشتر شود و تقاضای بالقوه و تبدیل به بالفعل کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: خصوصا در واحدهای کوچک و واحدهایی که زیر 50 متر و زیر 70 متر هستند تسهیلات مسکن در بعضی شهرها مؤثر بوده است. اما برای بیشتر شدن کارآیی این تسهیلات باید زمان آن افزایش و سود آن کاهش پیدا کند و همچنین باید مبلغ اقساط آن کمتر باشد. علی رغم اینکه پیش بینی می کردند تزریق پول مستقیم ممکن است تورم ایجاد کند، این اتفاق رخ نداد. این سیاست باید تقویت شود البته در کنار آن باید سیاست های دیگر مثل تولید مسکن اجتماعی کلید بخورد تا بتواند نیازهای جامعه را پوشش دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.