«ایران در ماه مارس(اسفند - فروردین) 3 میلیون و 188 بشکه نفت خام تولید کرده که 28 هزار بشکه بیشتر از فوریه 2024 (بهمن - اسفند) بوده و به این ترتیب، پیشتاز افزایش تولید در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده است.»

گروه اقتصاد و درآمد: تولید نفت خام اوپک در ماه مارس3000 بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش یافت؛ چرا که ایران و عربستان سعودی کمی تولید خود را افزایش دادند.

به گزارش جماران، بر اساس اعلام دبیرخانه اوپک، گزارش ماهانه بازار نفتMOMR) ) اوپک نشان داد تولید نفت هر 12 عضو اوپک - از جمله ایران، لیبی و ونزوئلا که از کاهش اوپک پلاس معاف هستند - در ماه مارس به طور متوسط 26.60 میلیون بشکه در روز بود که 3000 بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش داشت.

بر اساس منابع ثانویه ای که اوپک از آنها برای ردیابی تولید استفاده می کند، ایران، عربستان سعودی، گابن و کویت اندکی تولید نفت خود را افزایش دادند، در حالی که تولید در نیجریه، عراق و ونزوئلا کاهش یافت.

بزرگترین تولیدکننده اوپک، عربستان سعودی، تولید خود را در ماه مارس 20 هزار بشکه در روز افزایش داد و به 9.037 میلیون بشکه در روز رساند. این در راستای تعهد سعودی ها با کاهش یک میلیون بشکه ای داوطلبانه است که این کشور تا پایان نیمه اول سال «حدود 9 میلیون بشکه» نفت خام را تولید خواهد کرد.

گزارش دبیرخانه اوپک نشان می دهد که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، عراق، در حالی که مقداری تولید را کاهش می‌داد، همچنان بسیار بالاتر از حجم تعهد شده خود بود.

بر اساس منابع ثانویه در گزارش اوپک، عراق نزدیک به 200 هزار بشکه در روز بیشتر از وعده خود برای حفظ تولید در 4 میلیون بشکه در روز تولید کرد، زیرا تنها 23 هزار بشکه در روز تولید را نسبت به فوریه کاهش داد. بر اساس اطلاع این منابع میانگین تولید نفت عراق در ماه مارس 4.194 میلیون بشکه در روز بود.

به گفته منابع ثانویه اوپک، ایران که از این کاهش ها مستثنی شده است، تولید نفت خود را در ماه مارس به 3.188 میلیون بشکه در روز افزایش داده است که 28000 بشکه در روز نسبت به فوریه افزایش یافته است.

 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.