گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

/ماموریت وزارت نفت و نیرو برای رفع ناترازی انرژی تا نیمه اسفند ماه/

مدیرعامل شرکت ملی گاز در گفت و گو با جماران: برای رفع ناترازی های انرژی برنامه های خوبی پیش بینی کردیم/برنامه ها به تدریج اجرا خواهند شد/ناترازی ها به طور کامل رفع نمی شوند، باید بهینه سازی کنیم

«قطعا مساله ناترازی های انرژی در کشور مدیریت خواهد شد. مسئولین کشور به فکر هستند که اجازه ندهند مشکل جدی برای کشور ایجاد شود، اما برای اینکه آثار و تبعات آن کم شود، باید همه کمک کنند.»

گروه اقتصاد و درآمد: ایران اولین کشور دارنده منابع هیدروکربنی در دنیا است اما با این حال، با ناترازی برق در تابستان، ناترازی گاز در زمستان و ناترازی بنزین در روزهای پرمصرف مواجه است و تاکنون در اجرای طرح های بهینه سازی مصرف هم موفقیتی نداشته است. اکنون کارشناسان هشدار می دهند که با ادامه روندهای فعلی، در افق 10 تا 12 ساله ایران به یک واردکننده جدی انرژی تبدیل خواهد شد.

قطع شدن حامل های انرژی برای صنایع در زمان پیک مصرف، صدای صاحبان صنایع و کارشناسان اقتصادی را درآورده است و معتقدند با تداوم این وضعیت، در ماه هایی از سال باید گاز تمام صنایع را قطع کنیم. ضمن اینکه این وضعیت به ناترازی برق هم تسری پیدا می کند و اگر امروز در تابستان به دلیل کم آمدن تولیدمان باید برق را قطع کنیم، در آینده، در زمستان هم باید برق قطع شود. این چالش بزرگ، هشدارهای نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشته است و اعلام کرده اند اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌هایی بیش از پیش روبه‌رو خواهیم شد.

مجید چگنی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز در گفت و گو با جماران، با بیان اینکه تمام تلاش دولت به ویژه در حوزه انرژی که وزارت نفت و نیرو مسئولیت دارند، بر این است که ناترازی ها کمتر شود، تصریح کرد: رئیس جمهور در این رابطه، دستور داده است که این وزارت خانه ها کارگروه های تخصصی تشکیل دهند و موضوع ناترازی ها را بررسی و نسبت به حل آن اقدام کنند.

وی افزود: پیش بینی ها و برنامه های خوبی برای وزارت نفت پیش بینی شده که کمک کند این ناترازی ها کمتر شود. شرکت ملی نفت ایران، برنامه توسعه ای برای آینده دارد و علاوه بر آن، برنامه های بهینه سازی هم در دستور کار شرکت ملی گاز است. این تلاش ها کمک خواهد کرد که این ناترازی کم شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز در عین حال با بیان اینکه این ناترازی ها به طور کامل رفع نخواهد شد، تاکید کرد: همه باید برای رفع این مساله، تلاش کنیم و این مساله هم در وزارت نفت و هم در سایر دستگاهها باید مورد توجه قرار گیرد.

چگنی با تاکید بر اینکه ناترازی ها فرابخشی است و این گونه نیست که مسئولیت آن فقط با وزرات خانه های نفت و نیرو باشد، گفت: همه باید کمک کنند و در این رابطه، آنها که از انرژی استفاده می کنند مانند وزارت صمت، وزارت کشاورزی و سایر وزارت خانه ها مسئولیت بیشتری دارند و باید در حوزه بهینه سازی کمک کنند تا اتفاق خوبی پیش آید.

وی با بیان اینکه ما کشوری هستیم که مسرفانه انرژی مصرف می کنیم، ادامه داد: انرژی که در کشور تولید می شود، خصوصا در حوزه گاز، رقم بسیار بالایی دارد اما ما به دلایل مختلف اسراف می کنیم و این وضعیت، ما را با ناترازی مواجه کرده است. بنابراین همه باید کمک کنند. با این حال، وزارت نفت هم برنامه هایی دارد که به تدریج انجام خواهد داد تا مشکل ناترازی ها برطرف شود.

چگنی در رابطه با هشدارهایی که کارشناسان نسبت به چشم انداز پرچالش ناترازی های انرژی در 10 سال آینده می دهند، گفت: ما بحث تنوع بخشی به حوزه انرژی را باید در دستور کار داشته باشیم. سبد انرژی باید متنوع شود، همانطور که سایر کشورها این کار را کرده اند. باید انرژی های تجدیدپذیر توسعه پیدا کنند. نباید صرفا انرژهای مصرفی ما محدود به الکتریسیته و یا گاز باشد. امیدواریم این چالش برطرف شود. اگر همتی صورت گیرد، فکر نمی کنم در سالهای آینده مشکل جدی داشته باشیم. همه اینها به خود ما بستگی دارد.

وی اظهارداشت: قطعا مساله ناترازی های انرژی در کشور مدیریت خواهد شد. مسئولین کشور به فکر هستند که اجازه ندهند مشکل جدی برای کشور ایجاد شود، اما برای اینکه آثار و تبعات آن کم شود، باید همه کمک کنند.

 
 
 
 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.