گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ماموریت وزارت نفت و نیرو برای رفع ناترازی انرژی تا نیمه اسفند ماه/

خجسته مهر به جماران خبر داد: تشکیل کارگروه رفع ناترازی انرژی در وزارت نفت/برای تولید بیشتر و مدیریت مصرف برنامه داریم/جهش بسیار خوبی در تولید داشتیم

«آقای رئیس‌جمهور با اشاره به طرح موضوع ناترازی ها در بخش‌های آب، برق و سوخت از سوی رهبر معظم انقلاب، وزیران نفت و نیرو را مامور کرده است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مرتبط، برنامه خود برای رفع این ناترازی‌ها را حداکثر تا نیمه اسفند ماه به دولت ارائه دهند. بر این اساس، برای غلبه بر موضوع ناترازی انرژی، همانطور که جناب آقای رئیس جمهور دستور فرموده اند، با دستور وزیر نفت، آقای مهندس اوجی، کارگروهی در مجموعه وزارت نفت، برای رفع ناترازی در همه بخش های انرژی تشکیل شده است.»

با اینکه ایران اولین کشور دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا شناخته می شود، اما با ناترازی برق در تابستان، ناترازی گاز در زمستان و ناترازی بنزین در روزهای پرمصرف مواجه است و تاکنون در اجرای طرح های بهینه سازی مصرف هم موفقیتی نداشته است. اکنون کارشناسان هشدار می دهند که با ادامه روندهای فعلی، در افق 10 تا 12 ساله ایران به یک واردکننده جدی انرژی تبدیل خواهد شد.

قطع شدن حامل های انرژی برای صنایع در زمان پیک مصرف، صدای صاحبان صنایع و کارشناسان اقتصادی را درآورده است و معتقدند با تداوم این وضعیت، در ماه هایی از سال باید گاز تمام صنایع را قطع کنیم. ضمن اینکه این وضعیت به ناترازی برق هم تسری پیدا می کند و اگر امروز در تابستان به دلیل کم آمدن تولیدمان باید برق را قطع کنیم، در آینده، در زمستان هم باید برق قطع شود.

محسن خجسته مهر، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت و گو با جماران، درخصوص برنامه وزارت نفت برای رفع این چالشها ، خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور با اشاره به طرح موضوع ناترازی ها در بخش‌های آب، برق و سوخت از سوی رهبر معظم انقلاب، وزیران نفت و نیرو را مامور کرده است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مرتبط، برنامه خود برای رفع این ناترازی‌ها را حداکثر تا نیمه اسفند ماه به دولت ارائه دهند. بر این اساس، برای غلبه بر موضوع ناترازی انرژی، همانطور که جناب آقای رئیس جمهور دستور فرموده اند، با دستور وزیر نفت، آقای مهندس اوجی، کارگروهی در مجموعه وزارت نفت، برای رفع ناترازی در همه بخش های انرژی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این کارگروه عمدتا در دو محور مدیریت تولید و دیگری هم در بخش مدیریت مصرف برنامه دارد، ادامه داد: در بخش مدیریت تولید، مجموعه وزارت نفت در چهار شرکت اصلی، تمام توان و اهتمام خود را به کار می گیرد تا بتوانند حداکثر تولید را متناسب با نیاز بخش های خانگی، تجاری، نیروگاهی و صنعت برای تامین انرژی مورد نیازشان تامین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه حفظ میزان صادرات و برنامه های صادرات گاز و نفت برای ایران اهمیت زیادی دارد، توضیح داد: تاکنون جهش بسیار خوبی در بخش تولید صورت گرفته است.

خجسته مهر با بیان اینکه در بخش مصرف هم عمدتا در محورهای بهینه سازی مصرف باید اقداماتی پیگیری شود، افزود: مدیریت مصرف، فرابخشی و فرادستگاهی است و همه مردم ما و هم بخش های مصرف کننده، اعم از نیروگاهی و تجاری و صنعتی باید تلاش کنند با بهینه سازی مصرف انرژی، میزان انرژی که در دسترس می ماند را برای رونق اقتصاد کشور، درآمدزایی و صادرات و تولید ثروت برای کشور اختصاص یابد.

وی گفت: وضعیت بخش های صنعتی و نیروگاهی و بخش های ساختمان نقش بسیار مهمی برای ما دارند. اگر افزایش مصرف در مسیر رونق اقتصادی کشور و رشد صنعت و صادرات باشد، امری پسندیده است. اما اگر به صورت غیربهینه و غیرمدیریت شده مصرف شود، اتلاف نعمت خدادادی است. امیدواریم بتوانیم با همکاری و همراهی و همگامی با تمام بخشهای نیروگاهی، تجاری و صنعتی و خانگی مدیریت مصرف مناسبی در کشور ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در پاسخ به نگرانی کارشناسان و صاحبان صنایعی که نسبت به چشم انداز ناترازی ها در 10 سال آینده هشدار می دهند، نیز گفت: فکر می کنم، اگر اراده همه بر این مساله تحقق بگیرد، می توانیم مانند دیگر چالشها بر این چالش هم غلبه کنیم.

 
 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.