تا پایان آبان ماه، تقریبا هر آنچه که بودجه به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده شده، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و عملا به پروژه های تحولی یا ساخت وساز مدارس بودجه ای که حلال مشکلات است، اختصاص نیافته است. بودجه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بودجه فعالیت های پرورشی و امور تربیتی دانش آموزان یکسان است. ردیف کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان که در واقع پرداخت سهم دولت به این صندوق است نیز فاقد عملکرد بوده و در برخی از ردیف ها همچون تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تخصیص تنها حدود ۱۰ درصد است که در واقع به معنای توقف برنامه هاست

گروه اقتصاد و درآمد: بررسی عملکرد بودجه، ازجمله مقدمات بودجه ریزی برای سال آتی است. این بررسی نشان می دهد برخی از تبصره هایی که بعضا به سختی نیز تصویب می شود، فاقد عملکرد هستند و برخی از ردیف های بودجه ای نیز کمترین میزان تخصیص را دارند.

11 /90درصد کل اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش، صرف پرداخت حقوق شده است

به گزارش جماران، براساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، تا پایان آبان ماه، از کل اعتبارات هزینه ای عمومی وزارت آموزش و پرورش که 196هزار میلیارد تومان است، 5 /67درصد، یعنی معادل 131هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که از این مبلغ 11/ 90درصد صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده است.

از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، که 8 /7 هزارمیلیارد تومان بوده که عمده و مهمترین بخش اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای وزارت آموزش و پرورش را تشکیل می دهد، تا پایان آبان ماه، تنها 25درصد، معادل 9/ 1هزار میلیارد تومان، تخصیص داده شده است.

هیچ خبری از پروژه های تحولی یا ساخت وساز مدارس نیست

این وضعیت گویای آن است که تقریبا بودجه وزارت آموزش و پرورش، صرف پرداخت حقوق و دستمزد شده و عملا به پروژه های تحولی یا ساخت وساز مدارس بودجه ای که حلال مشکلات است، اختصاص نیافته است.

یکی از دلایلی که موجب کمبود بودجه می شود، عدم برآورد دقیق همه هزینه ها و مصارف ازسوی آموزش و پرورش و نبود آمارها و سنجه های دقیق و شفاف است. درخصوص تبصره های بودجه ای مرتبط با آموزش و پرورش نیز در برخی موارد به دلیل مشکلات فرایند اجرا یا قدرت پایین آموزش و پرورش در چانه زنی نسبت به سایر حوزه ها، تخصیص تام و کاملی دیده نمی شود.

بودجه آموزش و پرورش، ریشه بسیاری از کمبودها و ناکارآمدی ها؟

ایجاد تحول در چنین وضعیتی ناممکن است

ریشه بسیاری از کمبودها و ناکارآمدی ها در نظام آموزش و پرورش را باید در بودجه این وزارتخانه جستجو کرد. آنجا که با وجود برنامه ریزی های دقیق به دلیل عدم تخصیص بودجه، کاری پیش نمی رود و صرفا با بودجه های اندک، وظایف روزانه انجام شده و حقوق و دستمزد ماهیانه کارمندان پرداخت می شود و عملا ایجاد تحول در چنین وضعیتی ناممکن است.

درخصوص سهم ۴۰ درصدی آموزش و پرورش از 27 /0درصد از کل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز، به دلیل غیرشفاف بودن کل میزان مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه سهم آموزش و پرورش و درنتیجه راستی آزمایی میزان تخصیص داده شده، ممکن نیست.

وضعیت اعتبارات هزینهای ردیفهای برنامهای وزارت آموزشوپرورش )میلیون ریال(

اعتبارات تخصیص یافته تا پایان ماه هشتم 5 /67درصد کل اعتبارات آموزش و پرورش، معادل تقریبی 131هزار میلیارد تومان بوده که این عدد بیش از انتظار تحقق در هشت ماه است. قابل توجه آنجاست که از این مبلغ 118هزار میلیاردتومان، معادل90.11 درصد، صرف پرداخت حقوق کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و بازنشستگان شده است.

وضعیت اعتبارات هزینه ای سازمانها و دستگاههای تبعه وزارت آموزش وپرورش

یکسانی بودجه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بودجه فعالیت های پرورشی

 

مطابق اطلاعات آمده تا پایان آبان ماه سال جاری، 298میلیارد تومان برای اجرای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش و 448 میلیارد تومان برای فعالیت های پرورشی و امور تربیتی اختصاص داده شده است. قابل توجه آن است که بودجه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با بودجه فعالیت های پرورشی و امور تربیتی دانش آموزان یکسان است.

کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان = صفر

ردیف کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان که در واقع پرداخت سهم دولت به این صندوق است نیز فاقد عملکرد است. دلیل صفر بودن این ردیف آن است که پس از تصویب بند «ک» تبصره 12 قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که در آن وزارت آموزش و پرورش مکلف شد اساسنامه صندوق را اصلاح و به تصویب مجلس برساند، پرداخت اعتبارات این ردیف نیز منوط به تصویب اساسنامه شد که با توجه به عدم تقدیم اصلاحیه اساسنامه به مجلس شورای اسلامی، اعتباری نیز به این ردیف تخصیص نمی یابد.

بودجه تخصیص یافته به ادارات کل آموزش و پرورش استانها در هشت ماه 89 /4 هزارمیلیارد تومان بیش از مأخذ هشت دوازدهم است که این وضعیت می تواند به کسری بودجه در انتهای سال بینجامد.

به گزارش جماران، آموزش و پرورش در ۷ماهه سال 1402 درمجموع 304میلیارد تومان از محل اجاره ساختمان ها و اراضی و 397 میلیارد نیز از محل عوارض شهرداری ها کسب درآمد داشته است. مراکز آموزشی، رفاهی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی نیز مجموعا 64 /1هزار میلیارد تومان درآمد داشته اند. هنرستانهای فنی وحرفه ای نیز ۹۹میلیاردتومان کسب درآمد کرده اند و شواهد نشان می دهد ساماندهی این فعالیت ها می تواند موجب افزایش درآمدها نیز شود.

 

تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد متوقف شده است

تاکنون 1/ 22درصد از کل اعتبارات هزینه ای ابلاغی به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تخصیص داده شده که این میزان 81میلیارد تومان کمتر از مأخذ هشت دوازدهم بوده است. از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای نیز 25درصد یعنی معادل 9 /1 همت تا پایان آبان ماه تخصیص پیدا کرده که بسیار کمتر از حد انتظار مأخد هشت دوازدهم است و در برخی از ردیف ها همچون تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد تخصیص تنها حدود ۱۰ درصد است که در واقع به معنای توقف برنامه هاست! اعتبارات ردیف های متفرقه نیز عملکرد مطلوبی نداشته و عملکرد عمده این ردیف ها صفر است.

 
 
 
 
 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.