مرکز پژوهش های مجلس، در این گزارش «تداوم روند معیوب گذشته، در رابطه با یارانه های انرژی علی‌رغم تشدید ناترازی انرژی» را از نقاط ضعف لایحه بودجه عنوان کرده و پیش بینی کرده است که به واسطه تداوم همین محدودیت های تامین انرژی و همچنین محدودیت ها در تامین ارز تولیدکنندگان، سال آینده، وضعیت رشد محدود در بخش صنعت ادامه خواهد داشت.

گروه اقتصاد و درآمد: مرکز پژوهش‌های مجلس با تائید اطلاعات مطرح شده درخصوص ابعاد هشدار دهنده ناترازی انرژی در ایران اعلام کرد سه حامل انرژی گاز، بنزین و برق ناترازی وجود دارد. براساس این گزارش، ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در دنیا، در خصوص گاز به طور روزانه با ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مواجه است. این در حالی است که در سال های اخیر مکررا شاهد هشدارهای جدی کارشناسان و ناظران بخش انرژی در کشور هستیم.

در همین رابطه، غلامحسین حسن تاش - کارشناس انرژی، معتقد است: در خوشبینانه ترین شرایط، با تداوم روندهای فعلی، بین سال های 1408 تا حداکثر 1410 انرژی هیدروکربنی برای صادر کردن نخواهیم داشت. مگر اینکه بخواهیم صادراتمان را ادامه و مردم را در مضیقه قرار دهیم و یا اینکه صنایع و پتروشیمی‌ها را تعطیل کنیم. از این به بعد بحران سال به سال خود را بیشتر نشان می‌دهد و تا 5 سال دیگر به دیوار برخورد خواهیم کرد!

به گزارش جماران، این اَبَر بحران ها در حالی گزارش می شوند که به اذعان مرکز پژوهش های مجلس، برنامه هفتم توسعه کشور درخصوص توجه به بحرانهای بخش انرژی در کشور، کارآمدی چندانی ندارد! در گزارشی که پیش از این، از سوی این مرکز منتشر شد، تاکید شده که برخی مواد ارائه‌ شده در لایحه برنامه هفتم توسعه، از دو بُعد دارای ضعف و ایراد است که شامل نادیده گرفتن برخی مسائل اساسی بخش انرژی و ضعف در احکام و به تبع آن احتمال اثر بخش نبودن است.

توجه نکردن به ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مدیریت مصرف انرژی، نبود شفافیت و انتظام‌بخشی در حوزه منابع نفت و گاز، نپرداختن به موضوع اتلاف‌های گسترده در حوزه انرژی نظیر گازهای مشعل و اتلافات خطوط انتقال گاز که عمدتاً از سوی بخش دولتی صورت می‌گیرد، تشکیل نشدن صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضعف در پرداخت به ابعاد مختلف دیپلماسی انرژی نیز از موارد مهمی است که در فصل انرژی لایحه به آنها پرداخته نشده است.

همچنین گزارش مرکز پژوهش های مجلس عنوان می کند که ایران در حوزه برق، روزانه با 100میلیون لیتر کسری بنزین و 12.5هزار مگاوات کسری در برق مواجه است!

در همین رابطه، محمود خاقانی - مدیر کل پیشین وزارت نفت نیز  پیش از این به جماران گفته بود: باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که ما در تامین امنیت انرژی داخلی و گاز طبیعی و تبدیل گاز و سایر حامل های انرژی به برق، و نیز تولید بنزین در کشور، با مشکلات جدی مواجه هستیم. پیش‌بینی‌های مسئولین کشور درباره میزان افزایش تقاضا، از آنجا که برنامه کلانی ندارند، همیشه اشتباه از آب در می‌آید. به دلیل اینکه ما برنامه کلان انرژی نداریم، مافیاهای درگیر در صنعت انرژی، یا کاسبان تحریم و دور زنندگان آن، ساز خود را می‌زنند.

به گزارش جماران، مرکز پژوهش های مجلس، در این گزارش «تداوم روند معیوب گذشته، در رابطه با یارانه های انرژی علی‌رغم تشدید ناترازی انرژی» را از نقاط ضعف لایحه بودجه عنوان کرده و پیش بینی کرده است که به واسطه تداوم همین محدودیت های تامین انرژی و همچنین محدودیت ها در تامین ارز تولیدکنندگان، سال آینده، وضعیت رشد محدود در بخش صنعت ادامه خواهد داشت.

مجید چگنی - مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز در همین رابطه کف ناترازی در زمستان پیش رو زا ۲۵۰ میلیون متر مکعب دانسته و گفته است: ناترازی را شرایط تعیین می‌کند؛ سال گذشته دما در بخش‌هایی از کشور منفی ۲۰ و در مناطقی مانند سرخس منفی ۳۰ بود و موجب شد مصارف خانگی ما تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب بالا برود.  هم‌اکنون ما به نیروگاه‌ها ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز می‌دهیم و در زمستان به رقم ۷۰ تا ۸۰ می‌رسیم. به فولاد ۴۵ میلیون می‌دهیم که در زمستان به زیر ۲۰ می‌رسد، به پتروشیمی که ۷۵ میلیون می‌دهیم به ۵۰ می‌رسد، به سیمان که ۲۰ میلیون داده می‌شود در زمستان به عدد ۵ میلیون می‌رسد. این‌ رقم‌ها را که جمع کنید می‌بینید ناترازی خیلی بالا می‌رود و گاه به رقم ۳۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و حتی در شرایط خاص از آن هم بالاتر می‌رود.

چگنی ادامه می دهد: در قانون به ما گفته شده که ۴ هزار میلیارد تومان به مناطق صعب‌العبور گاز رسانی کنید و این تکلیفی است که نمی‌توانیم انجام ندهیم و با این اتفاق ناترازی بیشتر خواهد شد!

 
 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.