به گزارش ایرنا، جشنواره یاد شده با هدف معرفی محصول زعفران ازان ، شناساندن ظرفیت‌های موجود ، توسعه صنعت گردشگری و بوم‌گردی محل و بیان تنگناهای منطقه به مدت یک روز برپا شد.
علیرضا بصیری فرماندار شهرستان شاهین شهر ومیمه در این جشنواره گفت: روستای زان دارای قابلیت های گردشگری و زیارتی است و کشت زعفران نیز در بخش کشاورزی با همت بالای مردم این منطقه انجام می شود.
وی گفت: یکی از نیازهای امروز ما بحث اشتغال است که دولت تدبیر و امید بر روی آن توجه وِیژه ای دارند و در این راستا اعتبارات و تسهیلات خوبی در آینده نزدیک برای اشتغال به خصوص در روستا ها اختصاص داده می شود.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال دراین روستا در بخش کشاورزی و گردشگری گفت: امیدوارم این موضوع با همت سرمایه گذاران و خود اهالی این روستا در سال تولید اشتغال محقق شود.
وی اظهار کرد: امروز اهالی این روستا با همتی که داشتند توانستند زعفران را با کیفیتی بالا در کشور معرفی کنند و با سرمایه گذاری و تلاشی که خواهند داشت بتوانند کل منطقه را پوشش دهند.
شهرام آذر پی بخشدار میمه نیز با اشاره به زحمات مردم این روستا در کشت محصول زعفران گفت: مردم این روستا شعار اقتصاد مقاومتی را که رهبر معظم انقلاب تکلیف کردند را در این منطقه به سرانجام رساندند.
وی اظهار کرد: مردم این روستا غیر از زعفران محصولاتی چون پسته، زرشک و زیتون را تولید می کنند و شهرستان میمه قطب دوم کاشت گل محمدی را در استان به دست آورده است در حالی که
در این منطقه محصولات استراتژیک که آب کمتری دارند کشت می شود
محمد رضا ابراهیمی رئیس شورای اسلامی روستای ازان نیز در این جشنواره با بیان اینکه شغل عمده مردم این روستا کشاورزی است، اظهار کرد: 70 درصد مردم این روستا زعفران می کارند و به این شغل مشغولند.
وی با بیان اینکه زعفران این روستا ازکیفیت بالایی برخورداراست گفت: خاک حاصل خیز و برداشت آب از قنوات برای آبیاری زعفران‌ کیفیت زعفران تولید شده در این روستا را افزایش داده و بر اساس آنالیزی که روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای 86 درصد است.
وی گفت: سالانه حدود 350 کیلوگرم زعفران از سطح زیرکشت این محصول درروستای ازان برداشت می‌شود که امسال نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش داشته است.
رئیس شورای اسلامی روستای ازان تصریح کرد: در این روستا علاوه بر زعفران محصولاتی همچون گل محمدی،جو، گندم، بادام و زرشک نیز کشت می‌شود اما بیشترین سطح زیر کشت متعلق به زعفران با فضایی معادل 80 هکتار است.
وی همچنین خواستار اخذ مجوز گردشگری برای کوه کهرود و احداث خانه های گردشگری برای این روستا شد.
همزمان با این جشنواره نمایشگاهی از محصولات کشاورزی و صنایع دستی این روستا برگزار شد.
روستای ازان از توابع بخش میمه شهرستان شاهین شهر ومیمه استان اصفهان است و در 100 کیلومتری شمال اصفهان و در چهار کیلومتری جنوب غربی شهر میمه ودرسه کیلومتری غرب شهر وزوان واقع شده است.
زبان مردم آن فارسی اصیل(زرتشتی) است و دین مردم شیعه دوازده امامی است ؛شغل اصلی مردم کشاورزی، دامداری و بافتن فرش دستباف است .
جمعیت روستا حدود سه هزار و 800 نفر است و از لحاظ زمین و مراتع جزء وسیعترین مناطق منطقه است.
ازجمله اماکن مذهبی روستا امامزاده سیده صالحه خاتون فرزند ارجمند امام موسی کاظم (ع) را می توان نام برد.
گ/8114/ 6022 خبرنگار: امیرحسین اکبری - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.