به گزارش ایرنا، 'مهدی حافظیان' روز پنجشنبه در نشستی با خبرنگاران کاشان به مناسبت دهه وقف گفت: 120 بقعه متبرکه این شهرستان از محل نذرهای مردمی مرمت و بازسازی شد و سه میلیارد و 400 میلیون ریال از محل اعتبارات اداره اوقاف نیز برای نگهداری از موقوفه ها هزینه شده است.
وی افزود: همچنین برای بازسازی، تعمیر و مرمت ضروری 35 باب مسجد 2 میلیارد و 700 میلیون ریال ازمحل اعتبارهای دولتی در سالجاری هزینه شد.
سرپرست اداره اوقاف و اموریه خیریه کاشان با اشاره به اجرای طرح مودت در بقعه های متبرکه این شهرستان بیان کرد: زائران نذرهای خود را در قالب این طرح به صورت غیر نقدی (مصالح ساختمان، وسایل و تجهیزات و اثاثیه، اطعام و دیگر خدمات) به ارزش بیش از 21 میلیارد و 500 میلیون اهدا کردند.
او همچنین از هشت مورد وقف جدید از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان خبر داد و گفت: چهار مورد وقف جدید نیز در این مدت شناسایی شده که در مجموع ارزش ریالی این 12 وقف (مسجد، حسینیه و روضه خوانی) نزدیک به 15 میلیارد ریال است.
حافظیان در ادامه به تشکیل هشت انجمن یاور وقف در کاشان از ابتدای سال جاری تا کنون اشاره کرد و افزود: این انجمن های مردم نهاد با 24 نفر عضو به صورت رایگان در زمینه ترویج فرهنگ وقف (ایتام، تهیه جهیزیه، قرآن و بقعه های متبرکه) فعالیت می کنند.
وی همچنین در ادامه بدهی دستگاه های اجرایی این شهرستان به اداره اوقاف و امور خیریه کاشان را افزون بر 30 میلیارد ریال اعلام کرد.
بقعه های متبرکه شهرستان کاشان شامل 100 امامزاده (محل تدفن نزدیک به 400 امامزاده بزرگوار)، 14 آرامگاه عالمان، مشاهیر و عارفان، سه حسینیه و 2 باب مسجد با کارکرد زیارتی و یک قدمگاه است.
این شهرستان همچنین 2 هزار و 267 مورد موقوفه شامل 2 هزار و 225 موقوفه عام و هفت موقوفه خاص می باشد.
از مجموع 2 هزار و 267 مورد موقوفه های این شهرستان نیز موقوفه های متصرفی یک هزار و 510 مورد، مسجد 643 باب، حسینیه 93 مورد، تکیه 12، 2 مورد زینبیه، چهار مورد آرامگاه و سه دارالقرآن است.
رقبات موقوفه کاشان هم هشت هزار و 290 مورد شامل پنج هزار و 487 رقبه متصرفی (در تولیت اوقاف)، 2 هزار و 495 مورد غیرمتصرفی (تولیت شخصی) و 308 مورد رقبه با تولید مشترک است.
رقبه های در این شهرستان شامل هفت هزار و 482 رقبه ملکی شامل زمین، ساختمان، عرصه و اعیان و زمین های کشاورزی و 808 مورد هم رقبه غیر ملکی مانند آب است.
شهرستان کاشان به نزدیک به 365 هزار نفر جمعیت در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشاردهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.