به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی دانشگاه اصفهان، وزارت علوم نتایج سطح بندی جدید 120 دانشگاه دولتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که بر اساس آن، دانشگاه‌ اصفهان به عنوان دانشگاه سطح یک جامع کشور، انتخاب و معرفی شد.
اجرای برنامه آمایش آموزش عالی وزارت علوم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ماه سال 94برای اولین بار کلید خورد.
سطح بندی موسسات و مراکز آموزش عالی یکی از بندهای مهم این برنامه بود که بر اساس آن همه موسسه های غیرانتفاعی سطح بندی شدند و در این سطح بندی ظرفیت بیش از 350 موسسه صفر شد و در ادامه اجرای این برنامه، فاز آزمایشی سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی سال گذشته برای حدود 60 مرکز اجرا شد و فاز نهایی آن در سطح وسیع‌تر برای 120 دانشگاه انجام و نتایج نهایی آن به این مراکز ابلاغ شد.
به منظور انجام سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی، نظام سطح‌بندی با عنوان 'یونی‌رنک' در وزارت علوم تعریف شد که براساس آن دانشگاه‌ها بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مورد ارزیابی و به چهار سطح بین المللی، منطقه ای، ملی و محلی تقسیم شدند.
در سطح‌بندی انجام شده دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی از جهت محور فعالیت آنها در مرزهای دانش و توسعه علمی و فناوری، در سطح ملی از جهت توسعه علم و پژوهش و رفع نیازهای ملی، دانشگاه‌های منطقه‌ای از جهت رفع نیازهای منطقه‌ای و حل و مشکلات ملی و مراکز دانشگاه‌های محلی از جهت رفع نیازهای محلی و اولویت‌بخشی به نیازهای محلی ، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در نهایت دانشگاه‌ها در چهار سطح و در دو دسته جامع و تخصصی سطح بندی شدند که براساس این سطح بندی دانشگاه اصفهان در سطح یک دانشگاه های جامع کشور قرار گرفت.
دانشگاه اصفهان با قریب 70 سال قدمت یکی از دانشگاه های جامع کشور در رشته های علوم انسانی و علوم پایه محسوب شده که با حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی دارای 13 دانشکده، 10 پژوهشکده و مرکز پژوهشی، هشت قطب علمی، 76 رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، 182 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 105 رشته در مقطع دکتراست.
همچنین دانشگاه اصفهان در نظام رتبه بندی لایدن در بین یک هزار دانشگاه برتر رتبه 797 دنیا، ۲۶۹ آسیا و 15 کشور، در نظام رتبه بندی تایمز رتبه 801 جهان، 201 آسیا، 8 کشور، در نظام رتبه بندی سایمگو رتبه 596 جهانی و در نظام رتبه بندی وبومتریکس 1682 جهان، 509 آسیا، 73 خاورمیانه و 20 کشور را به خود اختصاص داده است.
د/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.