به گزارش ایرنا، بر این اساس و با هدف پیشگیری از این حوادث از جمله مسمومیت و خفگی بر اثر گازگرفتگی، رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان روز شنبه نکات مهمی را برای استفاده صحیح از وسایل گاز سوز بیان کرد و رعایت اصول ایمنی استفاده از این وسائل را خواستار شد.
' سیدحسن موسوی ' وظیفه شرکت گاز استان اصفهان را گازرسانی ایمن و مستمر به مشترکین اعم از شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: با رعایت الزامات ونکات ایمنی این نعمت خدادادی همیشه ماندگار و ایمن خواهد بود.
وی از مشترکان گاز خواست تا برای نصب وسایل گاز سوز دقت کافی را داشته باشند و در این راستا از کارشناسان فنی و خبره استفاده کنند.
این کارشناس شرکت گاز با بیان اینکه قبل از استفاده از بخاری باید از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شد، گفت: هر وسیله گاز سوز باید یک دودکش مجزا و اختصاص به خود داشته باشد و حداقل یک متر از کف پشت بام و لبه دیوار مجاور فاصله داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت کنترل دقیق وسایل گازسوز به منظور اطمینان از سلامت کارکرد آنها گفت: کلاهک H در مبادی خروجی دودکش ها بدلیل ممانعت از فشار جریان باد و خروج گازهای سوخت الزامی است.
موسوی، توجه به برچسب انرژی و استاندارد بودن لوازم گازسوز در هنگام خرید را مورد تاکید قرار داد و گفت: مشترکان گاز باید از قرار دادن خروجی دودکش در داخل راهروها، حیاط خلوت های مسقف و همچنین بصورت افقی خودداری کنند.
وی، استفاده از لوله های آکاردئونی (خرطومی) به عنوان دودکش وسایل گازسوز را بسیار خطرناک دانست و افزود: در نصب بخاری باید از دودکش های گالوانیزه و ضد زنگ با حداقل تعداد زانو، بست فلزی و شیلنگ استاندارد و مخصوص استفاده شود.
رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان با اشاره به اینکه رنگ شعله گاز در وسایل گاز سوز بسیار مهم است، یادآور شد: در صورتی که سوخت، کامل و صحیح باشد رنگ آن آبی خواهد بود.
وی تصریح کرد: رنگ شعله به غیر از آبی، علامت خطر است و حادثه سنگین جانی در پی خواهد داشت لذا باید وسیله گاز سوز را خاموش و علت را بررسی نمود.
موسوی افزود: به هیچ وجه بخاری بدون دودکش در محیط های بسته مانند اتاق خواب و آبگرمکن در مکان هایی مانند انباری، آشپزخانه های کوچک، حمام یا رختکن و پاسیو نباید نصب شود.
وی انجام دقت لازم برای نصب سامانه های گرمایشی در محیط های مسکونی را خواستار شد و افزود: نصب صحیح این سامانه ها نقش مهمی در تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی در محیط های مسکونی دارد و باید به هنگام استفاده از بخاری زیر درب ها و یا کانال کولر برای عبور هوا باز باشد.
رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان گفت: مشترکان در صورت استشمام بوی گاز بلافاصله باید شیر اصلی گاز را بندند، کلید کنتور برق را در خارج از محل تجمع گاز خاموش، پنجره ها را بازکرده و با قراردادن پارچه پنبه ای خیس در مقابل بینی و دهان، زمینه تخلیه گاز از ساختمان را فراهم کنند.
در نیمه اول امسال، 17 نفر شامل سه زن و 14 مرد در استان اصفهان به علت مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند.
سالانه حدود 250 میلیارد متر مکعب گاز در کشور انتقال داده می شود که هشت درصد آن معادل سالانه حدود 20 میلیارد مترمکعب در سطح این استان مصرف می شود و اصفهان پس از تهران دومین استان پرمصرف گاز طبیعی کشور است.
99.6 درصد از خانوارهای شهری روزانه بطور متوسط 6.4 مترمکعب و 95 درصد از خانوارهای روستایی روزانه 6.8 متر مکعب گاز مصرف می کنند.
44 درصد از گاز استان اصفهان در بخش صنعت، 33 درصد در بخش نیروگاهی، 18درصد در بخش خانگی، سه درصد در حمل و نقل و 2 درصد در بخش تجاری مصرف می شود.
6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.