به گزارش ایرنا، ' مجید بیجندی ' روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش بینی های این اداره کل در باره بارش ها در پاییز امسال گفت: پیش بینی می شود میزان بارش های پاییز امسال از نظر میزان و پراکنش مکانی در وضعیت مناسب نباشد.
وی با اشاره به اینکه بارش های پاییز امسال در استان اصفهان نسبت به میانگین بلند مدت کاهش 10 تا 15 درصدی همراه خواهد بود، در عین حال تصریح کرد: بارش های پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، بهبود نسبی پیدا خواهد کرد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه پیش بینی می شود بارش های پاییزی در این استان از اواسط آبانماه و از نیمه غربی استان آغاز شود، گفت: بارش ها در مناطق غربی و سرچشمه های زاینده رود در حد نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود و این بارش ها در مناطق شمال و شرق استان نیز کمتر از نرمال پیش بینی می شود.
وی میزان بارش ها در استان اصفهان تا انتهای سال زراعی گذشته ( 95- 96 ) را در حد نرمال اعلام کرد.

*** خشکسالی اصفهان در آینده نزدیک برطرف نمی شود ***
وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در استان اصفهان در آینده نزدیک برطرف نخواهد شد گفت: بحران آب در استان اصفهان بسیار جدی است و پیش بینی های هواشناسی نوید این را نمی دهد که در آینده نزدیک خشکسالی در استان اصفهان خاتمه یابد.
بیجندی با اشاره به کاهش بارش ها در استان اصفهان طی 17 سال گذشته گفت: مدیریت جدی منابع آب از اولویت های اصلی و ضروری در این استان است.
وی بر ضرورت مدیریت منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت روان آب ها تاکید کرد و افزود: در شرایط خشکسالی، حفظ و کنترل سیلاب های شهری از مهمترین وظایف مدیران شهری است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه 94 درصد از جمعیت و 90 درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی درازمدت است، ابراز امیدواری کرد: با مدیریت صحیح آب توسط مردم و تدبیر مسئولان در مصرف آب صرفه جویی شود.

***تنها 6 درصد از استان اصفهان در وضعیت نرمال از نظر خشکسالی قرار دارد***
بیجندی با بیان اینکه بیشتر استان اصفهان با لایه های مختلف خشکسالی از خفیف تا شدید درگیر هستند افزود: تنها 6 درصد از استان در حوزه خشکسالی در وضعیت نرمال قرار دارد.
وی با بیان اینکه خشکسالی در اکثر مناطق استان برقرار است اظهار کرد: بر اساس گزارش خشکسالی 12 ماهه منتهی به شهریور 96، از استان اصفهان بعنوان استان دارای خشکسالی شدید نام برده شده است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: قسمت های شمال، شمال شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان با خشکسالی شدید درگیر هستند.
وی با بیان اینکه وضعیت استان اصفهان در آمار هفت ساله هم مطلوب نیست تصریح کرد: تنها پنج درصد از استان اصفهان در هفت سال گذشته در وضعیت نرمال قرار داشته و 95 درصد از استان با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه بوده است.
بیجندی با بیان اینکه انواع خشکسالی شامل خشکسالی هیدرولوژی، خشکسالی اقتصادی و اجتماعی، خشکسالی هواشناسی و خشکسالی کشاورزی است گفت: خشکسالی در این مدت همچنان در استان اصفهان تداوم داشته و اثرات ویژه ای و نامطلوبی را در حوزه خشکسالی اقتصادی و اجتماعی برای ما بدنبال خواهد داشت.
بیجندی با اشاره به اقدام های سازمان هواشناسی برای تامین نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری این سازمان برای انجام فعالیت های علمی و پیش بینی های متقن ، گفت: از نظر نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفت های خوبی در هواشناسی حاصل شده است اما به معنای آن نیست که به تجهیزات روز دنیا نیازی نداریم.

*** کمک ۴۰۰ میلیارد تومانی هواشناسی اصفهان به کشاورزان در ۱۱ استان***
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: براساس اعلام صندوق کشاورزان ۱۱ استان، طی ۹ ماه گذشته از خسارت بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان به کشاورزان از طریق پیش‌ بینی بموقع‌ هواشناسی جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه هر دلار سرمایه‌گذاری در بخش هواشناسی ده‌ها برابر بازگشت سرمایه دارد، افزود: سه سال قبل بر اثر سرمازدگی 70 میلیارد تومان و 2 سال قبل نیز بر اثر سرمازدگی 17 میلیارد تومان به کشاورزان استان اصفهان خسارت وارد شد اما در سال زراعی گذشته با اطلاع‌ رسانی بموقع جلوی این خسارت‌ها گرفته شد.

*** استان اصفهان در رتبه سیزدهم کشور از نظر کم بارشی***
معاون هواشناسی استان اصفهان نیز در این نشست خبری رتبه این استان در کشور از نظر بارش ها در میانگین بلند مدت را رده سیزدهم اعلام کرد و افزود: میزان بارش های استان اصفهان در بازه زمانی بلند مدت 18 درصد کمتر شده است .
نوید حاج بابایی بیان کرد وضعیت بارش ها در استان اصفهان نسبت به سال گذشته بهتر شده و 21 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی میزان بارش های سال گذشته در سرشاخه ها و ناحیه زردکوه و کوهرنگ به عنوان منابع اصلی تامین آب استان اصفهان را نرمال اعلام کرد.
حاج بابایی، میانگین بارش ها تا پایان شهریور گذشته در استان اصفهان را 138 میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه 18 درصد و نسبت به سال زراعی گذشته 21 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین با اشاره به میانگین بارش ها در شهرستان های استان اصفهان گفت: وضعیت بارش در بازه زمانی بلند مدت در بیشتر شهرستان ها مناسب و خوب نبود اما نسبت به سال گذشته در وضعیت معمول و نرمال بوده است.
معاون هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش بارش های سال گذشته تاثیر چندانی در کاهش آثار خشکسالی در این استان نداشته است ، گفت: بارش ها در مناطقی افزایش یافته است که جزو منابع تامین کننده آب استان اصفهان محسوب نمی شوند.
وی با بیان اینکه بیشتر مناطق استان اصفهان طی سه سال گذشته با کمبود بارش ها مواجه بوده اند گفت: سال زراعی 93- 94 در بیشتر نقاط این استان با کمبود بارش مواجه بودیم و در سال 94زراعی - 95 بیش از 50 تا 70 درصد مناطق مرکزی و شرق استان اصفهان با کمبود بارش مواجه بودند اما در سال زراعی گذشته ( 95- 96 ) وضعیت بارش ها بهتر شد.
حاج بابایی با بیان اینکه میانگین دمای استان در مرداد سال جاری تفاوت چندانی نسبت به میانگین بلند مدت پیدا نکرده است افزود: میانگین دمای استان در بازه زمانی بلند مدت و مدت مشابه آن تغییر چندانی پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه امسال شهریور خنکی را در استان اصفهان پشت سر گذاشتیم گفت: دمای هوای اصفهان در شهریور امسال نسبت به میانگین بلند مدت، نرمال بود.
ت 7150/ 2093 ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.