به گزارش ایرنا، صفر بدیع زمانی روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت عشایر و کارگران فصلی این شهرستان در محل فرمانداری فریدن افزود: بد قولی مسئولان استانی برای پرداخت اعتبار 50 میلیون تومانی و نیز استقرارنیافتن نمایندگی امور عشایر از مشکلات بهداشتی عشایردر شهرستان است.
وی اضافه کرد: کمک ها و اعتباراتی که در جلسات متعدد استانی تصویب شده است عملی نمی شود و این عملکرد دستگاه های متولی را نیز تحت الشعاع قرارمی دهد درحالی که ارتقا خدمات بهداشتی و سلامت به عشایر فریدن نیازمند تخصیص بودجه است.
محمد رضا شیخی رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن نیز در این جلسه گفت: در6 ماه گذشته بیش از2 میلیارد ریال برای حوزه بهداشت ودرمان عشایرمنطقه هزینه شده است درحالی که هیچ گونه ردیف اعتباری برای آن پیش بینی نشده است.
وی افزود: بخش قابل توجهی ازعشایر در شهر دامنه استقرار می یابند و در واقع این جمعیت به جمعیت بیش از 4 هزار نفری شهر دامنه اضافه می شود که روند خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان را با مشکل مواجه می کند.
شیخی ادامه داد: با استقرار این جمعیت در 6 ماه از سال در شهرستان، شاهد ابتلای حدود 3 هزار نفر به بیماری های واگیر مانند هپاتیت A در سال گذشته بوده ایم.
وی نبود سرویس هاس بهداشتی کافی، آب سالم و بهداشتی و نیز رعایت نکردن مسائل بهداشتی را سه عامل مهم انتقال بیماری از این حوزه برشمرد.
نوشین عقیلی مسئول اداره بیماری های منتقله از آب وغذا وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: عشایر و کارگران فصلی جمعیت مواجی هستند که با جا به جایی در اکثر نقاط کشور در صورتی که ناقل ویروس باشند می توانند موجب انتقال بیماری های واگیر شوند.
وی افزود: بیماری های منتقله از آب و غذا تبعات خاص خود را دارد که مدیریت آن نیازمند ورود جدی تمام دستگاه های مرتبط است.
عقیلی نسبت به انعکاس کمبودهای موجود در این حوزه به مسئولان وزرات بهداشت قول مساعدت داد و گفت: ارتقاء کیفیت خدمات رسانی در حوزه بهداشت و سلامت در گرو تخصیص اعتبارات لازم برای این کار است.
فریدن با وجود آن که جزء مناطق عشایر پذیر محسوب نمی شود؛ هر ساله با پدیده افزایش جمعیت در 6 ماه از سال به دلیل ورود جمعیت 5 هزار نفری عشایر و کارگران فصلی رو به روست.
این موضوع منجر به تحمیل هزینه های مالی، انتقال بیماری های واگیر، تهدید امنیت و چالش های فرهنگی - اجتماعی در این شهرستان می شود.
فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861*خبرنگار: فاطمه زمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.