به گزارش ایرنا، این اجلاس که با حضور یکهزار نفر از مداحان و پیرغلامان حسینی (ع) سراسر کشور و همچنین 60 مهمان خارجی از 32 کشور جهان از جمله انگلستان، افغانستان، بحرین، شیلی، آرژانتین، مالزی، هندوستان، آذربایجان و شماری دیگر از کشورها به مدت سه روز در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برگزار شد، به عنوان یکی از رخدادهای مهم فرهنگی کشور و بویژه استان از ابعاد و ویژگی های برجسته ای برخوردار بود که مورد توجه رسانه ها و مسئولان قرار گرفت.
در مدت برپایی این اجلاس، از نماد ثبت ملی آیین های عزاداری 28 صفر در امامزاده آقا علی عباس بادرود، پیشخوانی پیش واقع‌ های تعزیه اصفهان، آئین سوگواری و عزاداری دهه اول محرم در سه روستای توابع شهرستان میمه، سنج زنی آران و بیدگل به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس کشور رونمایی شد.
رونمایی از تمبر یادبود پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی و تحویل پرچم اجلاس به معاون سیاسی استانداری لرستان به عنوان میزبان سال آینده این رویداد از دیگر برنامه های مورد توجه این اجلاس بین المللی به میزبانی اصفهان بود.
در جریان این اجلاس جهانی، مطالب، نظرها و دیدگاه متنوعی از سوی مسئولان و شخصیت های علمی و مذهبی بیان و در رسانه ها مطرح و منتشر شد که در میان این مطالب موضوع های مانند' وحدت آفرینی و حفظ اصالت ها، جلوگیری از ورود خرافات و آسیب زدایی عزاداری ها، تعمیق بصیرت و معرفت نسبت به پیام و فلسفه عاشورا، ایستادگی در برابر ظالم، ساماندهی و آموزش مداحان و بیان اشعار حماسی وجه مشترک و برجسته و مهمترین نکات مورد تاکید در این اجلاس بود که این نکته ها در قالب محورهای ذیل قابل دسته بندی است.

1- ضرورت وحدت آفرینی و حفظ اصالت ها در آیین های عزاداری و نوحه خوانی
-حسین متعلق به همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان و گفتمانی همگانی است
**آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان، در پیامی به این اجلاس تاکید کرد: کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌ افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه ‌ای، طایفه ‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین(ع)، نه مورد رضایت آن امام عالی‌ مقام است و نه با فلسفۀ قیام و نهضت عاشورا سازگار است.
وی افزود: حسین، نه فقط متعلق به شیعیان و نه تنها متعلق به اسلام و مسلمانان، که متعلق به همۀ آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است.
آیت الله مظاهری تاکید کرد: همه حق ‌طلبان و عدالت‌ دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌ خواهانۀ خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلی می‌بینند و از مرام، قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریت،صداقت و مجاهدت می‌گیرند.
**رئیس فرهنگستان زبان فارسی نیز گفت: شعر و نوحه های شاعران مذهبی، مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) باید حماسی باشد .
غلامعلی حداد عادل افزود: خون حسینی است که سبب می شود شهید حججی سردار رشید اسلام، سر خود را مانند اباعبدالله الحسین (ع) فدای اسلام کند.
وی افزود: شاعران مذهبی، مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) باید شعرها، مرثیه ها و نوحه های آئین های محرم و صفر را بگونه ای برنامه ریزی کنند تا مردم با حضور در عزاداریها، آمادگی خود را برای مبارزه ظلم جهانی به رخ جهانیان بکشانند.
وی تاکید کرد: با توجه به جنگ نرم دشمن، مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) باید خیلی مراقب باشند تا در عزاداری های محرم و صفر، پیام عاشورا به مردم و به ویژه نسل جوان و آینده کشور انتقال دهند.

2- جلوگیری از ورود خرافات و آسیب زدایی عزاداری ها
مقابله با بدعت ‌ها و خرافات و آسیب ‌زدایی از عزاداری‌ ها و مداحی‌ها از دیگر نکاتی که در این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت.
**به گفته رئیس حوزه علمیه اصفهان' خرافات هم موجب بدآموزی برای مخاطبان به خصوص نسل جوان می شود و هم چهره تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، زشت و پرعیب جلوه می‌دهد.
آیت الله مظاهری معتقد است: سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذاب و تحریک‌کننده شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه باید همواره دغدغه خاطر همۀ نقش آفرینان در عزاداری‌ ها و هیات ها و مساجد و حسینیه‌ها باشد.
رئیس حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: توجه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی و انسانی ضروری است.
** آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان نیز در این زمینه تاکید کرد: باید به دنبال این باشیم که مکتب اهل‌بیت(ع) را معرفی کنیم و البته در این مسیر باید مقابل ساختارهای غلط ایستاد و اشتباهات را اصلاح کرد.
وی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم تأکید کرد: باید مراقب نحوه عزاداری و روضه‌خوانی‌ها باشیم که از اصل عزاداری دور نشویم و خرافات ترویج نگردد.

3- تعمیق بصیرت و معرفت نسبت به فلسفه و پیام عاشورا:
**آیت الله مظاهری همچنین با بیان اینکه عزاداری ها باید با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت باشد گفت: باید استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی صورت پذیرد.
**نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان نیز در باب اهمیت عزاداری های حسینی و پیام عاشورا گفت: شود، فلسفه قیام امام حسین (ع) صرف اشک ریختن نیست بلکه ایستادگی در برابر ظالم و ستمگران است.

4- ساماندهی و آموزش مداحان :
اهمیت آموزش و معرفت در پانزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در اصفهان مورد تاکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان قرار گرفت.
**آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، بر ارائه و فراگیری آموزش های لازم برای مداحان تاکید کرد و گفت: از عزاداری بدون معرفت برای امام حسین (ع) کاری ساخته نیست.
وی، دانستن درس عاشورا را لازمه روضه خوانی و اشک ریختن برای امام حسین (ع) دانست و تاکید کرد: روضه خوانی امام حسین (ع) عبادت است و باید به دنبال این باشیم که مکتب اهل‌بیت(ع) را معرفی کنیم .
پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی (ع) با برپایی دو نشست تخصصی با عنوان 'قیام امام حسین (ع) و چگونگی ارتباط مردم به واسطه پیرغلامان با امام حسین (ع)' و اصل انقلاب اسلامی با شعار یاحسین، تجلیل از خادمان و پیرغلامان 70 تا 94 ساله و همچنین خانواده شهید دوران دفاع مقدس محمدرضا تورجی زاده، خانواده شهید مدافع حرم محسن حججی، محسن خزایی و خانواده شهید مدافع حرم سجاد مرادی در اصفهان پایان یافت.

گ/6994
خبرنگار:آرزو فلاح ** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.