حسین کرکوندی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال جاری هشت سامانه عرفی به مساحتی بالغ بر 2 هزار و 700 هکتار مورد بهره برداری قرار گرفته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدن افزود: در سال جاری مراتع روستاهای قفر، طرار، نیلاب، گنجه، بادجان، ننادگان، نیلاب و شهر دامنه این شهرستان جهت برداشت دو گونه کتیرای خرمنی و مفتولی با اولویت انعقاد قرار داد با شوراهای اسلامی مورد بهره برداری کتیرا قرار گرفته است.
کرکوندی افزود: پیش بینی می شود بیش از 30 هزار کیلوگرم کتیرا در دو نوع مفتولی و خرمنی به ارزش 2 میلیارد و 600 میلیون تومان برداشت شود.
وی با بیان این که به طور متوسط در هر هکتار حدود یک هزار بوته گون 5 سال به بالا وجود دارد، اظهار کرد: هر 10 هکتار گون‌زار برای یک نفر به مدت 3 ماه اشتغالزایی دارد و هر بوته به طور متوسط 50 گرم کتیرا می دهد.
وی با بیان این که کتیرا استحصالی بسته به نوع خرمنی و مفتولی و نیز نوسانات بازار و وجود دلالان کیلویی 80 تا 140 هزار تومان از بهره برداران خریداری می شود، افزود: هر یک کیلوگرم کتیرای مفتولی در بازار به قیمت140 هزار تومان و هر کیلو کتیرای خرمنی به قیمت 70 تا 90 هزار تومان به فروش می رسد.
وی همچنین در خصوص تدابیر و مراقبت های لازم برای حفاظت ازعرصه ها گفت: بهره برداری غیرقانونی کتیرا از عرصه های ملی و منابع طبیعی قاچاق محسوب شده و از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.
وی افزود: بهره برداری از گون امری فنی و اجتناب ناپذیر است بنابراین لازم است چند سال یکبار بهره برداری صورت پذیرد در غیر اینصورت منجر به فرسودگی بوته و خشک شدن تدریجی به دلیل شیوع امراض، آفات، پیداش کرم ساقه خوار و مرگ بوته ها می شود.
رئیس منابع طبیعی فریدن همچنین در باره وقوع آتش سوزی در مراتع این منطقه گفت: اکثر آتش سوزی هایی که در عرصه های منابع طبیعی اتفاق می افتد عمدی است که امیدواریم با همکاری و هوشیاری بهره برداران، مردم، مسئولان و همیاران افتخاری طبیعت و نیز با عنایت به ارزش اقتصادی این نعمت های خدادادی به این باور برسیم که مرگ هر بوته سبز مرگ ما انسان هاست .
به گزارش ایرنا تاکنون 15 سامانه عرفی در فریدن جهت طرح بهره برداری از محصولات فرعی مرتعی (کتیرا) وجود دارد که تاکنون 8 سامانه آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
شهرستان فریدن، با جمعیتی بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861 / 6022 خبرنگار: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.