بدین منظور الگوها و روش های کمّی و کیفیِ فراوانی طراحی کرده و دامنه کاربست آن ها را درسطح جامعه گسترده اند.
لیکن برخی پدیده ها و رویدادها بگونه ای است که روش های مرسوم در حوزوی جامعه شناسی توان سنجش تأثیر و گستره شعاع آنها را ندارد.
یکی از این مقوله ها، شهادت غرورآفرین و گسترده دامن محسن حججی است. دامنه این شهادت که به لحاظ برخی شرایط و وجوه ممتاز، پدیده ای ویژه است، به حدی وسعت پیداکرد که نمی توان ازآن به عنوان یک مقوله ی پارامتریک یاد کرد و با بکارگیری ابزارهای رایجِ جامعه شناسی، شعاع اثرآن را سنجید.
به عبارت دیگر دانش بلند دامنه جامعه شناسی از هضم و فهم چنین رویدادها و پدیده هایی ناکام مانده و قدرت درک آنها را ندارد. از این باب است که گاهی شعاع تأثیر یک قطره اشک بر روی گونه یک کودک از بُرد رسانه ای و از یک فیلم سینمایی بیشتر است.
درشهادت محسن نیز موارد زیادی از این دست وجود دارد که تأثیر اجتماعی این پدیده را به صورت تصاعدی افزایش می دهد. این موارد که گاه به ظاهر کوچک است، در پیش چشم افراد تیز بین و اهل درک تجلّی پیدا می کند وگاه منشاء دهها و صدها شعر، داستان، حکایت، خاطره و تفسیر می شود.
یکی از این موارد چشمان گویای محسن است که در اوج مظلومیت درحین اسارت، غرور و شهامت همراه بارعنایی و لطافت را همراه دارد. یادش گرامی و راهش مستدام باد.
** محمد قطبی - رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
2093 ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.