ارمنی، یکی از زبان‌ های هند و اروپایی است که در منطقهٔ قفقاز و بویژه در کشور ارمنستان و همچنین مناطق ارمنی نشین ایران با آن صحبت می‌ کنند.
به گفته کارشناسان، بعضی از کلمات فارسی کهن در زبان ارمنی حفظ شده و هنوز به کار برده می ‌شوند در صورتیکه در فارسی کنونی آن کلمات دیگر کاربرد ندارند.
دکتر ' محمد جواد شکریان زینی ' روز پنجشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: زبان ارمنی به دلیل تاریخی بودن و پیوند عمیقی که با زبان فارسی دارد از ارزش ویژه ای برخوردار است و باید نگاه علمی و پژوهشی به آن داشته باشیم.
وی اظهار کرد: با توجه به پیوند تاریخی و عمیق زبان فارسی با زبان ارمنی، بسیاری از واژه های فراموش شده زبان فارسی را می توان در این زبان یافت.
این استاد دانشکده زبان های خارجی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: زبان فارسی در طول تاریخ دچار تغییر و تحول هایی شده است که می توان با پژوهش و مطالعه در کتاب های ارمنی، اطلاعات تاریخی جدیدی را از دلِ نوشته های ارمنی استخراج کرد.
وی همچنین با اشاره به رشته زبان و ادبیات ارمنی در دانشکده زبان های خارجی دانشگاه اصفهان گفت: در زمان حاضر حدود 50 دانشجو در مقطع کارشناسی این رشته در حال تحصیلند و به دنبال راه اندازی رشته ارمنی شناسی نیز هستیم.
شکریان افزود: تعدادی از دانش آموختگان این رشته در رشته های دیگر مانند زبان شناسی ادامه تحصیل دادند، عده ای در پژوهشکده ها مشغول کار شده اند و تعدادی نیز در شرکت های تجاری یا گردشگری مشغول کار هستند.
وی با اشاره به راه اندازی این رشته از سال 1339 در دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: این رشته در دوره ای پنج ساله تعطیل شد و پس از آن از سال 1384 با پیگیری های صورت گرفته بطور مجدد راه اندازی شد.
شکریان، دلیل توقف پنج ساله این رشته را نداشتن متقاضی برای تحصیل عنوان و تصریح کرد: در گذشته بیشتر دانشجویان این رشته از خود ارمنی های ساکن ایران بودند اما به ندرت رغبت آنها برای ورود به دانشگاه و تعداد آنها کاهش یافت و اکنون بیشتر دانشجویان این رشته از مسلمانان هستند.
وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای تقویت گروه زبان ارمنی در دانشگاه اصفهان و مشکل هایی مانند کمبود استاد، گفت: در این رابطه شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران همکاری خوبی با ما بویژه درباره استفاده از منابع مکتوب و امکانات آنها داشته است.
وی به مذاکره هایی با دانشگاه دولتی ایروان نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس توافق انجام شده با آنها همکاری هایی درباره تبادل استاد و دانشجو انجام می شود.
رشته زبان و ادبیات ارمنی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه اصفهان فعالیت خود را در سال ۱۳۳۹ آغاز کرد و تاکنون بیش از ۴۵۰ دانش آموخته داشته است.
دانشکده زبان های خارجی دانشگاه اصفهان درسال ۱۳۵۳به عنوان یک دانشکده مستقل تاسیس شد.
در این دانشکده، زبان وادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فرانسه، مترجمی آلمانی و ادبیات ارمنی و زبانشناسی آموزش داده می شود.
دانشگاه اصفهان با حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های جامع و برتر کشور است و با بیش از 100 دانشگاه خارجی، ارتباط و تعاملات علمی و پژوهشی دارد.
حدود هفت هزار نفر از ارامنه کشور در استان اصفهان سکونت دارند که بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.
جمعیت ارامنه ساکن در ایران بین ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر برآورد شده است.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.