به گزارش ایرنا، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان روز دوشنبه به نقل از ' مهرداد مرادمند'، افزود: این در حالیست که با توجه به آمار استان‌های همجوار بر اساس آمارنامه رسمی وزارت جهاد کشاورزی، خوزستان 76 هزار هکتار، فارس 36 هزار هکتار و چهارمحال و بختیاری سه هزار و 900 هکتار سطح زیر کشت برنج را به خود اختصاص داده ‌اند.
وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد این استان ها در 10سال گذشته به رغم خشکسالی و کمبود بارندگی تغییراتی در این میزان کشت خود انجام نداده اند.
مرادمند گفت: هم اکنون اصفهان به برنجکاری متهم می‌شود در صورتی که کاشت برنج در این اصفهان بصورت چشمگیری کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: در صورت جایگزینی برای کشت برنج در اصفهان، آب مورد مصرف آن باید از حقآبه ‌های مربوط به کشاورزان جدا و حق و حقوق کشاورزان به آنها داده شود.
مرادمند افزود: به منظور جایگزین کردن این کشت در استان، زمین هایی که قابلیت تبدیل شدن به باغ داشته‌ اند به باغ‌ های مثمر تبدیل شده‌ و کشت‌ های جایگزین دیگر مانند ذرت شیرین و برخی ارقام ارزن نیز بر اساس توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی در حال گسترش هستند.
براساس آمار سال گذشته، استان اصفهان دارای حدود 568 هزار هکتار زمین های کشاورزی است که با توجه به خشکسالی دهه اخیر و کمبود آب، اکنون در 273 هزار هکتار از این زمین ها زراعت انجام می شود.
لنجان، مبارکه و فلاورجان، سه شهرستان اصلی کشت برنج در استان اصفهان به شمار می روند.
د/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هُدا استکی ** انتشار: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.