به گزارش ایرنا، شهرستان فریدن یکی از شهرستان های غرب استان اصفهان که همواره 'قطب کشاورزی' استان و تامین کننده یک چهارم نیاز کشور به محصول سیب زمینی بوده است، این منطقه چند سالی است که با چالش خشکسالی مواجه شده و با کم آبی دست و پنجه نرم می کند.
خشکسالی مستمر ، کاهش منابع آب های زیرزمینی، کاهش بارندگی، برداشت های بی رویه آب و بن بست های موجود در مرحله برداشت و فروش محصول سیب زمینی از عواملی است که رونق بخش کشاورزی این شهرستان را دچار چالش کرده است.
شدت این مسئله به قدری است که در طی دو سال اخیر، اکثر کارشناسان بر لزوم تغییر الگوی کشت و کسب درآمد در این شهرستان تاکید کرده اند و این موضوع را تنها راه حل نجات کشاورزی فریدن می دانند.
گستردگی مشکلات حوزه کشاورزی، فقدان صنایع تبدیلی و افزایش خسارت وارده به کشاورزان این شهرستان در طی سال های متمادی، موجب شد تا مردم و مسئولان این شهرستان به مزیت خفته این منطقه در بخش گردشگری توجه نمایند تا با دور شدن از نگاه تک بعدی و با بسیج همه امکانات موجود، در راه توسعه گردشگری نیز گام بردارند.
نخستین جرقه های این تفکر، بار روی کار آمدن دولت یازدهم زده شد و با تلاش اسفندیار تاجمیری فرماندار اسبق شهرستان فریدن گام هایی در این زمینه برداشته شد،بطوری که سخن از مزیت های نسبی شهرستان مانند آب و هوا، جغرافیا، تفرج گاه ها، مناظر بکر خدادای و ظرفیت تاریخی، قومی و فرهنگی فریدن در محافل مختلف نقل زبان ها شد.
در این زمان، علاوه بر نگاه به روز تر به بخش کشاورزی و تلاش برای تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب، زمینه برای درخشش نام فریدن در عرصه گردشگری فراهم و تلاش برای توسعه زیرساخت های این حوزه مانند محور های مواصلاتی و اقامتگاه ها آغاز شد.
پس از آن شهرستان فریدن در جشنواره ها و نمایشگاه های ملی، استانی و منطقه ای، حضور یافت و ظرفیت های عظیم شهرستان در بخش گیاهان دارویی، غذاها و خوراک های بومی، فرهنگ و آداب و رسوم معرفی شد.
در همان زمان برای نخستین بار موزه مردم شناسی فریدن با هدف رونق گردشگری غیر ملموس و معرفی آداب و سنن گذشتگان این سرزمین افتتاح شد و با استقرار نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل ساختمان این موزه، گامی مهم در جهت رونق گردشگری این منظقه برداشته شد.
گردشگری و لزوم توجه به آن بتدریج جای خود را در فرهنگ و افکار مردم باز کرد، بطوری که درهفته فرهنگی فریدن از 17 اردیبهشت تا 24 اردیبهشت، طی دو سال متوالی برنامه های مفرحی با محوریت معرفی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی روستاهای شهرستان اجرا شد و موجی از گردشگران بومی و خارجی را به خود جذب کرد.
در این میان تلاش دسته جمعی مسئولان و متولیان فرهنگی و مذهبی از جمله ائمه جمعه و جماعات، شهرداری ها، دهیاری ها، فعالان فرهنگی، هنرمندان، رسانه ها و روسای ارگان های مرتبط نیز آغاز شد،بطوری که مقوله گردشگری و لزوم توسعه آن به یک دغدغه مشترک تبدیل شد.
بهره بردن حداکثری از این فرصت تازه پس از به روی کار آمدن کمال رضایت، فرماندار فعلی شهرستان، همچنان در صدر تصیمات و سیاست ها قرار می گیرد.
تلاش های اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت از طریق پیگیری برای تکمیل محور دو بانده اصفهان- داران، اصلاح ورودی های شهر داران، محور داران- چادگان و چادگان - سد زاینده رود با توجه به تردد بالای این محورها و اهمیت آن ها در اتصال استان به غرب کشور و نیز اختصاص اعتبار 22 میلیارد تومانی در سال جاری جهت احداث و تکمیل راه آهن اصفهان- داران -الیگودرز و ازنا از جمله اقدامات مهمی است که در راستای تقویت زیرساخت های گردشگری در این منطقه دنبال می شود.
در حال حاضر فریدن با دارا بودن دو منطقه نمونه گردشگری به نام های 'دره بید بالا' و 'تفرج گاه های پلاسجان' در ایام مختلف سال بویژه تعطیلات، پذیرای موج عظیم گردشگران است.
وجود دست کندهای شهر دامنه، شهر زیر زمینی 4 طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی در این شهرستان زمینه را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.
مناظر طبیعی بکر، رودخانه ها، کوه ها و چشم انداز بی نظیر باغ ها و تاکستان های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل را نیز باید به این ظرفیت ها اضافه کرد.
این سرزمین با قدمت 7 هزارساله آبستن میراث گرانبهایی از تاریخ و فرهنگ خاص خود است و به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردش، شاهرگ حیاتی اتصال استان اصفهان به غرب کشور به شمار می رود و به همین دلیل جمعتی زیاد از مسافران و گردشگران در ایام نوروز و در فصل تابستان؛ پارک ها و اقامتگاه های این شهرستان را برای اسکان انتخاب می کنند.
با وجود اهمیت موضوع، هنوز حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان با مشکلات عدیده ای مواجه است.
ضعف زیرساخت ها، کمبود شدید امکانات و بودجه، دست اندازی متخلفان به سایت ها و تپه های باستانی، نامناسب بودن ورودی شهرستان در محورهای اصلی مواصلاتی ، فقدان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کم کاری در حوزه فرهنگ سازی توریسم از مهم ترین این موانع است.
از طرفی صنایع دستی اصیل و دستبافته های بومی این منطقه نیازمند نگاهی جدید است تا از غبار از چهره برگیرد.
فریدون الهیاری مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ز در جلسه اخیر کارگروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فریدن به ظرفیت نهفته این شهرستان در بحث گردشگری اشاره کرد و گفت: شهرستان فریدن با وجود آنکه درخشش و سابقه چندانی در بحث معرفی و تبلیغ میراث فرهنگی خود نداشته است؛ امروز با دارا بودن سابقه کهن تاریخی و باستانی، سایت ها و پایگاه های ارزشمند باستان شناسی و ظرفیت عظیم گردشگری به عنوان یک منطقه برجسته با پتانسیلی غنی مطرح شده است.
وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر صریح برای ممانعت از تعرض به سایت های باستانی فریدن گفت: سایت های باستانی باید از هر گونه تهدید و خطری مصون بمانند و برخورد جدی با هنجارشکنان و متخلفان صورت بگیرد.
وی افزود: در بسیاری از موارد سیاست میراث فرهنگی در این است که مدفون ماندن سایت های باستانی و عدم کاوش آن تا رسیدن به شفافیت قطعی موجب حفظ آن ها نیز خواهد شد چرا که خاک بهترین محافظ این آثار است.
وی تاکید کرد: هر گونه اقدام بی تدبیر برای حفاری و یا کاوش این سایت ها قطعا آسیب زا خواهد بود .
الهیاری در ادامه با اشاره به حساسیت موجود در خصوص ورود به طرح های باستانی؛ نسبت به مطالعه و راه اندازی حداقل یک سایت موزه در شهرستان فریدن قول مساعدت داد و گفت: با وجود محدودیت های مالی و اعتباری این طرح به سازمان پیشنهاد شده است.
این مسئول در خصوص صنایع دستی گفت: ایجاد یک خانه صنایع دستی در هر شهرستان از مهم ترین شعارهای میراث فرهنگی است که نیازمند مکان مناسب و تسهیلات کافی است و این طرح در قالب مرکزهای دانش بنیان در حال پیگیری است.
وی با تاکید بر لزوم احیای رشته های بومی صنایع دستی افزود: متاسفانه بسیاری از رشته های بومی این حوزه به خصوص در روستاها به فراموشی سپرده شده است و لازم است علاوه بر شناسایی این محصولات نسبت به مستند سازی، معرفی، و به روز رسانی آن ها با توجه به نیازهای امروزی همت گمارد.
الهیاری در ادامه با بیان این که صنایع دستی یک ظرفیت اقتصادی بزرگ و از محورهای مهم اشتغالزایی به شمار می رود، از ابلاغ بسترها و برنامه های حمایت از صنایع دستی در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: در جلسه اخیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان، با مساعدت و توجه استاندار؛ نگاه ویژه ای به 4 شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت وجود داشت که علت این اولویت بندی؛ مهاجر فرستی و عدم توسعه یافتگی این شهرستان ها بوده است.
الهیاری بر لزوم گسترش بوم گردی و افزایش اقامتگاه ها در فریدن تاکید کرد و افزود: بوم گردی نه نیاز به نیروی انسانی و نه نیاز به سرمایه گذاری خاصی دارد؛ از این رو می تواند به سرعت کار را پیش ببرد.
وی در ادامه با بیان این که میرات ناملموس، آداب و سنن اقوام و غذاها و خواراکی های بومی یکی از تاثیرگذار ترین جاذبه های گردشگری است، افزود: در راستای احیا و معرفی این میراث همه باید ورود پیدا کنند و در متن حرکت کنند و از حواشی پرهیز نمایند.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: تا زمانی که مزیت وجود نداشته باشد گردشگر ورود پیدا نمی کند، بنابراین باید فرهنگ سازی گردد تا جایی که به راحتی گردشگر را در خانه های خود جا دهیم و بعد به تدریج در توسعه زیرساخت ها اقدام کنیم.
کمال رضایت، فرماندار فریدن هم با تاکید بر ظرفیت ها و مزیت های ناب این منطقه در حوزه گردشگری اظهار داشت: فریدن با سابقه غنی تاریخی به عنوان شاهراه حیاتی استان در اتصال به غرب کشور است.
وی عنوان داشت: یکی از معضلات شهرستان فریدن اشتراک آن با شهرستان های همجوار در بحث ادارات دولتی است.
فرماندار فریدن با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی، خواستار ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی فریدن به اداره شد و افزود: به نظر می رسد حتی الامکان استقرار یک دستگاه مرکزی در این حوزه در فریدن ضروری است.
وی بر لزوم راه اندازی دفتر خدمات سفر در شهرستان نیز تاکید کرد و خواستار مساعدت مدیران استانی در این رابطه شد.
محمود سلیمی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن نیز با بیان این که تعداد کل بازدیدها از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری از آغاز سال جاری تا کنون بیش از 58 هزار نفر بوده است، اظهار داشت: در سه ماهه نخست سال جاری نیز بیش از 30 هزار نفر مسافر در شهرستان اسکان داشته اند.
وی با بیان این که 140 اثر تاریخی در شهرستان موجود است، ادامه داد: از این تعداد 20 اثر به ثبت رسیده است و برای 10 اثر تاریخی دیگر نیز پرونده تشکیل شده است که امیدواریم در پایان سال جاری به ثبت برسند.
وی با اشاره به وجود امکانات نسبی در شهرستان مانند هتل، مهمانسرا، مهمانپذیر از صدور 7 موافقت اصولی در زمینه بوم گردی خبر داد و گفت: در حال حاضر اقامتگاه های موجود در روستای موغان به جهت وجود شهر زیرزمینی و طبیعت بکر و زیبای این روستا پذیرای خیل عظیمی از مسافران است به طوری که شبانه حدود 400 نفر مراجعه کننده دارد و تا اواخر ماه جاری نیز کلیه ظرفیت آن رزرو شده است.
سلیمی بر لزوم ترغیب و تشویق ساکنان روستاها برای توسعه اقامتگاه های بوم گردی تاکید کرد و افزود: آموزش، فرهنگ سازی و بهره مندی از سرمایه گذاران بومی از نکاتی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی شناسایی خانه های هدف درروستاها و فراهم نمودن بسترهای لازم برای ورود سرمایه گذاران بومی برای تبدیل خانه ها به اقامتگاه بوم گردی را یک راه میان بر برای جهش بلند به سوی رونق گردشگری شهرستان دانست.
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی امام جمعه شهر ' داران' مرکز شهرستان فریدن نیز با مروری بر نعمت ها و ذخائر خدادادی این شهرستان، اظهار داشت: با ورود جدی به حوزه گردشگری می توان معضل بیکاری بالای 25 درصد را در این شهرستان حل کرد.
وی مهاجرت معکوس را بارزترین نتیجه رونق گردشگری در فریدن دانست و افزود: باید در جهت جذب سرمایه گذاران داخل و خارج شهرستان تلاش نمود تا آنان با درک بسترهای موجود، سرمایه خود را به این بخش هدایت کنند.
امام جمعه 'داران' با اشاره به پدیده آلودگی هوا در مرکز استان و بسیاری از شهرستان های همجوار با آن؛ گفت: هوای پاک فریدن و وجود ظرفیت های ناب گردشگری در این منطقه یک فرصت بی نظیر برای جذب حداکثری توریست و نگه داشتن آن در شهرستان است.
وی با بیان این که رونق گردشگری نمود عینی اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: گرشگری زمینه تحقق اشتغال پایدار را برای مردم شهرستان فراهم می کند.
گردشگری در فریدن به عنوان یک کشف تازه، چنانچه با مدیریت، برنامه ریزی، مشارکت و ایده آفرینی همراه گردد بطور یقین می تواند زمینه بسیار مساعدی برای رونق اقتصاد و اشتغال پایدار فراهم کند.
به ثمر نشستن این شکوفه نوظهور، مستلزم نگاه ویژه مدیران بالادستی به این شهرستان و حرکت جهادی مسئولان و مشارکت خود جوش مردم فریدن است.
آگاهی بخشی و آموزش به مردم در جهت اعتلای فرهنگ گردشگری و نیز متقاعد نمودن سرمایه گذاران بومی برای ورود جدی به این عرصه از اقداماتی است که برای رونق این بخش باید به آن توجه داشت.
سود دهی مزیت های نسبی فریدن در حوزه گردشگری، مستلزم تلاش، وحدت و خلاقیت است تا این سرزمین خفته بر گنج را به جایگاه مطلوب خویش برساند.
فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.
9861*گزارش: فاطمه زمانی*انتشار: محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.