اینجا آرامگاه هنرمندی است که روزی مُهر عروس خطوط را بر پیشانی خط نستعلیق نگاشته است اما از خط خطی‌های زیبای وی بر در و دیوار آرامگاهش نشانی نیست، تنها بقعه‌ای غریب با پارچه‌ای سبز در باور هر رهگذر این نشانی را می‌دهد که درنگی کرده و برای یکی از بندگان خوب خدا فاتحه‌ای بخواند.

و البته که این شهیدِ شهیر از بندگان آسمانی پرودگار است اما کمتر کسی می‌ایستد تا بر قامتِ تابلوی مسی که گذر زمان حروف آن را از میان برده است، در خارج از این اتاق نظر افکند، آری کمتر کسی خواهد فهمید که میرعماد حسنی اینجا مدفون است، هنرمند خوشنویسی که توانست پایه خط نستعلیق را در زمانه خود چنان مستحکم نماید که تمام صاحب نظران خطوط اسلامی آن را عروس خطوط نامیدند.

عمادالملکی که افتخار کشور است، قریب و گمنام در میان کوچه‌های پیچ در پیچ شمال شرقی میدان نقش جهان مدفون است، نام وی بر کوچه مجاورِ محل دفن وی نقش شده است اما خط ‌نشانی نیست تا کسی بداند درست در ورودیِ زنانه مسجدِ مجاور این کوچه موسوم به «ظلمات» مردی هنرمند از تبار آسمان خفته است.

چه خوش آرامگاهی برای مردی است که به دست حاکمان زمانه و با بهانه‌های واهی شهید شده است و چه بد میزبانانی هستیم که هزاران سعدی، حافظ و بوعلی سینای اصفهان را در گذر کوچه‌های قدیمی به دست فراموشی سپرده‌ایم، ناله از هزینه و بی‌پولی برای مرمت این آثار زیاد است، صحبت از توسعه استان با رونق گردشگری فراوان است اما چنین گستره عظیمی از صنعت گردشگری را به دست فراموشی سپرده‌ایم.

در طول این سال‌ها مسئولان بارها سخن از ساخت آرامگاهی در خور نام و نشان میرعماد و تلاش برای معرفی وی به مردم کشور زیاد بر زبان رانده‌اند اما میرعماد همچنان در میان مردم دیار کهن نصف‌جهان و در تاریخ شفاهی این مرز و بوم نیز غریب مانده است.

الله‌یاری: امکان تامین منابع برای مرمت تمام آثار تاریخی را نداریم

مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان ، در ارتباط با تعمیرات مقبره هنرمندان و شعرایی مانند میرعماد که در اصفهان کم نیستند، می‌گوید: واقعیت این است که با توجه به مسئول بودن چندین نهاد در اقدامات مربوط به برخی بناها و با توجه به بودجه لازم برای این فعالیت‌ها باید این اقدامات با همکاری نهادهایی مانند شهرداری و اوقاف انجام شود.

وی با بیان اینکه اصفهان دارای ۲۲ هزار اثر تاریخی است که باید به تمامی آنها رسیدگی شود، افزود: سالیانه میراث‌فرهنگی حداکثر به ۲۵۰ تا ۵۰۰ اثر می‌تواند رسیدگی داشته باشد.

فریدون الله‌یاری با بیان اینکه میراث فرهنگی امسال به ۵۰۰ اثر تاریخی اصفهان رسیدگی خواهد کرد، ابراز داشت: طبیعی است که قادر به تامین منابع مالی برای مرمت و یا بازسازی تمامی آثار تاریخی اصفهان نیستیم.

لزوم همیاری دیگر نهادها مانند شهرداری برای بازسازی مقبره ویادمان عمادالملک

وی اضافه کرد: حرکتی که در مرمت بناهای تاریخی با استفاده از ظرفیت‌های استانی انجام می‌شود ویژه است و در تلاش برای تعمیرات و احیای بناهای شاخص یا یادمان‌های ویژه اصفهان مانند مقبره عمادالملک نیز هستیم که البته این مهم نیازمند همیاری دیگر نهادها به ویژه شهرداری نیز هست.

دغدغه استاد حسینی راجع به میرعماد و فیلمی که به شهردار اصفهان نشان داد

ابراز نگرانی از وضعیت مقبره میرعماد موضوعی است که به دغدغه هنرمندان نیز تبدیل شده است به نوعی که سال‌گذشته در دیدار شهردار اصفهان با استاد «ابوالوفا حسینی» استاد مسلم خوشنویسی و موسس انجمن خوشنویسان اصفهان، فیلمی در مورد استاد میرعماد و ناشناس بودن ایشان به مهدی جمالی‌نژاد نشان داد و خواستار رسیدگی به مقبره این هنرمند غریب‌افتاده در اصفهان شد.

مهدی جمالی‌نژاد نیز قولی مبنی بر رسیدگی به این موضوع داد، وعده‌ای که پس از گذشت ماه‌های متمادی هنوز عملیاتی نشده است.

وی در این دیدار ابراز داشت: میرعماد ستاره و نگین هنر خوشنویسی اصفهان و ایران استو هنر خطاطی میرعماد جز تاریخچه اصفهان است و به همین دلیل در نظر داریم مقبره این استاد بزرگ را مورد رسیدگی قرار دهیم.

تقدیرالهی، شهادت را برای میرعماد حسنی برگزید

میرمحمد ابن حسین حسنی سیفی قزوینی، ملقب به عمادالملک و مشهور به میرعماد، خطاط و شاعر معروف ایرانی و یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان خط نستعلیق زمان خود بوده است.

مشهور است که میرعماد خود را از سادات حسنی می‌دانست و از این رو، رقمِ امضایش «میرعماد حسنی» بود و به دلایل واهی به دست یکی از ملازمان شاه عباس به شهادت رسید.

از میرعماد بجز قطعه های بسیار ممتاز، کتاب های نفیسی چون گلستان و بوستان سعدی و مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری برجای مانده است. شماری از آثار وی در موزه های روسیه و ترکیه است و بخشی از آثار وی به موزه‌ خوشنویسی قزوین واقع در کاخ چهلستون منتقل شده‌اند.

شایان مهین تاج یکی از شهروندان اصفهانی است که اطلاعات نسبتا خوبی درباره هنرمندان و نام‌آوران اصفهانی دارد. وی در این ارتباط ، گفت: اصفهان نه تنها مفتخر به قرن‌ها هنر و هنرمندی در دنیا است بلکه خاستگاه بسیاری از شعرای نامی و هنرمندان و بزرگان کشور و مفتخر به وجود آرامگاه آنها در این شهر است، موضوعی که بسیاری از مردم از آن بی‌خبر هستند.

آرامگاه صائب ستاره آسمان شعر ایران، استاد همایی نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصر و تعداد زیادی از شعرا و هنرمندان نامی دراین شهر واقع شده است اما تا مدت‌ها مردم از وجود این ستارگان در اصفهان بی‌خبر بودند

وی با بیان اینکه وحید دستجردی شاعر، ادیب و صاحب انجمن ادبی وحید در تهران، جمالزاده پدر داستان نویسی ایران و شعرایی مانند صغیر اصفهانی نیز از دیار نصف‌جهان بوده‌اند، افزود: اصفهان همیشه مرکز علم، فن، هنر، سیاست، دین داری و ادب و شهر شاعران، نویسندگان و مترجمین بوده است حتی فخر الدین اسعد گرگانی نیز ویس و رامین خود را در اصفهان سرود و ابن‌سینا نیز مدرسی در شهر اصفهان داشت و حتی برخی شواهد دال بر وجود مقبره وی در اصفهان است.

مهین تاج گفت: آرامگاه صائب ستاره آسمان شعر ایران، استاد همایی نویسنده، ادیب، شاعر، ریاضی‌دان و تاریخ‌نگار معاصر و تعداد زیادی از شعرا و هنرمندان نامی دراین شهر واقع شده است اما تا مدت‌ها مردم از وجود این ستارگان در اصفهان بی‌خبر بودند که این امر جای تامل بسیار برای مسئولان دارد.

هنرمندانی که در گور بی تدبیری دفن می‌شوند

میرعماد همچون دیگر هنرمندانی که در دل این شهر دفن شده‌اند، سالهاست بی ادعا در خانه پروردگار خفته است اما سکوت وی گویی آوازه پرطنین طبلِ بی تدبیری است که در گوش تاریخ تکرار می‌شود که؛ چه دم می‌زنیم از حمایت از هنرمندان، مایی که هنرمندان پرآوازه جهانی خود را در گوشه‌ای به دست خاک نسپرده‌ایم بلکه در گور تاریخ دفن کرده‌ایم، چراکه از کمتر اصفهانی بپرسی می‌داند که این هنرمندان، شعرایی مانند صائب و همایی و دیگر نام‌آوران جهانی در دل همین شهر مدفونند.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 707038
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.