به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از مسعود میرمحمد صادقی همچنین افزود: تا پایان سالجاری شش هزار و 326 دستگاه کنتور فهام (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) و یک هزار و هفتاد کنتور حجمی نیز در سطح استان نصب می شود.
وی همچنین دی ماه پارسال شمار چاه های غیر مجاز در استان اصفهان را 11 هزار حلقه خمین زد و افزود: هزینه تقریبی مسدود کردن هر حلقه چاه حدود چهار میلیون تومان است، بنابراین برای انجام موفق طرح مسدود کردن چاه ها 12 میلیارد تومان نیاز داریم.
وی همچنین از کاهش 40 درصدی بارش ها در شرق حوضه زاینده رود خبر داد و تصریح کرد: از آغاز سال آبی جاری ( مهر 95 ) تا کنون با بررسی بیش از 7 ایستگاه در حوضه زاینده رود با کاهش بارش ها روبه رو بوده ایم به طوری که در ایستگاه ورزنه کاهش 40 درصدی بارندگی نشان می دهد.
میرمحمدصادقی با اعلام رتبه سیزدهم استان اصفهان در خشکسالی کشور، افزود: میزان بارش برف در ایستگاه چلگرد در سال آبی جاری 244 میلیمتر و در زمان مشابه در سال گذشته 331 میلیمتر و در میانگین بلند مدت 46 ساله از زمان احداث سد زاینده رود 653 میلیمتر بوده است.
وی با بیان هشدار جدی تغییر اقلیم و کاهش میزان برف در کمتر از پنج دهه به حدود یک سوم، گفت: این شرایط فشار بیشتری را بر روی منابع آب وارد می کند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اصفهان میانگین بلند مدت ورودی آب به مخزن سد زاینده رود را یک میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: مقدار کنونی حجم سد زاینده رود حدود 360 میلیون متر مکعب و کمتر از 32 درصد حجم اسمی سد زاینده رود است.
وی همچنین میزان آب پشت سد گلپایگان را 34 میلیون متر مکعب تخمین زد.
زاینده رود مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است، حوضه زاینده رود ازدواستان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیرپوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیرپوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
هر چند دورنمای احیای زاینده رود را به زحمت می توان تصور کرد، اما متولیان امور آب منطقه و کشور امیدوارند با انتقال آب و نیز طرح 9 ماده ای و از همه مهمتر استفاده بهینه از منابع آبی توسط کشاورزان، صنایع و مردم شرایط تا حد زیادی بهبود یابد.
گ / 6020 / 6022 خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.