به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد: این عمل جراحی توسط دکتر لاهیجی ارولوژیست و فلوشیپ اندرولوژی از آمریکا که بصورت افتخاری در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) حضور یافته است بر روی یک بیمار دارای اختلال ادراری انجام شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ارولوژیست و فلوشیپ ارولوژی زنان در این باره گفت: ختلال های مربوط به ادرار کردن شامل طیفی از بیماری هاست که از یک سو سبب بی اختیاری ادراری و از سوی دیگر سبب احتباس ادرار و فلج مثانه خواهد شد.
دکتر مهتاب ضرغام ادامه داد: این بیماران به دلیل نیاز به پوشک و عدم امکان رعایت نکات بهداشتی و همچنین نیاز به سونداژ و دستکاری های مداوم، کیفیت حیات بسیار پایینی پیدا می کنند.
وی درمان های دارویی را روش های موقتی برای مداوای این بیماران عنوان کرد و گفت: درمان های دارویی و فیزیوتراپی راهکارهای قطعی برای معالجه این بیماران نیست لذا امید جدیدی در درمان این بیماران بوجود آمده که شامل نصب دستگاه های ' ساکرال نورو استیمولاسیون ' (SNS) در بدن بیماران برای کنترل عملکرد مثانه آنها است.
وی تصریح کرد: پیش از این به دلیل قیمت بالای دستگاه مذکور، هزینه این دستگاه ها در اصفهان در تعهدهای بیمه ای قرار نداشت ولی گروه نورولوژی جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیریت مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) و گروه ارولوژی این دانشگاه توانستند این دستگاه ها را در بین تعهدهای بیمه ای قرار دهند.
وی افزود: مرحله نخست نصب این دستگاه بطور مقدماتی برای یک بیمار 27 ساله انجام شد که در این مرحله، این دستگاه جهت تحریک عصبی لگن در بدن بیمار کار گذاشته شد و مرحله دوم آن امروز در یک عمل جراحی 45 دقیقه ای با کارگزاری مولد تحریکات الکتریکی عصبی انجام شد.
ضرغام تاکید کرد: انتخاب درست بیمار، انتخاب درست تکنیک های عمل جراحی توسط پزشکان و پیگیری تعهدهای بیمه ای برای بیماران، لازمه استمرار این شیوه درمانی در استان اصفهان است.
وی گفت: با پیشگیری مناسب جهت جلوگیری از رسیدن به مرحله آسیب های نخاعی و اختلال های ادراری اعم از بالا بردن فرهنگ درست رانندگی و جلوگیری از تصادف ها و آسیب های نخاعی، شناخت بموقع اینگونه اختلالات در افراد، شناخت عوامل محیطی و پیشگیری از بیماری های عصبی مانند ام اس (MS) می توان نقش بسزایی را در سلامت آینده جامعه ایفا کرد.
اختلال های ادراری شامل بی­ اختیاری ادراری، شب ادراری و احتباس ادرار است که می تواند به دلایلی مانند عفونت های ادراری، عفونت های زنانگی، بزرگی غده پروستات، تجمع مدفوع، استفاده از برخی داروها و ضعیف شدن عضلات کف لگن و شکم در نتیجه زایمان و جراحی ایجاد شود.
بیمارستان الزهرا (س) با حدود یکهزار تخت بستری، بزرگترین بیمارستان استان اصفهان است.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.