چاه فلمن گونه ای از چاه ها به شمار می رود که در زمین های از جنس رسوبات سست، شن و ماسه و یا قلوه سنگ با سطح آب نزدیک به سطح زمین حفر شده و در شبکه تامین آب شرب استفاده می شود.
فرایند حفر این چاه با حفاری یک حلقه چاه قائم دستی به قطر 2 تا 5 متر و تا عمق چند متر زیر سطح آب بمنظور انباشت آب ورودی از گالری های افقی آغاز می شود سپس دیواره و کف این چاه را با بتن عایق بندی و مستحکم می‌ کنند، سپس گالری های افقی متعدد در جهات مختلف و با شیب خیلی ملایم و به اندازه های محتلف حفر می کنند که این گالری ها ممکن است به بیش از 100 متر هم برسد.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب(آبفا) استان اصفهان روز چهارشنبه به نقل از هاشم امینی افزود: وقوع خشکسالی اخیر منجر شد که در 10 سال گذشته تنها 22 ماه در طول این مدت در بستر زاینده رود آب جاری بوده است و خشکی رودخانه زاینده رود تأثیر بسزایی در کاهش آبدهی چاه های فلمن داشته است.
وی که در جلسه ای با حضور معاون امور آب و آبفا وزارت نیرو و نمایندگان مجلس در محل مرکز پایش و راهبری تأسیسات آب و چاههای فلمن استان اصفهان سخن می گفت، افزود : آبدهی چاه های فلمن و متفرقه حدود 3 هزار و 200 لیتر در ثانیه بوده که هم اکنون این رقم به 240 لیتر در ثانیه کاهش یافته است. این درحالیست که چاه های متفرقه و فلمن یکی از منابعی بودند که نقش بسیار مهمی در تأمین آب شرب مردم در نقاط مختلف داشتند.
مدیرعامل آبفا استان اصفهان اظهارکرد: هم اکنون آب شرب بیش از 4 میلیون نفر در قالب 56 شهر و 300 روستا از طریق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ تأمین می شود به گونه ای که می توان گفت آب شرب اهالی باغ بهادران در غرب تا انارک در شرق استان اصفهان که در فاصله ای بیش از 400 کیلومتری یکدیگر قرار دارند بوسیله سامانه آبرسانی باباشیخعلی تأمین می شود.
امینی اضافه کرد: افق طرح سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ در سال 87 به پایان رسیده، چرا که بدلیل ظرفیت محدود تونل اشترجان نهایت ظرفیت آبرسانی از تصفیه خانه باباشیخعلی 12.5 مترمکعب در ثانیه است و این درحالیست که هرساله بر جمعیت اصفهان که در واقع متقاضیان آب شرب هستند افزوده می شود و این افزایش روزافزون جمعیت نیاز آبی جهت تأمین آب شرب را به14.5 مترمکعب در ثانیه افزایش داده است.
او کمبود 3 مترمکعب آب درثانیه را یکی ازچالش های اساسی تأمین آب شرب مردم استان اصفهان دانست و گفت: باتوجه به ظرفیت محدود انتقال آب از تصفیه خانه آب بابا شیخعلی و نیز کاهش چشم گیر آبدهی چاه های فلمن و متفرقه، آبرسانی به مشترکان در حال افزایش اصفهان بسیار دشوار شده است.
امینی با بیان اینکه احداث واحدهای مسکن مهر بی تأثیر در افزایش جمعیت اصفهان نبوده است ، گفت: با احداث واحدهای مسکن مهر در اصفهان آبرسانی به جمعیت 100 هزار نفری در برخی از نقاط اصفهان در دستور کار قرار گرفت که این مهم به رغم محدودیت شدید منابع آبی اجرایی شد.
وی آبرسانی پایدار به مشترکان را یکی از اهداف اساسی شرکت آبفا استان اصفهان برشمرد و اعلام کرد: با وجود اینکه 10 سال از افق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ می گذرد و از سویی استمرار پدیده خشکسالی موجب خشکی دیگر منابع آبی از جمله چاه های فلمن و متفرقه شده، اما با این وجود آب شرب مردم اصفهان به صورت پایدار تأمین شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان افزود: این مهم با بهره گیری از فناوریهای نوین در امر آبرسانی و تعهد و تخصص نیروی انسانی بود که در این زمینه می توان به استفاده از سیستم تله متری، سیستم تله کنترل، پایش آنلاین و هوشمند شبکه انتقال و توزیع آب، اصلاح 120 خطوط شبکه فرسوده انتقال آب اشاره کرد.
وی یادآوری کرد: همچنین فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در میان قشرهای مختلف جامعه مؤثر در مدیریت مصرف در اصفهان بوده است اما با این وجود باید گفت تأمین آب شرب پایدار مردم اصفهان بدون هیچگونه اما و اگر به رغم افزایش روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی از طریق راه اندازی سامانه دوم آبرسانی میسر می شود.

*** صرفه جویی روزانه 1.5 لیتر برای عبور از تابستان داغ بدون قطعی آب
به گزارش ایرنا، گزارشها حاکیست که اگر چهار میلیون نفر ساکنان استان اصفهان در شبانه روز تنها یک و نیم لیتر آب صرفه جویی کنند حدود 6 میلیون لیتر از مصرف آب کاسته می شود و این عدد چشمگیر و بزرگی است که با آن می توان از تابستان داغ امسال بدون جیره بندی و قطعی آب گذر کرد.
در 93 شهر استان اصفهان که جمعیتی افزون بر چهار میلیون نفر را در خود جای داده و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان است اگر به طور استاندارد برای هر نفر در شبانه روز 150 لیتر مصرف آب در نظر بگیریم و هر نفر 1.5 لیتر یعنی معادل یک بطری نوشابه خانواده مصرف خود را کاهش دهد در شبانه روز 6 میلیون لیتر مصرف آب در استان کاهش می یابد که این میزان می تواند تأمین آب را برای 40 هزار نفر امکان پذیر سازد.
کاهش مصرف آب به اندازه روزانه 1.5 لیتر براحتی امکان پذیر است و هر شهروندی می تواند در زمان استحمام، شستشوی ظرف و لباس، آبیاری باغچه وهرنوع فعالیت روزمره از پس آن و حتی بیشتر از آن برآید.
همچنین استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها( درفشان) سردوش ها، فلاش تانک های کم مصرف دوحالته، محدودکننده های جریان آب (رگولاتورها) شیرآلات اهرمی، شیرآلات الکترونیکی و اتوماتیک می تواند نقش اساسی در کاهش مصرف آب ایفا کند.
بنابراین همکاری همه مشترکان و شهروندان در مصرف آب در تابستان سال جاری، می تواند ما این خطه را از تنش های آبی، به خوبی عبور دهد.
با توجه به اینکه استان اصفهان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مردم در بخش های مختلف نیز تنش آبی را حس کرده و می کنند به نظر می رسد صرفه جویی در مصرف آب فقط نباید منحصر به هفته صرفه جویی در مصرف آب باشد و در این راستا، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در حوزه آب شرب معتقد است در مقاطع مختلف مصرف بهینه آب باید مدنظر قرار گیرد.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.