به گزارش ایرنا،هجوم جدی ریزگردها به اصفهان از 48 ساعت گذشته تاکنون بطور جدی سلامت شهروندان استان را مورد تهدید قرار داده است.
این خطه کم آب و خشک در محاصره 16 کانون بحران ریزگرد به مساحت یک میلیون و 90هزار هکتار قرار دارد.
کارشناس آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت وگو با ایرنا به افزایش انتشار آلاینده ها و ریزگردها در هوای استان از صبح روز گذشته (چهارشنبه) اشاره کرد و گفت: این میزان تا اواسط روز به عدد 222 رسید.
محمود زارع افزود: از ساعت 21 تا 23 چهارشنبه انتشار میزان آلاینده ها در هوا به نقطه اوج خود رسید که این روند تا ساعت پنج صبح امروز (پنجشنبه) ادامه داشت و از ساعت 7 تاکنون تاحدی وضعیت آرام تر شده است.
کارشناس آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: میانگین شاخص کیفی هوای اصفهان از ۲۴ ساعت منتهی به ساعت 7صبح امروز پنجشنبه 22 تیرماه با میانگین 237 (AQI ) در وضعیت بسیار ناسالم ثبت شده است.
وی یادآوری کرد: ذرات معلق موجود در هوا از نوع 2 و نیم میکرون است که به لحاظ ریز بودن براحتی در سیستم تنفسی و خون نفوذ می کند.

** گرد و غبار اصفهان با منشاء داخلی و خارجی **
مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: افزون بر منشاء خارجی، فعال شدن کانون های داخلی در ایجاد پدیده گرد و غبار که از روز گذشته این استان را فراگرفت، تاثیرگذار بوده است.
حسن خدابخش افزود: اداره کل هواشناسی استان اصفهان 2 روز قبل در اطلاعیه ای نسبت به وزش باد شدید و به نسبت شدید در نیمه شمالی بویژه شمال شرق استان و فعال شدن کانون های ایجاد گرد و غبار این مناطق هشدار داده بود.
وی افزود: خشکسالی های مداوم موجب شده تا کانون های ایجاد گرد و غبار در نواحی استان بویژه شرق اصفهان در پی وزش باد فعال شوند.
خدابخش ادامه داد: وزش باد در شمال و شمال شرق اصفهان همزمان با انتشار گرد و غبار با منشاء خارجی از نیمه جنوبی کشور موجب شد تا اصفهان بیشتر از سایر استان ها پس از خوزستان و ایلام، هجوم ریزگردها و گرد و غبار را احساس کند.

**توصیه های ایمنی برای پیشگیری از عوارض ریزگردها**
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر جدی گرفتن توصیه های ایمنی در شرایط آلودگی هوا با منشاء ریزگرد ها گفت: شهروندان تا حد ممکن باید از فعالیت خارج از منزل خودداری کنند.
مهدی رفیعی افزود: اجتناب از ورزش های سنگین بویژه برای افرادی که دارای زمینه مشکلات تنفسی هستند، ضروری است.
وی بسته نگهداشتن در و پنجره منازل و استفاده از کولر و سیستم تهویه داخلی را در این شرایط ضروری دانست و گفت: افرادی که دارای بیماری و یا نشانه هایی از بیماریهای تنفسی، سرفه، خس خس کردن و درد در قفسه سینه دارند باید با مراجعه به مراکز درمانی پیشگیر وضعیت خود باشند.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: خوردن مایعات بویژه آب و شیر کم چرب می تواند باعث کاهش و یا رفع آلودگی ها در بدن شود.
وی در پایان بر استفاده از ماسک های فیلتر دار از نوع 'N99' بدلیل فیلتر خاص در جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل بینی و دهان تاکید کرد.

**شدت گرد و غبار کاسته می شود**
تحلیل نقشه های هواشناسی نشان می دهد که با کاهش وزش باد در ساعات آینده ، شدت گرد و غبار کاهش می یابد.
امروز برای مناطق غربی استان احتمال بارندگی توام با رعد و برق پیش بینی می شود.
احتمال می رود در مناطق مرکزی استان نیز بارش های بسیار پراکنده و ضعیف انجام شود.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.