به گزارش ایرنا، زهراحمدی پور عصر روز دوشنبه در حاشیه بازدید از چند اثر تاریخی در کاشان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پرونده شهر یزد با وجودی که دارای ویژگی هایی برای ثبت جهانی بود و با توجه به ضوابط یونسکو برای ثبت جهانی زمان زیادی به طول کشید.
وی افزود: ثبت یک شهر با فضای زنده و قابل سکونت، معیارهای ویژه ای است و معرفی ویژگی ها و توانمندی های شهر یزد به درازا کشید تا بتوانیم نظر سازمان یونسکو را جلب کنیم و هم اکنون شهری مانند یزد در دستور کار نداریم.
کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود که درکراکوف لهستان در هفته جاری برگزار شد، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.
با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید که بیش از ٧٠٠ هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.
معاون رئیس جمهوری عن چنین با اشاره به این که هم اکنون اثرهای زیادی برای ثبت جهانی در دستور کار داریم، خاطر نشان کرد: می توانیم در فهرست موقت 10 درخواست ارائه بدهیم که امکان تمدید آن نیز وجود دارد.
به گفته وی پرونده های زیادی به فراخور ارزیابی یونسکو در فهرست ثبت داریم که اورامان، محور شهر ساسانی و جنگل های ارسباران از جمله آن ها است.
احمدی پور هم چنین در خصوص منطقه کاشان نیز تصریح کرد: شهر کاشان با مجموعه خانه های تاریخی و میراث فرهنگی خاص ماننده محوطه باستانی سیلک و شهر زیر زمینی نوش آباد مجموعه منحصر به فردی است که این منطقه را متمایز می کند.
وی تاکید کرد: حفظ و حراست از اثرهای تاریخی، مرمت و احیای آنها جزو ظرفیت هایی است که می تواند کاشان را به قطب گردشگری تبدیل کند و درخواست ما نیز این است که بتوانیم با بهره گیری از این توانمندی ها کاشان تبدیل به مقصد گردشگری شود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هم چنین با اشاره به بخش های کویری منطقه کاشان، یادآور شد: منطقه کویر، نوع ساخت، تکنولوژی ساخت و مصالح مورد استفاده موجب ایجاد همزیستی مسالمت آمیز بین انسان و طبیعت شده است.
وی اقلیم کاشان را مانند اقلیم یزد بیان کرد و افزود: آثار خاص این شهر در نوع زندگی کمک کرده است که مردم با وجود محدودیت ها، این نوع زیست خود را در طول تاریخ به طور مستمر ادامه دهند و بناهای واجد اثر و خاص تاریخی، فرهنگی را ایجاد کنند و کاشان نیز از نوع ویژگی برخوردار است.
احمدی پور هم چنین با تاکید بر احیای صنایع دستی خاص منطقه فرهنگی کاشان در کنار احیا و بازسازی خانه های تاریخی، ابراز امیدواری کرد کاشان بتواند یکی از قطب های خوب گردشگری کشور باشد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این سفر یک روزه از مجموعه باغ تاریخی فین، خانه تاریخی بروجردیها، عامریها و مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان نیز دیدن کرد.
افزون بر 1700 اثر تاریخی با ارزش در شهرستان کاشان شناسایی شده که تاکنون 320 بنای آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.