به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان ، محمد ولید مغربی اظهار کرد: کارخانه سیمان اصفهان از سال 1337 در شهرستان فلاورجان به بهره برداری رسیده است، این کارخانه دارای سه کوره، 500، 700 و 2000 تنی است و روزانه 3.2 تن کلینگر تولید می کند.
وی با بیان اینکه این کارخانه به دلیل انتشار آلودگی زیست محیطی در سال 1393 در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت ، گفت: با اجرای پروژه های زیست محیطی شامل احداث و نصب یک دستگاه بگ هاوس برای کوره 2 هزار تنی، نصب و راه اندازی سامانه تصفیه فاضلاب ، تعطیل کردن واحد سنگ شکن و تامین مواد اولیه خارج از کارخانه، آسفالت محوطه و پارکینگ ها، استفاده از تانکر آب پاش جهت کنترل غبار جاده ها، از فهرست صنایع آلاینده خارج شد.
مغربی اظهارکرد: کارخانه سیمان اصفهان دارای دو سامانه الکتروفیلتر روی کوره های 500 تنی و 700 تنی و سیستم الکترو فیلتر و بگ هاوس روی کوره 2000 تنی است و تبدیل الکترو فیلتر کوره 700 تنی به بگ هاوس نیز دردست اقدام است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فلاورجان افزود: این کارخانه دارای سه سامانه سنجش آنلاین ذرات معلق برای خروجی کوره ها، آسیاب سیمان و سرد کن است که نصب دو دستگاه سنجش آنلاین دیگر نیز در درست اقدام است.
وی تصریح کرد: انتقال واحد سنگ شکن به فاصله حداقل هزار متری از محل قبلی با هدف ایجاد فاصله از مراکز مسکونی و جایگزینی آن به سامانه سنگ شکن مدرن مجهز به غبار گیر ، خرید تجهیزات غبار روبی مکانیزه، سامان دهی دپوهای قدیمی خاک در اطراف و محوطه کارخانه، توسعه فضای سبزبا خرید 80 واحد مسکونی و زمین مجاور کارخانه و تبدیل آن به فضای سبز ، حذف خاک برگشتی کارخانه و استفاده از آن در خط تولید از دیگر اقدام های زیست محیطی این واحد است.
مغربی گفت: تبدیل غبار گیر به بگ هاوس اقدامی بسیار موثر است که به همراه پایش آنلاین می توان از رعایت استانداردهای زیست محیطی اطمینان خاطر حاصل کرد.
وی تاکید کرد: سیمان اصفهان کارخانه ای قدیمی است که به دلیل توسعه شهری در فاصله کمی از مراکز مسکونی قرار دارد و همانند سایر کارخانه های تولیدی ممکن است در فرایند تولید به صورت مقطعی دچار مشکل شود به عنوان مثال پاره شدن کیسه های بک هاوس یا قطعی برق الکتروفیلتر در سنوات گذشته چندین بار گزارش شده اما بلا فاصله با اخطار محیط زیست نسبت به رفع ایرادات اقدام شده که امری معمول است.
مغربی با بیان اینکه کارخانه سیمان اصفهان در مجموع 6 دستگاه الکتروفیلتر فعال دارد گفت: به دلیل ایجاد و انتشار گرد وغبار حاصل از بخش بارگیری کلینگر اخیرا اخطار رفع آلودگی برای واحد مذکور از طرف این اداره صادر شده و دردست پیگیری است ولی درمجموع وضعیت زیست محیطی کارخانه مطلوب است.
وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با حساسیت و دقت بسیار زیادی این مجموعه و سایر کارخانجات را تحت رصد داشته و در صورت لزوم بدون هیچ گونه اغماضی با واحد های آلاینده محیط زیست برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.
پ/8114/خبرنگار: امیرحسین اکبری- دریافت کننده:کاظم قانع -انتشار : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.