به گزارش ایرنا، همکاری در مدیریت مصرف آب، می تواند ما را از تنش آبی در تابستان سال جاری در استان اصفهان عبور دهد و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان متولی تامین این آب حیاتی به همه شهروندان و مشترکان است.
در 93 شهر استان اصفهان که جمعیتی افزون بر چهار میلیون نفر را در خود جای داده و تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان است اگر به طور استاندارد برای هر نفر در شبانه روز 150 لیتر مصرف آب در نظر بگیریم و هر نفر 1.5 لیتر یعنی معادل یک بطری نوشابه خانواده مصرف خود را کاهش دهد در شبانه روز 6 میلیون لیتر مصرف آب در استان کاهش می یابد که این میزان می تواند تأمین آب را برای 40 هزار نفر امکان پذیر سازد.
کاهش مصرف آب به اندازه روزانه 1.5 لیتر براحتی امکان پذیر است و هر شهروندی می تواند در زمان استحمام، شستشوی ظرف و لباس، آبیاری باغچه وهرنوع فعالیت روزمره از پس آن و حتمی بیشتر از آن برآید.
همچنین استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها( درفشان) سردوش ها، فلاش تانک های کم مصرف دوحالته، محدودکننده های جریان آب (رگولاتورها) شیرآلات اهرمی، شیرآلات الکترونیکی و اتوماتیک می تواند نقش اساسی در کاهش مصرف آب ایفا کند.
بنابراین همکاری همه مشترکان و شهروندان در مصرف آب در تابستان سال جاری، می تواند ما این خطه را از تنش های آبی، به خوبی عبور دهد.
با توجه به اینکه استان اصفهان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و مردم در بخش های مختلف نیز تنش آبی را حس کرده و می کنند به نظر می رسد صرفه جویی در مصرف آب فقط نباید منحصر به هفته صرفه جویی در مصرف آب باشد و در این راستا، شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در حوزه آب شرب معتقد است در مقاطع مختلف مصرف بهینه آب باید مدنظر قرار گیرد.
در همین ارتباط مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه بحران کمبود آب در این استان از 10 سال گذشته، شدت یافته است افزود: سال آبی جاری نیز با وجود بارش‌ های مناسب در مناطق مختلف کشور، فلات مرکزی ایران با بارش کمی مواجه شد و به همین دلیل، پنج هزار و 400 لیتر بر ثانیه از میزان آب کم در این استان شده است.
هاشم امینی افزود: بیش از 93 شهر در استان تحت پوشش آب و فاضلاب شهری هستند که 85 درصد آب شرب آنها از زاینده ‌رود و 15 درصد نیز از چشمه ‌ها و قنوات تأمین می‌ شود.
امینی با بیان اینکه از سال 89 تا 95 بیش از 500 هزار واحد به آمار مصرف کنندگان آب شرب اضافه شد، افزود: در چهار سال گذشته 124 حلقه چاه در استان اصفهان خشک و از چرخه تامین آب خارج شد و با توجه به اینکه هیچ منبع جدید آب شربی افزوده نشده، تامین آب شرب با مدیریت توزیع و مصرف انجام می شود.
به گفته امینی میزان آب بدون درآمد در استان اصفهان از 31 درصد به 17 درصد کاهش یافته است همچنین سرانه مصرف آب در بخش مسکونی به ازای هر نفر در شبانه ‌روز از 189 لیتر در سال 95 به 151 لیتر رسید.
وی با بیان اینکه مردم برای هر متر مکعب آب 400 تومان پرداخت می کنند، افزود: این در حالیست که برای هر مترمکعب بیش از یکهزار تومان هزینه می‌ شود و با اینحال امسال تعرفه‌ ها افزایش نمی یابد.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.