دولت یازدهم در برنامه های اقتصادی خود برای خارج کردن واحدهای تولید از رکود، چندین طرح را به اجرا گذاشت که رونق و رفع موانع تولید و ارائه بسته های حمایتی و تسهیلات مالی به صنایع کوچک و متوسط از جمله این طرح هاست.
به گزارش ایرنا، رضا رحمانی روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن استان اصفهان که در محل سالن نگین نقش جهان برگزار شد، افزود: هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای طرح رونق تولید، تزریق یا توزیع پول بین بنگاه های اقتصادی نبود بلکه توجه جدی به مشکل های اساسی واحدهای تولیدی از جمله تامین سرمایه در گردش و منابع مالی و رفع آنها بود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 160 هزار میلیارد ریال و امسال 200 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح رونق تولید و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شده است، افزود: به دلیل موفق بودن، بودجه این طرح در سالجاری افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح رونق تولید، بانک های دولتی همکاری خوبی داشتند اما عملکرد بانک های خصوصی ضعیف بود، تصریح کرد: در مجموع برآیند کلی اجرای طرح رونق تولید، خوب و مثبت بود.
رحمانی افزود: رصدی که خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این زمینه انجام داد موید موفقیت طرح و افزایش اشتغال در بین واحدهای دریافت کننده بسته های حمایتی است.
قائم مقام وزیر صنعت گفت: امسال علاوه بر تامین منابع مالی، 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز برای نوسازی و بازسازی پنج هزار واحد صنعتی در نظر گرفته شده که در شرایط کنونی یکی از ضرورت های صنایع کشور است.
وی با تاکید بر اینکه استان ها نباید این فرصت را از دست بدهند، افزود: امسال 100 هزار واحد صنف تولیدی و خدمات فنی و مهندسی را نیز در برنامه رونق تولید قرار داده ایم.
رحمانی با بیان اینکه طرح رونق تولید یکی از 44 طرح اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، گفت: یکی دیگر از این طرح ها، کاهش مصرف انرژی در 10 کالای پر مصرف کشور مانند خودرو، یخچال، کولر و بخاری گازی است.
وی یکی دیگر از طرح های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت را حمایت از 6 هزار طرح صنعتی جدید با پیشرفت بالای 60 درصد اعلام کرد و گفت: اولویت ما در نوسازی و اجرای طرح رونق با واحدهای صادرات محور است بطوریکه سال گذشته 30 شرکت تخصصی صادرات در کشور ایجاد شد.
قائم مقام وزیر صنعت همچنین با اشاره وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد 450 هزار فرصت شغلی هدفگذاری کرده است، اظهار کرد: این فرصت ها شامل 50 هزار فرصت شغلی از محل اجرای طرح هایی مانند طرح رونق تولید، 120 هزار فرصت شغلی از محل راه اندازی 6 هزار واحد صنعتی جدید و 250 هزار فرصت شغلی از محل صنوف ایجاد خواهد شد.
رحمانی با بیان اینکه ما قبول داریم هنوز مشکل هایی در بخش صنعت کشور از جمله مباحث مربوط به مالیات وجود دارد، گفت: از طرفی دولت یازدهم بخش صنعت را با رشد منفی 10.5 درصد و نرخ تشکیل سرمایه منفی 40 درصد تحویل گرفت و با وجود همه این مشکل ها توانست بر تحریم ها پیروز شود.
وی تاکید کرد: امروز ادعا داریم که تصمیم های ما درست؛ و همه آنها بر اساس مطالعات و کار کارشناسی و هوشمندانه اتخاذ شده است.
قائم مقام وزیر صنعت همچنین با اشاره به تدوین برنامه راهبردی و اولویت های صنایع کشور توسط وزارت صنعت و بر اساس سند آمایش سرزمین و تحویل آن به هیات دولت، تصریح کرد: تلاش می کنیم این برنامه در همین دولت یازدهم تصویب و برای اجرا ابلاغ شود.
رحمانی با اشاره به اینکه حدود یکصد رشته صنعتی در کشور وجود دارد، افزود: در این برنامه راهبردی، صنایع اولویت دار در هر استان مشخص شده است. بعنوان مثال در استان اصفهان صنایعی مانند شیشه و محصولات آن، تجهیزات پزشکی، دارو، نانو، هوا وفضا، تجهیزات صنعتی، لیزر و اپتیک، ماشین سازی، ریخته گری، منسوجات، قطعات خودرو، لوازم خانگی و صنایع غذایی برای توسعه استان در اولویت قرار دارند.
وی با اشاره به صنایعی مانند تولید فولاد نیز تصریح کرد: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی، کامل کردن زنجیره برخی صنایع مانند فولاد است بطوریکه همه مراحل آن از سنگ تا قطعه سازی را در کشور داشته باشیم تا اگر تحریم هم شدیم، زنجیره تامین آن بطور کامل در اختیار خودمان باشد.
قائم مقام وزیر صنعت همچنین اصفهان را یکی از استان های پیشرو و موفق در اجرای طرح رونق تولید در کشور خواند.

*** تثبیت 77 هزار فرصت شغلی در استان اصفهان
استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به رتبه نخست استان اصفهان در توسعه یافتگی صنعتی و معدنی با دیدگاه زیست محیطی و فرا توسعه ای گفت: بازسازی و نوسازی صنایع، توسعه صنایع با فناوری برتر و دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، تکمیل زنجیره فعالیت های معدنی و جذب سرمایه گذاری خارجی از اولویت های این استان است.
رسول زرگرپور با اشاره به اینکه مشکل اصلی بخش صنعت استان اصفهان در سال 92، رکود و بیکاری بود، افزود: نخستین اقدام ما برای رفع این مشکل ها تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود بطوریکه 90 درصد از مشکل های داخل استان مانند مسائل مربوط به بیمه، مالیات، بانک ها و محیط زیست در این شورا حل شد.
وی از تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بنابر تاکید رئیس جمهوری در سال 94 بعنوان دومین اقدام نامبرد و گفت: این کارگروه با برگزاری 407 جلسه 2 هزار و یکصد پرونده را بررسی و یکهزار و 500 مصوبه را اجرایی کرده است که مهمترین نتیجه آن تثبیت 34 هزار فرصت شغلی در استان اصفهان است.
استاندار اصفهان سومین اقدام را ارائه بسته های حمایتی بیان کرد و گفت: این طرح از خرداد پارسال ابلاغ شد و چهار هزار و 672 واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در استان اصفهان برای برخورداری از این بسته حمایتی ثبت نام کردند که 2 هزار و 725 مورد آنها تصویب شد.
وی با بیان اینکه تا پایان سال 95 حدود یکهزار و 160 واحد تولیدی در استان اصفهان هشت هزار و 900 میلیارد ریال تسهیلات در قالب این طرح دریافت کردند، افزود: بانک ها نیز بطور مستقیم تسهیلاتی به ارزش 9 هزار و 300 میلیارد ریال برای یکهزار و 181 واحد در نظر گرفتند.
استاندار اصفهان با اشاره به ارائه تسهیلات مالی به صنایع بزرگ این استان نیز گفت: 53 واحد صنعتی بزرگ استان بیش از 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دریافت کردند که منجر به تثبیت 43 هزار فرصت شغلی شد.
زرگرپور ادامه داد: در مجموع اقدام های حمایتی انجام شده از واحدهای تولیدی در استان اصفهان طی 2 سال گذشته منجر به تثبیت 77 هزار فرصت شغلی و پرداخت 28 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات و بسته های حمایتی شد.
وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از واحدهای صنعتی استان اصفهان در رکود است، تصریح کرد: این واحدها مشکل های مختلفی دارند. در برخی موارد صاحبان کارخانه ها از جمله کاشی نیلو، کاشی اصفهان و پلی اکریل، منابع مالی آنها را برداشته و رفته اند و مشکل های آنها از جمله بیکار شدن کارگران و پرداخت نشدن حقوق آنها را برای ما و دولت باقی گذاشته اند.
وی با تاکید بر اینکه لازم است آمار درستی از صنایع و وضعیت آنها منتشر شود و در این زمینه بزرگنمایی نشود، خاطرنشان کرد: امسال نیز دولت پنج بسته جدید حمایتی از واحدهای تولیدی و صنعتی و اصناف در نظر گرفته که گویای عزم جدی دولت برای حل مشکل های این بخش است.
در این مراسم از حدود 25 واحد صنعتی نمونه، سه پیشکسوت صنایع معدنی و حدود 10 شرکت نمونه در زمینه بهره برداری و اکتشاف معدن استان اصفهان تجلیل بعمل آمد.
اصفهان با 9 هزار و یکصد واحد صنعتی با سرمایه گذاری 213 هزار میلیارد ریال و اشتغال 261 هزار تَن، صنعتی ترین استان کشور است.
در این استان پروانه بهره برداری برای 792 معدن با سرمایه گذاری چهار هزار و 705 میلیارد ریال و ظرفیت استخراج 47 میلیون تُن در سال و اشتغال 9 هزار و 133 نفر صادر شده است.
استان اصفهان همچنین دارای 24 اتاق اصناف، 601 اتحادیه صنفی و 159 هزار واحد صنفی است.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.