به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، نزدیک به یک سال است که طرح سه ‌شنبه ‌های بدون خودرو در خیابان چهارباغ اصفهان، به همت پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان راه‌اندازی شده و این محور تاریخی در روزهای سه‌ شنبه به یک پیاده راه تبدیل می‌شود تا گامی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان برداشته شود.
پس از اجرای این طرح، شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی وارد این عرصه شده و محصولات مختلف خود را اعم از دوچرخه‌ و موتورسیکلت‌های برقی در روزهای سه شنبه مورد نمایش همگان قرار دادند.
موتورسیکلت آتش ‌نشان، تردمیل دوچرخه و اخیرا نیز 'کالسکه دوچرخه برقی' از طرح‌هایی است که توسط شرکت‌های دانش بنیان در طرح سه‌ شنبه ‌های بدون خودرو عرضه شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان پیرامون استفاده از کالسکه های برقی، گفت: به غیر از بحث دوچرخه که انواع و اقسام آن در چهارباغ عرضه می‌شود، پیش از این رونمایی از تردمیل دوچرخه‌ای را داشتیم و اخیرا از کالسکه برقی در چهارباغ رونمایی شد.
علیرضا صلواتی افزود: کالسکه برقی به همت کارشناسان اصفهانی طراحی و ساخته شده است و تلاش بر این است که این کالسکه هویت ساز باشد و بتوانیم به اصفهان قدیم بازگردیم.
وی اضافه کرد: قصد ما این است که هر هفته از رویدادهای حمل و نقل پاک رونمایی کنیم.
صلواتی ادامه داد: با توجه به ساخت وسایل حمل و نقل پاک که در اصفهان در حال ساخت است، هدفمان در آینده ساخت خودروهای کلاسیک و قطار برقی است تا این وسایل جدید را نیز به خیابان چهارباغ اضافه کنیم.
وی یادآور شد: همه این وسایل برای این است که در آینده بتوانیم حمل و نقل پاک چهارباغ را تامین بکنیم و برای شهروندان حامی باشیم.
صلواتی درباره مزیت کالسکه برقیریال گفت: مزیت وسایل حمل و نقل برقی این است که علاوه بر حمل و نقل پاک، عبور و مرور را برای خانواده‌هایمان تسهیل می‌کند.
وی افزود: امیدوارم تا هفته آینده بتوانیم خودروهای کلاسیک برقی را در چهارباغ رونمایی کنیم که بدون هیچگونه آلودگی صوتی و هوایی حمل و نقل همشهریان را در چهارباغ انجام دهد.
صلواتی از راه اندازی قطار برقی در تابستان امسال در چهارباغ خبر داد و افزود: این وسیله نقلیه هم عبور و مرور همشهریان را تسهیل می‌کند و هم خاطره‌‌ساز می شود.
وی درباره تولید انبوه کاسکه برقی گفت: کالسکه برقی که به همت کارشناسان اصفهانی طراحی و ساخته شده است، بصورت آزمایشی تولید شده و نمونه اولیه آن اکنون در چهارباغ در حال گذران مراحل آزمایشی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان افزود: بی شک طراحی و ساخت این وسیله ادامه و توسعه پیدا می کند و امیدواریم در آینده ای نزدیک، این وسیله نقلیه در چهارباغ و دیگر پیاده‌ روهای شهر از جمله میدان نقش‌ جهان و میدان امام علی مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: رونمایی از این‌ونه طرح‌ها انگیزه ‌ای شد تا مدل ‌های مختلف حمل و نقل پاک مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد و برنامه های سه ‌شنبه های بدون خودرو خیابان چهارباغ علاوه بر رویکرد فرهنگی، رویکرد علمی- پژوهشی نیز پیدا کند.
از دیرباز کالسکه به عنوان یک وسیله تفریحی و توریستی در اصفهان مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون با توجه به پیاده راه شدن چهارباغ طرح کالسکه برقی به صورت آزمایشی رونمایی شد تا پس از طی مراحل مختلف به عنوان یک وسیله توریستی ( گردشگری) مورد بهره برداری قرار گیرد.
این وسیله به عنوان مدل حمل و نقل پاک ظرفیت جابجایی سه نفر را دارد که برای تزیینات آن نیز پیشنهادهای مختلفی شده است.
این طرح مورد توجه و استقبال مردمی قرار گرفته و نظرات مختلف کارشناسی بر روی آن قرار گرفته و در آینده به تولید انبوه می‌ رسد.
بنا به گزارش پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان، کالسکه برقی با کارکرد گردشگری به عنوان پنجمین وسیله حمل نقل برقی در خیابان چهارباغ اصفهان رونمایی شده است و در آینده نزدیک همزمان با پیاده راه شدن خیابان چهارباغ اصفهان بطول 800 متر، این وسله نقلیه در این مسیر مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
نشان و شعار پویش مردمی ترافیک اصفهان با عنوان 'هوای اصفهان را داریم' از 15 اردیبهشت سال 95 در مجموعه فرهنگی باغ غدیر اصفهان رونمایی و عملیات اجرایی این طرح آغاز شد.
براساس این طرح، خیابان 'چهارباغ' اصفهان روزهای سه‌ شنبه خالی از خودرو و پیاده راه می شود و شهروندان بوسیله دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی جابه جا می شوند.
این پویش با رویکرد فرهنگ‌ سازی در حوزه ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی تدوین شده است.
ت/ 7153 / 2093 ** خبرنگار: هدا استکی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.