به گزارش ایرنا، روابط عمومی شوراهای حل اختلاف استان اصفهان روز یکشنبه به نقل از ' سید مهدی رستگاری ' اضافه کرد: در سال نود و چهار، 24درصد و در سال گذشته 26 درصد از پرونده های حل اختلاف استان اصفهان به صلح و سازش منجر شد.
وی میانگین صلح و سازش در سطح کشور را 31 درصد اعلام کرد و در عین حال افزود: میزان صلح و سازش در شهرستان های سمیرم و فریدونشهر فراتر از میانگین کشوری است و به حدود 60 درصد هم می رسد.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان میزان صلح و سازش در شهرستان اصفهان را حدود 20 درصد اعلام کرد و افزود: در شهرستان هایی که مهاجر پذیری کمتر و حالت بومی بیشتری دارند، تمایل به صلح و سازش بیشتر است.
وی از برقراری صلح و سازش بعنوان رسالت شوراهای حل اختلاف نامبرد و افزود: ما این موضوع را در زندان هم گسترش دادیم و با استفاده از ظرفیت زندان، شورای حل اختلاف را به ریاست مدیرکل زندان در تمام زندان های استان تشکیل دادیم.
رستگاری اضافه کرد: در سال گذشته یک هزار و 798نفر از زندانیان با تلاش این شوراها آزاد شدند که آمار بالایی است.
وی با اشاره به تاثیر شوراهای حل اختلاف در کاهش مراجعات مردمی به محاکم قضایی گفت: حدود 40 درصد از پرونده هایی که قرار است در محاکم قضایی استان رسیدگی شود، توسط شوراهای حل اختلاف بررسی می شود.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان اصفهان با بیان اینکه رسوب پرونده ها در این شوراها بسیار کم است، گفت: تقریبا هر پرونده ای که به شوراها وارد می شود بلافاصله مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی دعاوی مالی، تامین دلیل و حصر وراثت را بیشترین پرونده های ارجاعی به شوراهای حل اختلاف استان اصفهان اعلام کرد.
رستگاری همچنین درباره نحوه گزینش اعضای شوراهای حل اختلاف گفت: گرچه قانونگذار اجازه داده است که از افراد دارای مدرک تحصیلی غیر مرتبط براساس توانایی فرد در زمینه صلح و سازش در ترکیب شوراها استفاده کنیم اما سعی کرده ایم افراد توانمند و دارای مدرک تحصیلی رشته های فقه و حقوق را برای شوراهای حل و اختلاف استان گزینش کنیم.
وی افزود: 96 درصد اعضای شوراهای حل اختلاف استان اصفهان دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و بصورت افتخاری در این شوراها فعالیت می کنند.
در استان اصفهان 310 شعبه شورای حل اختلاف فعال است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.