به گزارش ایرنا، رسول زرگرپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کل پرونده های مربوطه به قاچاق کالا و ارز در استان در سال گذشته 6 هزار و 123 فقره به ارزش بالغ بر یکهزار و 570 میلیارد ریال بود.
وی اظهار کرد: 83 درصد از کشفیات توسط نیروی انتظامی، 70 درصد توسط اداره کل اطلاعات و مابقی به همت سازمان صنعت و معدن، بازرسی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه ها صورت گرفت.
استاندار اصفهان، بخش اعظم کالاهای قاچاق در استان را به ترتیب لوازم خانگی، لوازم یدکی خودرو، مواد غذایی، طلا و مصنوعات، برنج، پوشاک، اسباب بازی، تلفن همراه و لوازم آرایشی و بهداشتی اعلام کرد.
وی با اشاره به اقلام مهم کشف شده در سال گذشته گفت: پارسال از پنج انبار در استان لوازم آشپزخانه شیشه و بلور به ارزش 40 میلیارد ریال کشف شد.
زرگرپور، کشف یکهزار و 52 دستگاه کولر گازی به ارزش 20 میلیارد ریال، یک محموله لوازم خانگی و همچنین فلزات گرانبها و تلفن همراه را از اقلام مهم کشف شده در سال گذشته در استان برشمرد.
وی گفت: از قاچاق کالا بعنوان اقتصاد پنهان، اقتصاد سیاه، اقتصاد مخفی، اقتصاد زیر زمینی و سایه نام برده می شود.
استاندار اصفهان با برشمردن اثرات قاچاق کالا افزود: قاچاق هم به مردم، تولید کنندگان، اصناف و در نهایت به حکومت خسارت و آسیب می رساند.
وی گفت: قاچاق انسان، مواد مخدر، دارو، ارز، اسلحه، مشروبات الکلی، اعضای بدن و بتازگی قاچاق خاک، انواع قاچاق در کشور ما محسوب می شود.
وی یادآور شد: در دسته بندی انواع قاچاق به عادی و ممنوعه می توان قاچاق انوع اسلحه، مشروبات الکلی و تجهیزات ماهواره ای را که با هدف خاص وارد کشور می شود را جزو کالاهای ممنوعه دانست.
زرگرپور برخی کالاها را شامل انواع لوازم آرایشی، بهداشتی و آشامیدنی را که با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد در زمره کالاهای قاچاق سلامت محور برشمرد.
وی با اشاره به انواع تبعات قاچاق گفت: پیامدهای اقتصادی قاچاق کالا شامل کاهش اشتغال و تضعیف تولید کننده داخلی، ضربه به واردات قانونی، کاهش درآمد دولت و سرمایه گذاری است.
استاندار اصفهان، تهاجم فرهنگی و مصرف گرایی را از پیامدهای اجتماعی و قانون گریزی، فساد مالی در سیستم دولتی و تقویت سیستم های مافیایی را از پیامدهای سیاسی قاچاق کالا و ارز برشمرد.
وی به فعالیت های وسیع کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اعضای این کمیسیون متشکل از نمایندگان 20 دستگاه اجرایی در استان هستند.
زرگرپور با بیان اینکه استان اصفهان در رده سه استان برتر کشور در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است افزود: در حال حاضر در سه گلوگاه اصلی استان شامل گلوگاه نایین در کنترل مواد مخدر، گلوگاه شهرضا در کنترل قاچاق کالا و گلوگاه بویین و میاندشت در کنترل قاچاق اسلحه، این مبارزه صورت می گیرد.
وی افزود: یکی از موضوعات مطرح، قاچاق سوخت است که خیلی سودآور است و تشخیص آن از لحاظ یارانه ای بودن یا نبودن، خیلی زمانبر است و این مسئولیت در کشور بر عهده سه استان از جمله اصفهان است.
استاندار اصفهان یادآور شد: در برنامه جامع راهبردی استان برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پنج راهبرد اصلی در دستور کار قرار دارد.
وی، سالم و شفاف سازی نظام گردش پول و ارز، بهبود و تسهیل جریان تجارت قانونی، ساماندهی و کنترل موثر مرزها و مبادی اصلی ورود و خروج کالا، افزایش خطر قاچاق کالا و ارز پیش از مبادی تا پیش از عرضه و ارتقای سهم و نقش ظرفیت های فرهنگی و پژوهشی در این زمینه را از راهبردهای مهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز برشمرد.
زرگرپور، همچنین افزایش پرونده های مرتبط با قاچاق کالا و ارز از سه هزار و 593 فقره پرونده در سال 93 به 6 هزار و 123 پرونده در سال 95 را بیانگر تلاش جدی در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون پنج مورد انهدام کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون تومان در استان صورت گرفته است.
زرگرپور به مردم توصیه کرد که با استقبال نکردن از خرید کالاهای قاچاق، یاریگر متولیان سنگر مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشند.
ت/6027*6994
خبرنگار: آرزو فلاح* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.