به گزارش ایرنا، این نشست علمی و فرهنگی با توجه به شهرت سبک اصفهانی در ادبیات فارسی و با حضور ، شاعران، نویسندگان و علاقه مندان به شعر و ادب برگزار ‌شد.
سبک ادبی هندی که مشهور به سبک اصفهانی بوده در زمینه نظم و نثر از سده دهم هجری ظهور و تداوم پیدا کرده است.
این نشست با هدف شناخت و تبیین ابعاد تاریخی، جغرافیایی و خواستگاه‌های ادبیات اصفهان، بررسی آثار و بزرگداشت چهره‌ها، بررسی و معرفی آثار نظم و نثر در حوزه ادبیات اصفهان، بازشناسی نقش ادبیات اصفهان و جایگاه آن در ادبیات معاصر و احیای یادمان‌های مکتوب نظم و نثر این حوزه ادبی برگزار شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان در این نشست گفت: برگزاری نشست ها و همایش مقام ادبی اصفهان از سال 94 مطرح شد و کارهای اجرایی آن از سال 95 کلید خورد.
حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی با بیان اینکه نخستین پیش همایش مقام ادبی اصفهان در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: این نشست، دومین برنامه مربوط به همایش است و همایش اصلی آبان امسال در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
وی اظهار کرد: این نشست به مناسبت سالگرد رحلت صائب تبریزی و برای گرامیداشت این شاعر و نویسنده بزرگ عصر صفوی برگزار شد.
میرزا محمّدعلی صائب تبریزی، بزرگترین غزل‌سرای سده یازدهم هجری قمری و نامدارترین شاعر زمان صفویه و صاحب سبک هندی (سبک اصفهانی) است که آرامگاه وی در محلی به نام خیابان صائب در کلانشهر اصفهان واقع است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: اتفاق های خوبی در محل آرامگاه صائب تبریزی افتاده و شهرداری اصفهان اقدام های زیادی برای زیباسازی این مکان انجام داده است.
ارزانی با بیان اینکه مقرر بود در این نشست از کتاب 'فروغ ادب' نوشته دکتر ریاحی نیز رونمایی شود، افزود: این کتاب به مراسم امشب نرسید و امید است تا یک ماه آینده رونمایی شود.
دبیر اجرایی همایش مقام ادبی اصفهان با بیان اینکه جایگاه شعری اصفهان در سبک عراقی و اصفهانی ستودنی است، اظهار کرد: در هر یک از نشست های مقام ادبی اصفهان به معرفی و تجلیل یکی از شاعران و اساتید این سبک ها پرداخته می شود تا بخشی از این گنجینه بزرگ به معرفی شناسانده شود.
این برنامه با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در آرامگاه صائب تبریزی برگزار ‌شد.
ت/3011 خبرنگار: آسیه معینی** انتشار: محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.