به گزارش ایرنا، استاندار اصفهان روز چهارشنبه در نشست خبری و به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در این باره گفت : از ابتدای تیرماه سال 95 تا کنون 36 تن و 700 کیلوگرم انواع مواد مخدر و روانگردان در این استان کشف شده است.
وی افزود: دراین مدت 21 هزار قاچاقچی، توزیع کننده، حامل، نگهدارنده و معتاد در استان دستگیر شدند و 220 باند بزرگ تهیه و توزیع نیز متلاشی و 780 دستگاه خودرو نیز توقیف شد.
به گفته زرگرپور، در سه ماه نخست امسال نیز 6 تن و 800 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد و 50 باند متلاشی و 8 هزار و 269 نفر دستگیر شدند.
وی افزود: 3 هزار و 300 نفر از معتادان متجاهر در ایام تعطیلات نوروز دستگیر شدند که این اقدام تاثیر زیادی در افزایش امنیت و کاهش سرقت‌های خرد در اصفهان به همراه داشت.
زرگرپور با بیان اینکه 64 درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، گفت: 20 درصد از آنان دارای تحصیلات عالیه و 22 درصد نیز در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند.
وی با اشاره به نرخ ابتلا به مواد مخدر در بین دانش‌آموزان گفت: نرخ ابتلا دانش آموزان به اعتیاد در کل کشور حدود یک درصد است.
زرگرپور با بیان اینکه کمتر از10 درصد از معتادان استان اصفهان را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: بیش از 90 درصد معتادان در استان اصفهان را مردان و 9.8 درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و 32 درصد معتادان استان اصفهان زیر 35 سال هستند.
زرگرپور میانگین نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور را 2.65 درصد و در اصفهان 1.91 درصد اعلام کرد استاندار اصفهان به کاهش 6 درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در مردان معتاد و افزایش 107 درصدی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در زنان معتاد اشاره کرد و گفت: در سال 1394، 13 زن معتاد و سال گذشته 27 زن معتاد به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه عامل زندانی شدن 54 درصد زندانیان اصفهان به دلیل اعتیاد است گفت : دولت یازدهم 2 رویکرد جدید ارائه آمار مواد مخدر به طور شفاف و استفاده از نهادهای مردمی برای جلوگیری از مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم پیشگیری از اعتیاد را به عنوان اصل در نظر گرفته است افزود: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یکی از اساسی ترین کارهای دولت یازدهم در این زمینه محسوب می شود.
وی گفت: نیروی انتظامی استان اصفهان در راستای مبارزه با مواد مخدر 102 نفر شهید و 47 نفر جانباز تقدیم نظام اسلامی کرده است.

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد در استان تحت پوشش بیمه قرار دارد، گفت:473 مرکز MMT و 9 مرکز DIS برای پوشش معتادان از نظر درمانی، بهداشتی و غذایی، فعالیت 2 مرکز سرپرست شبانه و 3 بیمارستان خورشید، فارابی و مدرس و یک مرکز خصوصی در منطقه زیار برای درمان اعتیاد در استان فعالیت می‌کنند.
استاندار اصفهان با اشاره به اجرای طرح کرامت در استان اصفهان تصریح کرد: طرح کرامت، طرحی جدید و ابتکاری توسط وزارت کشور است که در 2 شهرستان کشور به صورت پایلوت در حال اجراست.
وی افزود: این طرح توسط بسیج و در شهرستان ملایر استان همدان و شهرستان فلاورجان استان اصفهان در راستای مبارزه با مصرف مواد مخدر شروع به کار کرده که تا کنون نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز در این نشست گفت: تریاک، شیشه و هروئین به ترتیب بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص داده اند.
مصطفی هادی زاده اضافه کرد: یک مرد 4 تا 6 نفر را معتاد کند، اما یک زن معتاد می تواند 8 تا 12 زن را آلوده به مواد مخدر کند.
وی با اشاره به جمعیت بالای دانشجویی در استان اصفهان گفت: تعداد دانشجویان دختر مصرف کننده روانگردان ها 2.5 برابر تعداد دانشجویان پسر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: 26 ژوئن مصادف با پنجم تیر از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامیده شده ، زمان ابراز عزم سیاسی ملتها در مبارزه با این پدیده شوم بین المللی است.
وی اظهار کرد: به همین مناسبت 13 تیرماه نیز 20 تن انواع مواد مخدر کشف شده غیر دارویی در اصفهان امحا می شود.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.