به گزارش ایرنا، حمیدرضا جانباز روز دوشنبه در جلسه ای با حضور نماینده مجلس، مسئولان سمیرم و آب و فاضلاب استان اصفهان در تهران با اشاره به کاهش منابع آب و ادامه خشکسالی ها در بسیاری از مناطق و استان های کشورمان اظهار کرد: این موضوع حتی در مناطقی مانند سمیرم مشاهده می شود.
به گفته وی با وجود این شرایط ودریک تقسیم بندی باید در سه مرحله، کوتاه، میان و بلند مدت برای حل مشکلات آبی چاره جویی و برنامه ریزی کرد.
وی افزود: اگر بخواهیم در بلند مدت برای مشکلات آبی حوضه سمیرم کاری اساسی صورت گیرد نباید بخشی را فدای بخش دیگری کرد بلکه باید هر موضوع را بررسی و برای رفع مشکل در همان بخش تصمیم گرفت.
جانباز ازاختصاص 20 میلیارد ریال اعتبار و 10 میلیارد ریال اسناد خزانه به شهرستان سمیرم خبر داد و از مسئولان آب و فاضلاب استان اصفهان خواست تا ابتدای سال 97 نسبت به تکمیل 2 مجتمع آبی این خطه اقدام و برنامه ریزی کنند.
وی تصریح کرد: 40 میلیارد ریال دیگر از محل اسناد خزانه کشور نیز به بخش های مختلف آب و فاضلاب شهری و روستایی شهرستان سمیرم تخصیص می یابد.
نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیزدراین جلسه به بیان تعدادی از مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت و گفت: افزون بر 13هزار هکتار از باغ های سمیرم در حال خشک شدن یا مواجه با تنش شدید آبی است.
اصغر سلیمی اظهار کرد: تا چند سال قبل روستاهای سمیرم سرشار از آب و قنات و سرسبزی و نشاط بود اما امروز و در نبود آب و سبزی، مهاجرت نیز بر بی روح شدن و خالی از سکنه شدن این روستاها دامن زده است.
وی بخشی از مشکلات خشکسالی و مهاجرت روستاییان را ناشی از سوء مدیریت عنوان کرد و افزود: اگر سد حنا که 54 میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره ای دارد با مطالعه احداث شده بود امروز نباید کمتر از پنج میلیون متر مکعب آب داشته باشد و کارایی خود را هم از دست بدهد.
سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور احداث سد برای جمع آوری آب های فصل زمستان در این خطه را مهم ارزیابی کرد و گفت: امروز حتی شهرداری شهر سمیرم آب برای آبیاری فضای سبزی شهری خود ندارد.
نماینده سمیرم در خانه ملت نازیبایی و وخامت نبود شبکه فاضلاب دو محله قلعه و کوشک سمیرم را زیبنده ندانست و از مسئولان آب و فاضلاب خواست برای این مشکل اقدام و اعتبار فوری در نظر بگیرند.
فرماندار سمیرم نیزگفت: این شهرستان دارای 74هزار نفر جمعیت و 30هزار نفر عشایر است و وضعیت آب در برخی روستاهای سمیرم بحرانی است و آبرسانی با تانکر در دستور کار است.
محمدحسین نصرتی تصریح کرد: 17 طرح اصلی آبی در سمیرم داریم و سال گذشته از مجموع 110 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی شهرستان افزون بر 40 میلیارد ریال آن را به بخش آب سمیرم اختصاص دادیم.
این مسئول با بیان اینکه فاضلاب سمیرم ناقص است و شبکه آب آن 35درصد هدررفت آبی دارد ادامه داد: اگر همین مقدار هدر رفت آب مدیریت و اصلاح شود بخش عمده ای مشکلات تامین آب هم حل و فصل خواهد شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان نیز در این جلسه به احداث و اجرای 2 مجتمع حاجی آباد و 21 روستای پادنا در سمیرم اشاره کرد و گفت: یک میلیارد و 100 میلیون تومان تا زمان حاضر در مجتمع آب حاجی آباد سمیرم هزینه شده و یک میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن نیاز است.
قرائتی خاطر نشان کرد: یک میلیارد و 74 میلیون تومان در مجتمع 21 روستای پادنا صرف شده و برای تکمیل این طرح آبی نیز حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
هاشم امینی مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان اصفهان هم از مسئولان آب منطقه ای و مدیریت بحران درخواست کرد چهارحلقه چاه مدیریت بحران در بخش وردشت سمیرم را در مواقع بحرانی در اختیار آبفای شهری و برای تامین آب شرب مردم قرار دهند.
سمیرم با پنج هزار و200 کیلومتر مربع وسعت دارای 150 آبادی و روستا، چهار شهر و چهار بخش است.
گ/7147 / 6022 - خبرنگار: افشاری- انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.