این 110 برنامه از سوی بخش‌های مختلف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف اجرایی شده است.
این برنامه ها از طریق توانمند کردن شرکت ها، توسعه بازار محصول های دانش بنیان و صادرات آنها و ارائه خدمات تخصصی می توانند زمینه دستیابی به اهداف اقتصاد مبتنی بر دانش و اقتصاد مقاومتی را محقق کنند.
به گزارش ایرنا به نقل از بنیاد نخبگان استان اصفهان این حمایت‌ها به سه دسته تقسیم‌ شده است که شامل برنامه های حمایتی ذیل قانون، برنامه های حمایتی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و برنامه های حمایتی ذیل برنامه جامع توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان است.
برنامه‌های حمایتی ذیل قانون شامل 54 برنامه از جمله تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، معافیت ها و حمایت های مالیاتی و گمرکی، استقرار شرکت ها، بیمه تامین اجتماعی و حمایت از ساخت داخل کالاهای دان بنیان است.
برنامه‌های حمایتی با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نیز شامل 35 برنامه از جمله تسهیلات سربازی کارکنان شرکت های دانش بنیان، فن بازار ملی ایران، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها، حمایت از ورود شرکت ها به بورس، واگذاری اراضی شهرک های صنعتی، بسته حمایتی شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، تامین مالی و تسهیلات، تامین نیروی انسانی کارآمد و گواهی کاربری نهایی برای کانال خرید برجام است.
همچنین برنامه‌های حمایتی شامل 31 برنامه از جمله برنامه جامع توسعه کسب و کار شرکت‌های دانش‌بنیان شامل برنامه­های توسعه صادرات و مشاوره‌ها ست.
جزئیات مربوط به این حمایت ها و چگونگی برخورداری از آنها در سامانه اینترنتی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به نشانی http://daneshbonyan.isti.ir در دسترس است.
در مجموع، شرکت های دانش بنیان از طیف وسیعی از مزایا همچون معافیت های مالیاتی و گمرکی، تخفیف خدمت های آزمایشگاهی تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف سه میلیارد ریال، تسهیلات نظام وظیفه و بسیاری از حمایت های دیگر بهره مند می شوند.
حمایت هایی که از این شرکت ها در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری صورت می گیرد شامل ارائه خدمات ارزش افزوده بالا برای کسب مهارت، تامین منابع مالی و تجهیزات تخصصی، کارگاهی و آزمایشگاهی، اخذ مجوز و استاندارد و کمک به برندسازی و ورود به بازارهای بین المللی است.
بسیاری از این حمایت ها در سایه قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات صورت می گیرد.
این قانون توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تدوین و در سال 89 در مجلس تصویب شد که سرآغاز گسترده ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت ها و موسسه های دانش بنیان در سال های اخیر بوده است.
شرکت دانش بنیان، موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش، گسترش اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان، تشکیل می شود و اساس کار آن بر پایه تحقیق و پژوهش است.
بیش از دو هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که بیش از 480 شرکت از آنها در استان اصفهان مستقر است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.