حمیدرضا مومنیان روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در قالب بسته حمایت از رونق اقتصادی، 160 هزار میلیارد ریال برای واحدهای تولیدی صنعتی کشور اختصاص داده بود که 10 هزار میلیارد ریال آن برای استان اصفهان بود که کاشان تاکنون مبلغ 750 میلیارد ریال از این مقدار را جذب کرده است.
وی افزود: تلاش مجدانه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برای بهره گیری این اعتبارها باعث شد واحدهای تولیدی و صنعتی کاشان که در حال رکود و زیر ظرفیت اسمی کار می کردند، در مدار تولید قرار گیرند.
فرماندار کاشان شمار واحدهای این شهرستان که در سامانه بهینه یاب مربوط به بسته حمایت دولت از رونق تولید ثبت نام کرده بودند را 256 واحد بیان کرد و گفت: از این تعداد 171 واحد در حوزه صنعت و بقیه نیز در بخش کشاورزی بودند.
به گفته وی، اعتباری که برای این واحدها با هدف تامین نیازشان در مرکز استان تصویب شده بود، افزون بر دو هزار و 300 میلیارد ریال بود و از این میزان تا پایان سال گذشته، هفت هزار و 500 میلیارد ریال را 74 واحد صنعتی تولیدی دریافت کردند که با توجه به بازه زمانی پنج ماهه، این اعتبار رقم بسیار خوبی است.
معاون استاندار اصفهان هم چنین یادآور شد: بسیاری از واحدهای صنعتی تولیدی کاشان که دچار مشکل شده بودند، در زمینه سرمایه در گردش و هم چنین سرمایه ثابت توانستند از این اعتبارها بهره گیری کنند و این روند هنوز نیز ادامه دارد.
وی با ابراز خرسندی از برطرف کردن فشارهای سنگین از تامین قطعات یدکی گرفته تا مواد اولیه و دیگر مشکلات که بر بخش صنعت کاشان گذشته بود، گفت: توانستیم این بحران را پشت سربگذاریم و هم اکنون امکان تجهیز و نوسازی شرکتهای صنعتی فراهم شده و شاهد سرمایه گذاران جدید در این بخش هستیم.
به گفته وی هم اکنون افزون بر روان شدن امور بانکی، امکان تامین قطعات از مبادی رسمی با هزینه های کم نیز فراهم شده است.
مومنیان تاکید کرد: فرمانداری کاشان با هدف رونق کسب و کار و تولید از ظرفیت اتاق بازرگانی و بخشی خصوصی در راستای کمک به واحدهای صنعتی شهرستان استفاده کرد و هرکجا یک واحد صنعتی که حتی یک کارگر و یا یک خط تولید آن مشکل داشت، وارد عمل شد.

** موقعیت جغرافیایی کاشان نقطه طلایی برای سرمایه گذاری
فرماندار کاشان در ادامه از موقعیت جغرافیایی کاشان به عنوان نقطه طلایی برای سرمایه گذاری در کشور نام برد و تصریح کرد: قرار گرفتن بین چند استان برای جابجایی کالا، امنیت سرمایه گذار، انبار کالا و نزدیکی آن به دو مرکز بزرگ اقتصادی کشور یعنی تهران و اصفهان از جمله ویژگی های کاشان برای سرمایه گذاری است.
وی با اشاره به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، گفت: جهت گیری دولت تدبیر و امید در سال گذشته برای ایجاد کسب و کار و رونق تولید بوده که در سطح ملی اقدام های بسیار خوبی انجام شده است.

** گاشان تنها شهرستان دارای ستاد اقتصاد مقاومتی در کشور
مومنیان هم چنین با اشاره به این که کاشان تنها شهرستان در کشور به جز مرکز استان ها دارای ستاد اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: به همین علت برنامه های اجرای اقتصاد مقاومتی با تقویت مجدانه در این منطقه دنبال می شود.
فرماندار کاشان هم چنین از تشکیل کارگروه های «اشتغال و سرمایه گذاری» ، «بانک ها» و «رفع موانع تولید و تسهیل در سرمایه گذاری» و حتی «کمیسیون کارگری» در قالب ستاد اقتصادی مقاومتی شهرستان در سال گذشته خبر داد و افزود: نشست این کارگروه ها با جدیت برگزار و دنبال می شود به نحوی که کوچک ترین مشکلات نیز به فوریت رصد شده و مورد پیگیری و رسیدگی قرار می گیرند.
وی بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی تولیدی شهرستان کاشان را در سطح ملی، بخشی از آن را ناشی از تحریم های ناجوانمردانه و بخش دیگری از این مشکلات را میراث به جا مانده ازگذشته بیان کرد.
معاون استاندار اصفهان یادآور شد: تلاش کردیم افزون بر ایجاد اشتغال پایدار در قالب تولید با کیفیت و رقابت پذیری در واحدهای صنعتی تولیدی کاشان، مشکلات همه آنها را کارشناسی شده برطرف کنیم.

** توزیع بسته حمایت دولت از رونق تولید در سالجاری نیز ادامه خواهد داشت،
وی با بیان این که توزیع بسته حمایت دولت از رونق تولید در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت، گفت: برای بخشی که مربوط به تامین سرمایه ثابت صنایع است، پیشرفت فیزیکی 60 درصد پیش بینی شده بود، که این رقم طبق اعلام سخنگوی دولت به 40 درصد کاهش یافته و بر این اساس واحدهایی که 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
فرماندار کاشان در خصوص واحدهای صنعتی بزرگ دارای مشکل نیز توضیح داد: اعتبار ویژه ای در استان پیش بینی شده که واحدهای صنعتی کاشان با بیش از 100 نفر نیرو را هم اعلام کرده ایم که بتوانیم از این تسهیلات به سرعت برای برطرف کردن مشکلات آنها استفاده کنیم.

** آمار بیکاری در کاشان زیر 9 درصد است
وی در مورد نرخ بیکاری در شهرستان کاشان نیز گفت: هم اکنون با بسیاری از کارفرمایانی مواجه هستیم که تقاضای کارگر جدید دارند و بر اساس استانداردهای ملی و گزارش های رسمی، آمار بیکاری شهرستان کاشان زیر 9 درصد است.
مومنیان در عین حال درصد مشکل بیکاری بین دانش آموخته ها به خصوص در مقطع دکترا در کاشان را بالا دانست و خاطرنشان کرد: شرایط دلخواه کار دانش آموخته های دانشگاهی با جریان صنعتی شهر، انطباق ندارد.
وی این مشکل را مربوط به موج بدون برنامه دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دوره های قبل دانست و اظهار کرد: هم اکنون این عده، وارد بازار کار تخصصی تر شده اند که برنامه ریزی شده در قالب ایجاد شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری و همچنین مرکز رشد دانشگاه، فرصت اشتغال آنان فراهم شود.
فرماندار کاشان یادآور شد: در بررسی از بیکاران شهرستان کاشان به دو دسته رسیدیم، دسته نخست کسانی که در مرکزهای کاریابی ثبت نام کرده اند، افرادی غیربومی که نزدیک به 40 درصد را تشکیل می دهند و دسته دوم نیز بیشتر افرادی را شامل می شود که به دنبال بهبود شرایط کار خود هستند.
وی هم چنین در خصوص ماده 80 قانون برنامه توسعه پنجم مربوط به معافت بیمه ای کارفرمایان نیز گفت: در سال گذشته 564 نفر از کارفرمایان شهرستان از این معافیت استفاده کردند و به ازای آن یک هزار و 810 نفر نیروی کار معرفی شده که رقم بسیار قابل توجهی است.
مومنیان تسهیلات مشاغل خانگی در سال گذشته را نیز افزون بر 9 میلیارد و 50 میلیون ریال یادآورشد و افزود: این میزان اعتبار به 202 نفر پرداخت شده است.
به گفته وی در سامانه رصد اشتغال، تعهد کاشان بیش از تعهدی بوده که بر عهده شهرستان گذاشته شده و ما 103 درصد در سامانه تعهد اشتغال داشته ایم.
معاون استاندار اصفهان از تلاش مجدانه برای پیگیری منطقه ویژه اقتصادی کاشان خبر داد و تصریح کرد: مجوزهای مربوط به موضوع های زیست محیطی برطرف شده و امور مربوط به زیرساختها نیز در سالجاری واگذار خواهد شد.
بیش از یک هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در شهرستان کاشان فعالیت می کنند.
هم اکنون افزون بر 270 هزار نفر از جمعیت این شهرستان از طریق این واحدهای صنعتی و تولیدی امرار معاش می کنند.
7408/6136 * خبرنگار: یوسف صائب * انتشار: محمد جهانگیریان

* آگاهی از آخرین اخبار شهرستان های شمال استان اصفهان در کانال تلگرام ایرنا کاشان:
* لینک های جستجو کانال: irnakashan / https://telegram.me/irnakashan@
*ایمیل: kashan@irna.ir
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.