این میزگرد با حضور دکتر کورش محمدی محقق و آسیب شناس اجتماعی، حجت الاسلام محمود هلالی معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان و رئیس و کارشناسان مسائل اجتماعی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز اصفهان برگزار شد.
نگاه آسیب شناسانه نسبت به عملکرد گذشته، بررسی وضعیت فعلی و لزوم شناخت مهمترین اولویت های معروف و منکراتی در جامعه از مهمترین محورهای مورد بحث این میز گرد بود.
پرهیز از نگاه تک بعدی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، ضرورت فراگیری مهارت های ارتباط موثر در بین آمران به معروف و ناهیان از منکر، توجه به اولویت های امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد مختلف، اصلاح رویکرد صرف حجاب در اجرای این فریضه دینی، الگوسازی مؤثر برای جذب و انجام درست این فریضه و بهره گیری از هنر و علم روز برای معرفی الگوهای پسندیده به جامعه از جمله نکاتی است که در این میزگرد مورد تاکید قرار گرفت.
** قانون، مرجع بزرگ امر به معروف **
دکتر کورش محمدی، محقق و آسیب شناس اجتماعی در این میزگرد، التزام بر قانون را بعنوان مرجع بزرگ امر به معروف در جامعه عنوان کرد و افزود: عبور از قانون در هر سطحی که باشد، نتیجه نامطلوبی بر شهروندان و بویژه نسل جوان می گذارد، زیرا از اعتبار مسئولان کشور و مدیران می کاهد.
رییس مرکز آسیب شناسی اجتماعی ایران افزود: اگر همه افراد جامعه قوانین و مقررات را بعنوان بزرگترین معروف رعایت نمایند بسیاری ازمشکلات اجتماعی حل می شود و بی توجهی به این امر مهم، در نقطه مقابل امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد.
محمدی گفت: امر به معروف و نهی از منکر ساخته ذهن انسان نیست و از فرائض اصلی دینی به شمار می رود و از شناسنامه دینی برخوردار است.
وی ادامه داد: این فریضه دینی دستورات و آئین و آدابی دارد که از طرف دین مبین اسلام به بهترین حالات و اشکال معرفی شده است.

** معاون فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان نیز در این میز گرد تاکید کرد:
توجه و اهتمام به قانون، چاره ساز رفع بسیاری از مشکلات فرهنگی است
حجت الاسلام هلالی گفت: در صورتی که به قانون جامعه توجه و اهتمام جدی داشته باشیم حتی اگر این قانون بد و ضعیف هم باشد خیلی از مشکلات جامعه برطرف می شود.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر مردم به دولت و دولت به دولت از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: از لحاظ اسلامی باید ارگانی در این حد و اندازه در کشور وجود داشته باشد تا بتواند مبحث امر به معروف و نهی از منکر را بین مسئولان دولتی و امرا نیز اجرا کند.
حجت الاسلام هلالی با بیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی پیرامون امر به معروف و نهی از منکر تدوین شده است، گفت: قانون کامل به معنای واقعی در مورد امر به معروف و نهی از منکر تا سال 92 در کشور وجود نداشت و در مورد نحوه اجرای آن هم مباحث بسیاری گسترده بود.
حجت الاسلام هلالی گفت: حجاب و عفاف در قله و راس امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد، اما زیر سوال بردن امر به معروف و نهی از منکر به خاطر حجاب و عفاف ظلم بزرگی در حق این فریضه الهی محسوب می شود.
معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف استان اصفهان افزود: هم اکنون هیچگونه خلاء قانونی در بحث حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه وجود ندارد و بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، 26 دستگاه بطور مستقیم در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مسئولیت دارند و 300 مصوبه نیز در گسترش حجاب و عفاف تهیه و تنظیم شده است.
وی افزود: در بسیاری از موارد، این قوانین و مصوبه ها مورد توجه قرار نمی گیرد و به آنها عمل نمی شود که این امر مشکلاتی را برای جامعه بهمراه دارد.
حجت الاسلام هلالی افزود: گستردگی زیادی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و مصادیق و حیطه این مسئله بسیار وسیع است به همین دلیل انجام این فریضه به کاری جمعی نیاز دارد.
وی گفت: حتی یک مورد منکر هم برای جامعه اسلامی ما بد است و باید برای رفع آن برنامه ریزی داشته باشیم.
حجت الاسلام هلالی با بیان اینکه همه مردم جامعه باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند، اظهارکرد: حتی کسانی هم که تعهدی نسبت به مسائل دینی ندارند با رعایت قوانین جامعه و توصیه دیگران به رعایت این قوانین در این زمینه سهیم خواهند بود.
در این میز گرد، بهره گیری از زبان هنر در تبیین امور معروف، ارائه الگوهای مناسب، استفاده از فنون و علوم تخصصی مشاوره و تربیتی، اطلاع رسانی به مردم و تبیین قوانین و مقررات مربوط به رفتارهای اجتماعی، هماهنگی بین نهادها و دستگاههای مسئول در بخش فرهنگی، توجه به مصادیق و اهتمام در امر به معروف توام با نهی از منکر، نهادینه کردن این فریضه در جامعه، برنامه ریزی و توجه مستمر به جنبه عملی و ظاهری در امر به معروف و نهی از منکر از جمله ضرورت ها و راهکاریی بود که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر پیشنهاد شد و مورد تاکید شرکت کنندگان قرار گرفت.
گ/6994/6020/7150
خبرنگاران:علیرضا حکیمیان، علی نعمانی و آرزو فلاح** انتشار: محمد سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.