به گزارش ایرنا، شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیش از این، اعلام کرده بود که خروجی آب از سد زاینده‌ رود 19 خرداد ماه کاهش می‌ یابد اما جریان آب تا سد نکوآباد مبارکه، واقع در 50 کیلومتری جنوب غربی اصفهان همچنان ادامه دارد.
خروجی سد زاینده رود، نهم فروردین گذشته برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و آبیاری باغ های اطراف، افزایش و آب در زاینده رود جاری شد.
زاینده‌رود یا زنده‌رود به معنی رود زندگی‌بخش، بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه های اخیر به علت خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رود خانه فصلی تبدیل شده و در محل پائین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است .
سد زاینده رود واقع در جنوب غربی اصفهان، منبع تغذیه این رود و تامین آب مورد نیاز شرب و کشاورزی اصفهان و مناطق اطراف است و جریان زاینده رود بستگی به میزات ذخیره این سد دارد .
میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود هم اکنون حدود 400 میلیون متر مکعب برآورد شده است .
*افزایش خروجی از دریچه های سد زاینده رود به منظور تامین آب مورد نیاز کشاورزی ، از هفته دوم فروردین در اصفهان و بر اساس تصمیم کمیته پنج نفره شامل مدیرعامل آب منطقه ای استان، نماینده استاندار، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان و نماینده جهاد کشاورزی افزایش یافت.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب و سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
سال گذشته رهاسازی آب زاینده رود به منظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت حدود 22 روز ادامه داشت.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.